Úvod do studia biologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BAKTERIE Evelina Wajtrová.
Advertisements

Buněčné soustavy prokaryotického typu
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání.
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
Funkce = výměna plynů (oxidu uhličitého a kyslíku)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Riskuj Přírodopis VI. třída.
SYSTÉM ROSTLIN Rostliny podle složitosti a stupně vývoje dělíme na nižší a vyšší. Tělo nižších rostlin je většinou jednobuněčné, ale může být i vícebuněčné.
Výživa a hygiena potravin
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Jednobuněční živočichové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Stavba buňky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1..
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Houby – fungi 3 Houby vřeckovýtrusné.
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Cukry (sacharidy).
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
VY_52_INOVACE_25_Jednobuněčné organizmy - bakterie - učební text
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Bakterie VY_32_INOVACE_44_Co jsou bakterie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Sinice Lucie Machovská 3.C.
Metabolismus buňky Projekt OBZORY
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
FERMENTACE (KVAŠENÍ) Petra Hiklová.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Význam a zásady třídění organismů,
Podmínky života v přírodě
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Transkript prezentace:

Úvod do studia biologie vyučující: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. Mgr. Robert Vlk, Ph.D. Mgr. Martina Jančová, Ph.D. Doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. studijní literatura: ● Nečas O. et al.: Obecná biologie pro lékařské fakulty. 3. přepracované vydání, Jinočany, H+H, 2000. ● Rosypal S. et al.: Nový přehled biologie. 2. vydání, Praha, Scientia, 2003. ● přednášky

Doména Archaea Tato doména nebyla rozpoznána až do konce 70. let minulého století jednobuněčné, prokaryotický typ buněk morfologie – jako bakterie rozdíly jsou biochemické a genetické žijí v extrémních stanovištích, proto je lze jen velmi obtížně kultivovat Methanococcus janaschii http://www.ucmp.berkeley.edu/archaea/archaea.html

Archaea kde žijí jsou to jediné organismy, které mohou žít v hydrotermálních pramenech, v hypersalinních vodách, v podmořských vulkanických oblastech, uvnitř mnohobuněčných organismů nově byly ale nalezeny také jako součást planktonu na otevřeném moři

jak vypadají buňka je tvořena buněčnou stěnou, plazmatickou membránou a protoplastem. na rozdíl od bakterií se liší jejich chemické složení např. buněčná stěna bakterií je tvořena peptidoglykanem zatímco u archeí je tvořena pseudopeptidoglykanem nebo pseudomureinem největší rozdíl je ve stavbě plazmatické membrány v lipidech, které jsou chemickou složkou plazmatické membrány je vazba éterová (u bakterií esterová)

Éterové vazby archeí jsou stabilnější, což může přispívat ke skutečnosti, že archea jsou schopna žít v extrémních teplotách a v kyselých i zásaditých prostředích.

Protoplast Stavbou svého protoplastu (obsahu buněk) jsou archea výrazně srovnatelná s bakteriemi. Výživa - chemoautotrofní, chemoheterotrofní Rozmnožování -výhradně dělením, fragmentací nebo pučením (tj. nepohlavně)

Archea produkující metan Hypertermofilní Archea bez buněčné stěny Fyziologie + systém Extrémě halofilní Archea produkující metan Hypertermofilní Archea bez buněčné stěny Fylogeneze 3 říše (3 evoluční linie) – z hypotetického předka archeí

Doména Bacteria jednobuněčné organismy, vel. většinou 1 – 10 µm, tvar – klasifikace do skupin prokaryotický typ buňky většina se vyznačuje přítomností buněčné stěny neobsahují membránové organely (mitochondrie ani plastidy) ribozómy se sedimentačním koeficientem 70S nukleoid je neohraničený membránou, tvoří jej jedna molekula kružnicové DNA rozmnožují se nepohlavně, binárním dělením nebo pučením jsou autotrofní i heterotrofní pohyb – někt. ano, někt. ne

Tvary a velikosti bakterií 1. bakt. kulovitého tvaru (koky) 2. bakt Tvary a velikosti bakterií 1. bakt. kulovitého tvaru (koky) 2. bakt. tyčkovitého tvaru (tyčky, tyčinky) 3. zakřivené bakterie (vibria, spirypy, spirochéty) 4. větvící se bakt. buňky (např. mykobakterie)

Výživa bakterií podle zdrojů uhlíku bakterie autotrofní (zdrojem uhlíku je CO2) bakterie heterotrofní (zdrojem uhlíku je organická látka) podle zdroje energie fototrofní (zdrojem energie je sluneční světlo) fotoautotrofní (sinice - mají chlorofyl a, ost.bakterie – bakteriochlorofyl) fotoheterotrofní (slun. světlo, zdrojem C je org. l.) chemotrofní (zdrojem energie anorg. nebo org. látka) chemoautotrofní (zdrojem C je CO2, zd. energie anorg. l.) chemoheterotrofní (zdrojem uhlíku i energie jsou organické látky – většina bakterií) Obligátně autotrofní Fakultativně autotrofní Mixotrofní

chemoheterotrofní bakterie zpracovávají organické látky v aerobním metabolizmu – organické látky oxidují vzdušným kyslíkem až na CO2 a vodu v anaerobním metabolizmu – kvašením ve vztahu ke kyslíku rozlišujeme obligátně (striktně) aerobní bakterie obligátně (striktně) anaerobní bakterie fakultativně anaerobní bakterie aerotolerantní anaerobní bakterie (anaerobní bakterie, které tolerují kyslík, ale nevyužívají ho) mikroaerofilní bakterie – mohou využívat kyslík, jen v prostředí, kde je jeho koncentrace nižší než ve vzduchu.

Vztah k teplotě Vztah k pH mezofilní psychrofilní termofilní hypertermofilní Vztah k pH acidofilní neutrofilní alkalofilní

Systém bakterií 1. sinice – Cyanobacteria (Cyanophyta) 2. bakterie – dále dělíme podle stavby buněčné stěny Gramnegativní bakterie s buněčnou stěnou (Gracilicutes) – koky, tyčky, spirily Grampozitivní bakterie s buněčnou stěnou (Firmicutes) – aerobní nebo mikroaerobní tyčky a koky Bakterie bez buněčné stěny (Tenericutes) – vláknité nebo koky, saprofytické, parazitické a patogenní

příklady užitečných bakterií Lactobacillus (mléčné bakterie) grampozitivní tyčky, zkvašují sacharidy včetně laktózy na kyselinu mléčnou (zuby – odvápnění skloviny). Ta zastavuje rozmnožování hnilobných a patogenních bakterií. Mléčné bakterie se používají na konzervování zeleniny, na přípravu sýrů, acidofilního mléka, jogurtu. L. acidophilus převzato z www.textbookofbacteriology.net/normalflora.html. Acetobacter aerobní bakterie, které jsou schopny oxidovat etanol na kyselinu octovou. Používají se při výrobě octu. Naopak nepříznivě působí při octovatění vína a piva převzato z http://www.aromadictionary.com/articles/volatileacidity_article.html

Escherichia coli Gramnegativní pohyblivá paličkovitá bakterie. Žije v tlustém střevu člověka a teplokrevných zvířat. Je komenzál (organismus žijící v hostiteli, aniž by mu způsoboval škodu). Některé kmeny E. coli mohou vyvolat onemocnění močových cest, hnisavá onemocnění ran a průjmy. E. coli slouží jako modelový organizmus pro biochemické a genetické výzkumy. Streptomyces Grampozitivní vláknité bakterie. Je aerobní, saprofytické. Mnohé druhy produkují antibiotika (streptomycín - Streptomyces griseus) a využívají se na průmyslovou antibakteriálních a antifungálních antibiotik. Některé streptomycéty tvoří vitamín B12 (Streptomyces olivaceus). Vyskytují se v půdě, přičemž způsobují její plísňový pach. převzato z http://www3.niaid.nih.gov/topics/BiodefenseRelated/Biodefense/PublicMedia/image_library.htm

Rhizobium Gramnegativní tyčkovitá bakterie, žije v symbioze s bobovitými rostlinami. bakterie žijí v hlízkách kořenů , kde vážou vzdušný dusík do podoby využitelné rostlinou. http://www.rdg.ac.uk/AcaDepts/sb/rhizobium/images/beans2.jpg http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/1bachillerato/organis/contenidos6.htm

Některé patogenní bakterie (= schopny proniknout do těla a vyvolat onemocnění) chlamydie – množí se v cytoplazmě obratlovců, mají specifický životní cyklus, mohou způsobovat bronchitidu a záněty horních cest dýchacích Streptococcus pneumoniae – zánět mozkových blan, zápal plic Staphylococcus aureus – rozličné záněty Clostridium – tetanus, botulizmus Listeria – tr. trakt člověka, voda, půda, listeriová nákaza (ml. výrobky) – u citl. jedinců příznaky podobné chřipce, nebezpečné pro těhotné ženy Salmonella – břišní tyfus, salmonelóza Borrelia – lymská borelióza Clostridium tetani – v půdě, tetanus (ztuhnutí šíje)