Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže Jan Kadlčák
Vývoj série kvalitativních změn, po dobu kterých se embryo individuálně formuje na zralý organizmus projevuje se v růstu organizmu a jeho částí Celý vývoj jedince probíhá: velmi individuálně nerovnoměrně v závislosti vnějšího a vnitřního prostředí a pohlaví
Periodizace vývoje nejvyužívanější je periodizace dle Příhody (1963): mladší školní věk (6-11 let) střední školní věk (11-15 let) starší školní věk (15-19 let)
Mladší školní věk (prepubescence) Funkční stránka: větší objem srdce kladně působí na krevní oběh (okysličení a výživa tkání) srdeční frekvence po zátěži se rychle vrací do normálu dýchací svalstvo ještě zcela nevyvinuto „zlatý věk motoriky“ děti se rychle učí novým pohybům
Mladší školní věk (prepubescence) Tělesná stránka: vývoj sekundárních znaků růst těla (výška, objem - období druhé plnosti) vysoká míra osifikace svalstvo méně vyvinuté
Mladší školní věk (prepubescence) Psychická stránka: velký vliv školního prostředí teoretická vs. praktická stránka stereotypní činnosti vliv na přirozený vývoj nečinnost (psychická traumata) nevhodné chování dětí
Střední školní věk (pubescence) Tělesná stránka: nerovnoměrné růstové změny diskoordinační projevy růst končetin je větší než růst trupu růst do výšky vyšší než do šířky značné rozdíly mezi výškou a hmotností mezi žáky
Střední školní věk (pubescence) - růst aerobní vytrvalosti Pohybová výkonnost 7 – 18letých chlapců a dívek ve 12 minutovém běhu v České republice (Kovář, Měkota, Chytráčková & Kohoutek, 1993)
Střední školní věk (pubescence) růst rychlostních schopností Pohybová výkonnost 7 – 18letých chlapců a dívek v běhu na 50 m v České republice (Moravec & kol. 1990)
Střední školní věk (pubescence) růst explozivní a dynamické síly Pohybová výkonnost 7-18letých chlapců a dívek ve skoku do dálky z místa v České republice (Kovář, Měkota, Chytráčková & Kohoutek, 1993) Pohybová výkonnost 7-18letých chlapců a dívek v testu: leh – sed (60 s) v České republice (Kovář, Měkota, Chytráčková & Kohoutek, 1993)
Střední školní věk (pubescence) statická síla Pohybová výkonnost 7-18letých chlapců a dívek v testu: výdrž ve shybu v České republice (Kostka a & kol. 1987, Moravec a & kol., 1990)
Střední školní věk (pubescence) Psychická stránka: klíčové období pro vývoj psychiky (emotivní vztahy) rozvíjející se abstraktní myšlení, paměť mění postupy, chování žáka zvýšení rychlosti učení snížení počtu opakování proces osamostatňování vliv TV a sportovních aktivit
Starší školní věk (adolescence) - zřetelné snížení tempa růstu výšky Tělesná výška 7 – 18letých chlapců a dívek v České republice (Lhotská & kol., 1993 – dle Rychteckého, 1998)
Starší školní věk (adolescence) - zřetelné snížení tempa růstu hmotnosti Tělesná hmotnost 7 – 18letých chlapců a dívek v České republice (Lhotská & kol., 1993 – dle Rychteckého, 1998)
Starší školní věk (adolescence) Tělesná stránka: tělo získává své konečné proporce somatotyp u chlapců nárůst svalového hmoty omezení kloubní pohyblivosti u dívek nárůst podkožního tuku a jeho rozložení v těle
Starší školní věk (adolescence) Psychická stránka: předěl mezi dětstvím a dospělostí (rozpor mezi fyzickou a sociální dospělostí) stabilizace osobních vlastností, hodnotového systém, norem mění se postoje studentů k TV a sport. aktivit
Děkuji za pozornost