SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Křížovka k tématu sídla.
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Sídla.
Demografie je věda, která se zabývá:
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
funkce médií ve společnosti moc médií
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Teorie optimální velikosti města
VLIV URBANIZACE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Urbanizační procesy Evropský sociální fond
Marketingové prostředí
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Petra Jarábová Markéta Kanisová
OBYVATELSTVO. Geografie obyvatelstva OBJEKT: Člověk a společnost PŘEDMĚT:Stav a zákonitosti rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva - stav: Výsledek.
Teorie centrálních míst
Segmentace na trhu práce, dlouhodobá nezaměstnanost
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Sídla -venkovská sídla a jejich funkce města – definice, funkce, urbanizace, suburbanizace, … struktura měst Andrea Pivná 4.Z.
Marketingové prostředí obce
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Filozofická hlediska inovací Inovace, evoluce a civilizace Oldřich Syrovátka Katedra společenských věd FM VŠE.
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
SUBURBANIZACE.
Masmédia.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Teorie optimální velikosti města
Urbanizace a urbanismus
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Společenské a hospodářské prostředí
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Globalizace Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Úvod do bydlení Ekonomika bydlení Přednáška č února 2007.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Sídla.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Regulační teorie, od fordistické dělby práce k flexibilní výrobě
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Úvod, základní principy a cíle
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Demografie je věda, která se zabývá:
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY 10. Člověk a sociální prostor. 23. 4. 2007 Jaro 2006/2007

Město v tradičních společnostech Malá rozloha a nízký počet obyvatel Vnější hradby, vnitřní segregace různých částí, malé množství ulic Spojení místa bydliště a místa práce Řídká síť silnic mezi městy (vojáci, obchodníci) Malý vliv na venkovské zemědělské oblasti, sporadický styk s venkovskými obyvateli, rozdíly v životním stylu Převážná většina obyvatelstva žijící mimo města

Urbanizace Urbanizace = proces rozvoje měst a městské kultury života V demografickém smyslu znamená urbanizace jednak zmnožení bodů koncentrace obyvatelstva (tj. měst), jednak jejich zvětšování → rostoucí podíl městského obyvatelstva Ziólkowski: různé typy (dimenze) urbanizace: a) ekonomická – růst počtu osob zaměstnaných mimo zemědělství b) demografická – stěhování z venkova do měst c) prostorová – změna hmotného a prostorového uspořádání sídel d) sociální – osvojování si městského způsobu života Urbanizace představuje jeden z dílčích procesů v rámci širokého komplexu procesů nazývaného modernizací (vedle industrializace, sekularizace apod.)

Moderní města Všechny moderní společnosti jsou značně urbanizovány. Velkoměsto = sídlo, v němž žije více než 500 000 obyvatel Konurbace = shluky měst vytvářející rozsáhlé zastavěné oblasti Aglomerace = seskupení několika vzájemně těsně propojených sídel (územně, ekonomicky a sociálně), v němž je jedno sídlo dominantní a tvoří centrum Megalopolis = úzké prostorové propojení velkoměst (např. východní pás USA) V současnosti se masivní urbanizace odehrává i v zemích tzv. Třetího světa

Urbanismus a městský život Velkoměstský způsob života s sebou přinesl jistá specifika a jisté nové rysy (viz G. Simmel) Urbanismus – lze rozlišit dva základní významy: ne-sociologický → soubor názorů, metod a postupů uplatňovaných při vytváření sídel (měst) sociologický → sociální organizace a způsob života měst Hodnocení života ve velkoměstech se lišila: symbol civilizace a zdroj dynamiky a kulturní tvořivosti versus odcizený a nezdravý prostor plný sociálně patologických jevů.

Chicagská škola a ekologie města Chicago jako sociologická laboratoř (20. – 40. léta 20. stol.) → kvantitativní i kvalitativní zkoumání města a problémů s ním spjatých R. E. Park, E. Burgess, L. Wirth Sociální ekologie = studium procesů vzájemného přizpůsobování se mezi lidskými společenstvími a jejich fyzikálně prostorovým prostředím Ekologie města – aplikace principů přírodovědné ekologie na oblast lidských sídel („ekosystém“, „nika“) Rozvoj jednotlivých čtvrtí a částí města odráží způsoby adaptace jeho obyvatel a jejich zápas o živobytí. Model koncentrických kruhů a oblast vnitřního města (inner city)

Urbanismus jako způsob života (Wirth) Velkoměsto charakterizuje situace, kdy vedle sebe žije velké množství lidí v těsné blízkosti, aniž by se přitom osobně znali (x venkov) → neosobnost Vztahy mezi obyvateli měst jsou spíše zběžného a účelového charakteru (→ role). Prostředí města charakterizuje vysoká míra mobility a soutěživosti. Urbanismus jako způsob života se netýká jen části společnosti (tj. města), ale vyjadřuje a ovlivňuje povahu širšího sociálního systému moderní společnosti. Kritika Wirtha: nadhodnocení neosobnosti a přílišná generalizace

Současné teorie urbanismu Urbanismus není nezávislým a „přirozeným“ procesem a musí být analyzován v souvislosti s hlavními typy politických a ekonomických změn. D. Harvey – urbanismus je součástí cíleně vytvářeného prostředí, jež vzniká v důsledku rozšíření průmyslového kapitalismu V moderním urbanismu dochází ke kontinuální restrukturalizaci prostoru → zásahy státu, velkých firem a soukromých investorů M. Castells – struktura města je symbolickým a prostorovým vyjádřením celospolečenských procesů Město jako integrální součást vývoje hromadné spotřeby, která je výrazným rysem průmyslového kapitalismu

Trendy vývoje měst na Západě Suburbanizace = proces vytváření a osídlování předměstí (zastavěných území přiléhajících k městu) Úpadek vnitřních měst – důsledek suburbanizace Finanční krize měst – vliv rostoucího počtu chudých a nezaměstnaných „Recyklace“ městských čtvrtí – renovace starých budov pro nové, zcela odlišné účely (→ gentrifikace)

Města v globální perspektivě Při urbanistických analýzách je třeba brát v úvahu souvislosti mezi lokálními a globálními faktory. Logan, Molotch – 5 typů měst podle vztahu k nadnárodnímu systému ekonomických vazeb: řídící centra inovační centra modulová výrobní místa překladiště pro tzv. Třetí svět „města důchodců“ globální město (S. Sassenová) – 4 hlavní rysy: a) centrum řízení globální ekonomiky b) sídlo hlavních finančních společností a firem poskytující spec. služby c) místo výroba a inovace v nových odvětvích průmyslu d) trh produktů daných finančních společností a firem

Problémy urbanizace Třetího světa Rychle rostoucí velkoměsta Třetího světa se významně liší od měst v průmyslových zemích → osídlování okrajových částí chudými migranty V žebříčku nejlidnatějších měst světa se čím dál více prosazují právě velkoměsta Třetího světa → hrozba přelidnění (vysoká porodnost + migrace z venkova) Problémy Třetího světa se týkají i tzv. vyspělého průmyslového světa → masová migrace, hrozba válečných konfliktů

Masová komunikace Systém masové komunikace, který zaznamenal rozmach v moderních společnostech, vznikl v důsledku technologické revoluce v oblasti přenosu informací. Jejich základním znakem je schopnost ovlivni široké, tj. masové publikum. Masmédia jsou založena na dělbě práce mezi vrstvou odborníků, jejichž profesí je zprostředkovávání komunikace a jejím prostřednictvím ovlivňování masy obyvatelstva. Populární kultura = forma zábavy (kultury), na níž participuje masové publikum (konzumenti)

Analýza masové komunikace Komunikační akt popíšeme dostatečně tehdy, odpovíme-li si na otázky: kdo, co, jak, komu a s jakým účinkem sděluje → analýza komunikátora obsahová analýza sdělení analýza komunikačních médií rozbor publika analýza účinků komunikace V moderní společnosti opírající se o masmédia přenáší štáb profesionálních komunikátorů zprávy informačního charakteru skrze neosobní média relativně diferencované mase publika

Masová média a šíření informací Masová média (jejich provozovatelé) nejsou často mocensky indiferentní institucí a stojí ve službách toho, kdo kontroluje společenský systém (soukromá x veřejnoprávní média) Kontrola masmédií souvisí se strukturou vlastnictví v dané společnosti, s typem politického režimu, vlivem nátlakových skupin apod. „Mediální imperialismus“ – vyplývá z privilegovaného postavení vyspělých průmyslových zemí (zejména USA) v mediální produkci a distribuci v globalizovaném světě Problém zpravodajství – fakt, že světová zpravodajství jsou pod kontrolou velkých západních agentur, vede k tomu, že ve sdělovaných informacích může převažovat „perspektiva západního světa“.

Obsah sdělení Klasifikace obsahů sdělení (Eisenstadt): technicko-instrumentální obsahy obecně-kognitivní obsahy normativní obsahy Glasgowská skupina – analýza zpravodajského vysílání → „špatné zprávy“ Problém objektivity a nezaujatosti, resp. (ne)ideologičnosti informací šířených masovými médii

Prostředky masové komunikace Rozmach masmédií se datuje do 19. století – rozvoj tisku Předpoklady rozvoje masmédií: Rozšíření gramotnosti v širších vrstvách Zvýšená prostorová koncentrace potenciálního publika Demokratizace společnosti → veřejnost Vynoření se sféry volného času Technická a technologická úroveň McLuhan – sdělovací prostředek je sám o sobě sdělením („the medium is the message“) → povaha masmédií ovlivňuje strukturu a podobu společnosti „Horká“ a „studená“ média (McLuhan) – podle míry participace příjemce

Publikum a účinky masové komunikace „Mýtus“ o všemocnosti médií a publiku jako atomizované mase Koncept názorových vůdců a model dvoustupňové komunikace → sdělení probíhá nejprve od médií k názorovým vůdcům a až od nich k širšímu publiku J. Thompson – kritika pojetí publika jako pasivního příjemce Negativní účinky médií na publikum – příklad násilí na televizních obrazovkách

Teorie masových médií Habermas – masová média a rozvoj veřejné sféry (veřejnosti) Baudrillard – hyperrealita a simulakra Thompson – 3 typy interakcí: tváří v tvář zprostředkovaná kvazi-interakce

Média v éře globalizace McLuhan – elektronická média vytvářejí globální vesnici → lidé po celém světě sledují vývoj hlavních světových událostí a stávají se tak všichni jejich spoluúčastníky (svět jako jedno místo) Problém nadnárodních mediálních koncernů a otázka regulace masmédií Rozvoj nových forem komunikace a masmédií – multimédia, Internet