VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
KASTY.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus Prezentace v rámci předmětu Uživatelské programy František Bína.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
STAROVĚKÁ INDIE.
Světová náboženství.
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
STAROVĚKÁ INDIE.
HINDUISMUS.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Hinduismus Daniela Roreitnerová.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starověká Indie Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
INDIE.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Starověká Indie 6. ročník
Náboženství v Indii I. Název školy
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Starověká Indie Petr Machala.
Kultura starověké Indie
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Č íslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Ozna č ení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv03 Soubor zsv03_indická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_16 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Náboženství Buddhismus.
INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Náboženství a fanatismus
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Digitální učební materiál
Buhismus David Lučný :D (budha).
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
INDIE.
Indie Uč. str
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS

Hinduismus filosofický a náboženský koncept životní styl není náboženstvím v pravém slova smyslu je to drahma – způsob bytí v současnosti: 3. nejrozšířenější (asi 900 milionů věřících)

Historie počátky – 1.tisíciletí BC nejprve védské náboženství (uctívání přírodních sil) centra: Mohendžo-daro, Harrapa zpoč. rituální praxe určena brahmánům => nižší kasty se později přiklání k buddhismu

Náboženské představy stvořitel světa: bůh Brahma svět netrvá navěky, je periodicky ničen a znovu stvořen (cyklické pojetí času) stvoření světa – na počátku byla voda motiv stvoření: touha pět živlů: oheň, vzduch, voda, země, prostor hlavní bohové: Brahma, Višnu, Šiva

Brahma, Višnu, Šiva

Náboženské představy reinkarnace karmanový zákon – určuje, do jakého těla se duše narodí mókša = vysvobození; zásadní není smrt, ale dosažení mókši

Náboženské texty védy = posvátné vědění; velebení bohů; autoři: ršiové sútry – umění; např. Mallánaga Vatsjájany Bhagavangíta - posvátný text, cesta k vysvobození pomocí uctívání božstva

Uspořádání společnosti 4 varny brahmani (kněží) kšatrijové (válečníci, panovníci) vaišjové (obchodníci, zemědělci, řemeslníci) šúdrové (služebníci ostatních varen) zvlášť stojí nedotýkatelní – naspodu sociální hierarchie kasty – rozdělení dle povolání: kasta hrnčířů, kasta hudebníků atd.

BUDDHISMUS

Buddhismus nábožensko-filosofický systém termín buddhismus nový (poprvé 1801) v současnosti 230 – 500 miliónů vyznavačů

Historie tvůrce: Gautama Buddha 5.stol.BC, severovýchodní Indie cíl Buddhy: vysvobození bytostí z nekonečného koloběhu zrozené a smrti

Gautama Buddha

Náboženské představy božstva – smrtelná, nevědomá jako lidé nirvána – zastavení koloběhu neustálého znovuzrozování; věčná blaženost ušlechtilá osmidílná stezka – způsoby správného jednání, chování atd.

Náboženské představy čtyři vznešené pravdy 1. Existuje utrpení. 2. Existuje příčina utrpení. 3. Utrpení je možné ukončit. 4. Existuje cesta vedoucí k zániku utrpení (neboli Ušlechtilá osmidílná stezka).

Náboženské představy pět základních pravidel: - zdržet se zabíjení a zraňování živých bytostí - zdržet se braní věcí co nejsou dávány (nekrást) - zdržet se nesprávného sexuálního chování - zdržet se zraňující a nepravdivé mluvy (nelhat, nepomlouvat...) - zdržet se zneužívání omamných prostředků

Náboženské texty sútry – zachycení buddhistické nauky, Buddhovy promluvy vinaja – mnišská pravidla

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Halebid3.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Buddha_lantau.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Borobudur-perfect-buddha.jpg