DESETINNÁ ČÍSLA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DESETINNÁ ČÍSLA.
Advertisements

VY_32_INOVACE_M.5.19-Desetinná čísla-prezentace
ČÍSLA DO ČTENÍ A ZÁPIS ČÍSEL 4. ročník
ZLOMEK JAKO ČÁST CELKU.
70.1 Porovnávání desetinných čísel
Úvod  V mnoha vzorcích si vystačíme pouze se základními matematickými znaménky.  MS Excel zná celou řadu užitečných vzorců, které můžeme využívat při.
Desetinná čísla 2.část.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Znalostio zlomcích.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_479_Desetinná čísla AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
POROVNÁVÁNÍ ZLOMKŮ.
Téma: CELÁ ČÍSLA znázornění absolutní hodnota porovnávání sčítání
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Přirozená čísla Opakování 5.ročník.
Desetinná čísla Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
9..
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
7..
Desetinná čísla - úvod.
Za předpokladu použití psacích potřeb
2,152 0,9 987, Desetinná čísla 3,14 0,98 1,11 1, ,45 Helena Půlkrábková.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Porovnávání desetinných čísel
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
2..
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování desetinných čísel
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
Zlomky – 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Pozor, čárka I..
Téma: Psaní a čtení desetinných čísel 1
77.1 Desetinná čísla se třemi desetinnými místy
ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL Při odčítání desetinných čísel platí stejná pravidla jako při odčítání přirozených čísel, viz zápis 4.
SČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL  Při sčítání desetinných čísel je důležité sčítat vždy číslice stojící na stejných řádech, tj. jednotky s jednotkami, desetiny.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Jméno autora: Mgr. Hana Zakopalová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): leden 2013 Ročník: 3. Tematická oblast: Početní operace v oboru přirozených.
DESETINNÁ ČÍSLA Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotacePracovní listy a multifunkční karty sloužící k vyvození a znázornění desetin a setin. Obsahují činnosti.
Výukový materiál pro 6.ročník
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL  Při písemném odčítání desetinných čísel musí být desetinné čárky pod sebou!  Musíme odčítat jen stejné řády, tj. desetiny.
DESETINNÁ ČÍSLA 2 Čtení čísel NÁZEV ŠKOLY
Zaokrouhlování desetinných čísel
Jméno autora výukového materiálu
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 4. ročníku, je určen k procvičování učiva. Materiál obsahuje prezentaci s učivem o zlomcích. Doplněno řešením. Žáci.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
ZLOMEK JAKO ČÁST CELKU.
Mgr. Radka Pospíchalová
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Zaokrouhlování desetinných čísel.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_11_ Zaokrouhlování čísel do 1000
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Pojem zlomek a jeho zápis.
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Pojem zlomek a jeho zápis.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
Pojem zlomek a jeho zápis.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Transkript prezentace:

DESETINNÁ ČÍSLA

Kde se v praktickém životě setkáváme s desetinnými čísly? - při nákupech

- při sportovních výkonech 8,95 m 9,77 s

CO JE DESETINNÉ ČÍSLO? 1 část – 1 obdélníček je čtverce, obdélníku. Příklad: Rozdělte čtverec, obdélník na deset stejných částí 1 část – 1 obdélníček je čtverce, obdélníku.

můžeme také zapsat pomocí desetinného čísla 0,1 Příklad: Vybarvi 1 část můžeme také zapsat pomocí desetinného čísla 0,1 Čteme: nula celá jedna desetina Příklad: Postupně vybarvuj a zapisuj Desetinný zlomek Desetinné číslo 0,3 0,5 0,7 0,9 1,0

Desetinné číslo je jiný zápis desetinného zlomku. Desetinný zlomek je zlomek, který má ve jmeno- vateli čísla 1, 10, 100, 1000, ….. Příklad: Jak zapíšeme pomocí desetinného čísla zlomek ?

Příklad: Přiřaď správně čísla k zápisům 2,8 1,9 0,4 8,2 5,5 9,1 Nula celá čtyři desetiny Dvě celé osm desetin Pět celých pět desetin Jedna celá devět desetin Devět celých jedna desetina Osm celých dvě desetiny

pomocí desetinného čísla Čtverec je rozdělen na 100 malých čtverečků 1 čtvereček je čtverce. Můžeme také zapsat pomocí desetinného čísla

Vybarvuj a zapisuj Příklad – samostatný úkol: Desetinný zlomek 1,00 Desetinné číslo 0,02 0,20 0,42 0,65 0,94 Příklad – samostatný úkol: Vybarvuj a zapisuj desetinným číslem Nápověda:

ZNÁZORNĚNÍ DESETINNÉHO ČÍSLA NA ČÍSELNÉ OSE G A B C D E F 1 1,5 2 3 0,5 Příklad: Na číselné ose znázorni čísla 0,8 1,3 2,7 3,7 0,3 1,1 2,6 3,4 E= 2,2 Příklad: Která čísla jsou znázorněna na číselné ose A= 0,1 F= 2,9 B= 0,7 C= 1,3 G= 3,5 D= 1,6

ČÍSELNÁ OSA 0,5 2 1 Příklad: Na číselné ose znázorni čísla 0,32 0,45 1 Příklad: Na číselné ose znázorni čísla 0,32 0,45 0,54 0,60 1,23 2,16 Příklad: Která čísla jsou znázorněna na číselné ose? 1,1 0,4 0,7 1,10 0,70 0,40 1

Čísla 0,4 a 0,40; 0,7 a 0,70; 1,1 a 1,10 …. jsou znázorněna ve stejném bodě na číselné ose. Tedy platí: 0,4 = 0,40 = 0,400 = . . . 0,7 = 0,70 = 0,700 = . . . 1,1 = 1,10 = 1,100 = . . . ŘÁDOVÁ TABULKA tisíce stovky desítky jednotky desetiny setiny 1 7 5 1 7 6 7 5 3 Příklad: Správně zapiš a přečti čísla v řádové tabulce 1,75 10,07 6705,30

!!!!!POZOR!!!!! Všechny zlomky nelze zapsat jako desetinné číslo, Např. zlomek nemůžeme zapsat tak, aby ve jmenovateli bylo 10 – tedy nelze zapsat pomocí desetinného čísla. Podobně nelze zapsat zlomky: Ale:

POROVNÁVÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL 4,8 4,8 4,2 Počet desetin se liší 4,2 4,8 > 4,2 Počet jednotek je stejný 0,12 0,19 0,12 Počet setin se liší < 0,19 Počet desetin je stejný 6,99 > 6,09 Počet jednotek je stejný POROVNÁVÁNÍ NA ČÍSELNÉ OSE Porovnáváme-li čísla na číselné ose, leží vždy obraz většího čísla vpravo od menšího. 0,71 1 0,27

3,42 . 3,42 = 3,4 3,48 . 3,48 = 3,5 ZAOKROUHLOVÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL Při zaokrouhlování čísel, nahrazujeme přesné číslo číslem jemu blízkým, podle určitých pravidel. Příklad: Zaokrouhlete číslo 3,42 na desetiny 3,42 Na místě setin je 2, tedy číslo na místě desetin ponecháme beze změny. . 3,42 = 3,4 Tomuto říkáme zaokrouhlování dolů Příklad: Zaokrouhlete číslo 3,48 na desetiny 3,48 Na místě setin je 8, proto počet desetin zvětšíme o jednu. . 3,48 = 3,5 Tomuto říkáme zaokrouhlování nahoru

Příklad: Jsou čísla správně zaokrouhlena na desetiny? . . . . 9,75 = 9,8 A - N 56,40 = 56,40 A - N 0,03 = 0,1 A - N 42,09 = 42,1 A - N 0,23 = 0,2 A - N 8,19 = 8,2 A - N . . Příklad: Zaokrouhli na desetiny . . . 16,47 = 8,22 = 0,50 = 405,99 = 0,93 = 0,85 = 16,5 8,2 0,5 . . . 406,0 0,9 0,9 Příklad: Zaokrouhli na jednotky . . . 16,47 = 8,22 = 0,50 = 405,99 = 0,93 = 0,85 = 16 8 1 . . . 1 406 1