Nerudní suroviny 5. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav
Advertisements

VY_52_INOVACE_20 Nerudní suroviny určeno pro 5. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
SŮL KAMENNÁ bílý nebo průhledný nerost tvořící krystaly
Energetické suroviny 5. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Přírodověda Ročník :
Nerudní suroviny 5. ročník
Usazené horniny = sedimenty
Horniny a nerosty. Na výběr máte ze tří možností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, najeďte na ni šipkou myši a klikněte. Bude-li Vaše odpověď chybná,
NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují.
Nerostné bohatství 4. ročník
Povrch a vodstvo ČR 4. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Česká republika 5. ročník
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
Neživá příroda Nerosty a horniny.
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Nerudní suroviny 5. ročník
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
Prezentace – výklad učiva
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Prezentace – výklad učiva
Jarní květiny Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
HORNINY A NEROSTY VY_32_INOVACE_XVII-C-01.
Energetické suroviny 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
VY_32_INOVACE_04_Nerosty a horniny
Transkript prezentace:

Nerudní suroviny 5. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Nerudní suroviny 5. ročník

Nerosty a horniny Povrch naší Země tvoří horniny a nerosty. Nalezneme je na pevnině, ale i na dně moří. Horniny a nerosty, které těžíme a zpracováváme, se nazývají nerostné suroviny.

Nerostné suroviny rudy energetické suroviny nerudní suroviny Např. žula pískovec vápenec Např. železné rudy drahé kovy Např. uhlí ropa zemní plyn

Nerudní suroviny

Pískovec Pískovec tvoří zpevněná zrna různých nerostů. Původně byl pískovec sypkým pískem. Vznikl před mnoha miliony let, většinou na dně jezer, moří a řek. Působením vody a větru se na dně usazovaly různě velké částečky hornin, které se spojily přírodním tmelem pískovec.

Pískovec je zpevněná, usazená hornina Pískovec je zpevněná, usazená hornina. Jeho podstatnou část tvoří křemen. Vznikl stmelením pískových částeček s jílovitými. Jeho složení se liší podle místa výskytu. Pískovec mívá velmi různé barvy: od šedé přes žlutou až k červené, někdy může být i vícebarevný.

Pískovec se dobře opracovává, zhotovují se z něho sochy, pomníky, kašny, náhrobky…..

V minulosti byl pískovec hlavní stavební kámen.

Frýdštejn zřícenina hradu postaveného na pískovcové skále

Těžba pískovce

Písek Je sypká usazenina, která je složená z nezpevněných zrn různých nerostů (křemen, živec) Písek vzniká působením vody a větru.

Písek se využívá hlavně ve stavebnictví k výrobě malty a betonu.

Písek se těží v pískovnách

Žula křemen žula živec slída

Křemen – většinou šedé barvy Živec – barva bílá, nažloutlá, narůžovělá až sytě hnědočervená Slída – lesklé šupinky – stříbrné, hnědé

křemen

živec

slída

Žula je velmi pevná a tvrdá, využívá se hlavně ve stavebnictví.

Vápenec Vápenec je hornina tvořená nerostem kalcitem, vznikla z vápenatých usazenin. Vápenec může mít bílou, béžovou, nebo nažloutlou barvu.

Vápencové masívy – dna moří – korálové útesy - pohoří – část Alp - krasová území – např. Moravský kras, Český kras

Vápenec se dobývá v lomech

Ve vápenkách a cementárnách se vyrábí vápno a cement.

ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz) Nerudní suroviny – přírodověda – 5. ročník Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)