Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Advertisements

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV Periodizace ontogenetického vývoje, věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Vývojov člověka – základní přehled
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
STÁŘÍ A VÝVOJ STÁRNUTÍ POPULACE V ČESKÉ REPUBLICE A JEJÍCH KRAJÍCH
Název vzdělávacího materiálu
Postnatální období–předškolní věk
FYZIOLOGIE PRO RVS Milan Mojžíš A34/dv.207 Konzultační hodiny:
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
Obezita.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Didaktika sportovních činností
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název projektu: Moderní škola
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Literatura: Machová, J. Biologie člověka pro učitele
ATLETIKA přednáška.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_12_Svaly
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Pedagogika školního sportu
Název projektu: Moderní škola
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Životní cyklus.
Spirometrie.
Motto: Děti tvoří 20% populace, ale jsou 100% naší budoucnosti
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Motto: Děti tvoří 20% populace, ale jsou 100% naší budoucnosti
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Centra kolegiální podpory
Diferencované stravování
Návykové látky Alkohol
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
Rekreologie a věk Michaela ŘEPOVÁ
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže Jan Kadlčák

Vývoj série kvalitativních změn, po dobu kterých se embryo individuálně formuje na zralý organizmus projevuje se v růstu organizmu a jeho částí Celý vývoj jedince probíhá: velmi individuálně nerovnoměrně v závislosti vnějšího a vnitřního prostředí a pohlaví

Periodizace vývoje nejvyužívanější je periodizace dle Příhody (1963): mladší školní věk (6-11 let) střední školní věk (11-15 let) starší školní věk (15-19 let)

Mladší školní věk (prepubescence) Funkční stránka: větší objem srdce kladně působí na krevní oběh (okysličení a výživa tkání) srdeční frekvence po zátěži se rychle vrací do normálu dýchací svalstvo ještě zcela nevyvinuto „zlatý věk motoriky“ děti se rychle učí novým pohybům

Mladší školní věk (prepubescence) Tělesná stránka: vývoj sekundárních znaků růst těla (výška, objem - období druhé plnosti) vysoká míra osifikace svalstvo méně vyvinuté

Mladší školní věk (prepubescence) Psychická stránka: velký vliv školního prostředí teoretická vs. praktická stránka stereotypní činnosti vliv na přirozený vývoj nečinnost (psychická traumata) nevhodné chování dětí

Střední školní věk (pubescence) Tělesná stránka: nerovnoměrné růstové změny diskoordinační projevy růst končetin je větší než růst trupu růst do výšky vyšší než do šířky značné rozdíly mezi výškou a hmotností mezi žáky

Střední školní věk (pubescence) - růst aerobní vytrvalosti Pohybová výkonnost 7 – 18letých chlapců a dívek ve 12 minutovém běhu v České republice (Kovář, Měkota, Chytráčková & Kohoutek, 1993)

Střední školní věk (pubescence) růst rychlostních schopností Pohybová výkonnost 7 – 18letých chlapců a dívek v běhu na 50 m v České republice (Moravec & kol. 1990)

Střední školní věk (pubescence) růst explozivní a dynamické síly Pohybová výkonnost 7-18letých chlapců a dívek ve skoku do dálky z místa v České republice (Kovář, Měkota, Chytráčková & Kohoutek, 1993) Pohybová výkonnost 7-18letých chlapců a dívek v testu: leh – sed (60 s) v České republice (Kovář, Měkota, Chytráčková & Kohoutek, 1993)

Střední školní věk (pubescence) statická síla Pohybová výkonnost 7-18letých chlapců a dívek v testu: výdrž ve shybu v České republice (Kostka a & kol. 1987, Moravec a & kol., 1990)

Střední školní věk (pubescence) Psychická stránka: klíčové období pro vývoj psychiky (emotivní vztahy) rozvíjející se abstraktní myšlení, paměť mění postupy, chování žáka zvýšení rychlosti učení snížení počtu opakování proces osamostatňování vliv TV a sportovních aktivit

Starší školní věk (adolescence) - zřetelné snížení tempa růstu výšky Tělesná výška 7 – 18letých chlapců a dívek v České republice (Lhotská & kol., 1993 – dle Rychteckého, 1998)

Starší školní věk (adolescence) - zřetelné snížení tempa růstu hmotnosti Tělesná hmotnost 7 – 18letých chlapců a dívek v České republice (Lhotská & kol., 1993 – dle Rychteckého, 1998)

Starší školní věk (adolescence) Tělesná stránka: tělo získává své konečné proporce somatotyp u chlapců nárůst svalového hmoty omezení kloubní pohyblivosti u dívek nárůst podkožního tuku a jeho rozložení v těle

Starší školní věk (adolescence) Psychická stránka: předěl mezi dětstvím a dospělostí (rozpor mezi fyzickou a sociální dospělostí) stabilizace osobních vlastností, hodnotového systém, norem mění se postoje studentů k TV a sport. aktivit

Děkuji za pozornost