DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Kuželosečky v gymnaziálním učivu Ověření ve výuce Třída: septima a oktáva Datum: 18. 6. 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Honzlová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Hyperbola a přímka PŘEDMĚT: matematika KLÍČOVÁ SLOVA: hyperbola, vrcholy hyperboly, ohniska hyperboly, tečna hyperboly, bod dotyku, asymptoty hyperboly JMÉNO AUTORA: Mgr. Marie Honzlová

Metodický pokyn: Úkolem materiálu je analyticky řešit problém vzájemné polohy přímky a hyperboly. Hlavní pozornost je věnována rovnicím asymptot a rovnici tečny hyperboly.

Vzájemná poloha přímky a hyperboly Žádný společný bod Jeden společný bod (tečna nebo rovnoběžka s asymptotou) Dva společné body (sečna)

Asymptoty hyperboly Přímky, které procházejí středem hyperboly a s hlavní osou svírají úhel φ. Pro úhel φ platí tgφ = 𝑏 𝑎 . Tečny hyperboly v jejím nevlastním bodě.

Rovnice asymptot Pokud ℋ: x 2 a 2 − y 2 b 2 =1 pak a1: x a + y b = 0 a2: x a - y b = 0. Pokud ℋ: x−m 2 a 2 − y−n 2 b 2 =±1 pak a1: x − m a + y −n b = 0 a2: x − m a - y −n b = 0.

Tečna hyperboly obsahuje jeden bod hyperboly a neobsahuje žádný bod vnitřní oblasti hyperboly. (Vnitřní oblast jedné větve hyperboly je množina všech bodů roviny, pro které platí 𝐹𝑋 − 𝐸𝑋 > 2a, vnitřní oblast druhé větve je množina všech bodů roviny, pro které platí 𝐸𝑋 − 𝐹𝑋 > 2a.)

Rovnice tečny hyperboly ℋ: x−m 2 a 2 − y−n 2 b 2 =±1 v jejím bodě T[x0, y0] t: 𝐱 𝟎 − 𝐦 𝐱 −𝐦 𝐚 𝟐 − 𝐲 𝟎 − 𝐧 𝐲 − 𝐧 𝐛 𝟐 =±𝟏

Příklad č. 1 Bodem T [3,2] hyperboly ℋ: y 2 2 − x 2 9 =1 Veďte všechny přímky, které mají s hyperbolou právě jeden společný bod.

Řešení: Hledanými přímkami jsou tečna hyperboly v daném bodě a přímky, které bodem T procházejí a jsou rovnoběžné s některou asymptotou. t: 2y 2 − 3x 9 =1 ⇒ t: x – 3y + 3 = 0 a1: y 2 + x 3 = 0 a2: y 2 - x 3 = 0 ⇓ a1: 2 x + 3y = 0 a2: 2 x - 3y = 0

p1 ∥ a1 ∧ T ∈ p1: 2 x + 3y + c1 = 0 → 2 .3 + 3.2 + c1 = 0 c1 = - 6 - 3 2 p1: 𝟐 x + 3y - 6 - 3 𝟐 = 0 p2 ∥ a2 ∧ T ∈ p2: 2 x - 3y + c2 = 0 → 2 .3 - 3.2 + c2 = 0 c2 = 6 - 3 2 p1: 𝟐 x - 3y + 6 - 3 𝟐 = 0

Příklad č. 2 Napište rovnici tečny hyperboly ℋ: 3(x – 4)2 – (y – 3)2 = 3 v jejím bodě T [2,6]. Ověřte, že nalezená přímka má s hyperbolou právě jeden společný bod (T).

Řešení: t: 3(2 – 4)(x – 4) – (6 – 3)(y – 3) = 3 Po úpravě: t: 2x + y – 10 = 0 Řešíme soustavu dvou rovnic: 3(x – 4)2 – (y – 3)2 = 3 a 2x + y – 10 = 0. Z 2. rovnice vyjádříme y a dosadíme do 1. x2 – 4x + 4 = 0 ⇒ (x – 2)2 = 0

Rovnice má jeden dvojnásobný kořen x = 2 Rovnice má jeden dvojnásobný kořen x = 2. Po dosazení do rovnice 2x + y – 10 = 0 y = 6. Závěr: Přímka t: 2x + y – 10 = 0 má s hyperbolou ℋ: 3(x – 4)2 – (y – 3)2 = 3 právě jeden společný bod T.

ZDROJE: ŠEDIVÝ, J. Matematika pro III. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN, 1986. s. 255–267. KOČANDRLE, M., BOČEK, L. Matematika pro gymnázia, Analytická geometrie. 2. vyd. Praha: Prometheus,1995. ISBN 8071961639. s. 192–197.