pedagogických pracovníků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
pedagogických pracovníků.
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mona Drábková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Lineární rovnice a nerovnice I.
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, kde se nachází podnebné pásy zmíněné v prezentaci a vyznač je na mapě. 2) Na kterých kontinentech je možné.
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ROČNÍ OBDOBÍ 1. Vyber podle obrázku roční období.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
CO VŠECHNO VÍM O HODINÁCH
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
Rozvíjíme pozornost a soustředění
SKLÁDÁME GEOMETRICKÉ TVARY, POČÍTÁME
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Pracovní listy zaměřené na vybavení jízdního kola
BAREVNÉ TVARY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ruský obrázkový slovník XXII Kolektivní sporty –коллективныe спортa
Skládání sil, rovnováha sil
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
Ruský obrázkový slovník XXVI Přídavná jména B
Kvadratické nerovnice
Najdi rozdíl II. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Barvy a tvary A Pracovní list určený pro rozvoj zrakového vnímání a abstraktně vizuálního myšlení Postup práce: Spoj čarou stejné trička – jedno je barevné,
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Pořadí obrázků – domeček
Rovnice s absolutními hodnotami
ČTVERCOVÁ SÍŤ Autorem materiálu a všech jeho částí, není - li uvedeno jinak, je RNDr.Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Porovnávání obrázků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Vypočítej ceny zlevněného zboží
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Matematické pexeso Hra určená k opakování či procvičování učiva
KARTY NA PŘIŘAZOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Ruský obrázkový slovník XXVI Přídavná jména B
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Představujeme a sestavujeme krychli
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY A KOSTRA
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Kolik je...? Pracovní listy
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
DESETINNÁ ČÍSLA DESETINNÉ ZLOMKY
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
SČÍTÁME A ODČÍTÁME DO 5 S KAMARÁDEM
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Lineární rovnice Druhy řešení.
Základy infinitezimálního počtu
SPOČÍTEJ TEČKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr Eva Macháčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Pořadí obrázků – auto Postup práce:
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vy_32_Inovace_14_Rozklad výrazů na součin
Seznamujeme se s geometrickými tvary - obdélník
Hra Znáš některé dopravní značky?
Transkript prezentace:

pedagogických pracovníků. Řešení rovnic Iracionální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. 1

Iracionální rovnice Iracionální rovnice jsou rovnice, které obsahují odmocniny z neznámé nebo z výrazů s neznámou. Příklady takových rovnic: 2

Po umocnění, to najednou vypadá na dvě rovnosti. Je to Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Iracionální rovnice zpravidla řešíme v oboru reálných čísel a stěžejním krokem je umocnění rovnice. Umocnění není ekvivalentní úpravou, ale úpravou tzv. důsledkovou. Jaké „důsledky“ může mít použití důsledkové úpravy? Podívejme se na dvě zajímavá umocnění, jedné rovnosti a jedné nerovnosti: Po umocnění, to najednou vypadá na dvě rovnosti. Je to v pořádku? Ano. Z čísel, která se nerovnala, jsme najednou získali čísla, která se rovnají. I přesto, že tedy nejde o ekvivalentní úpravu, budeme umocňování používat. Jinak to nejde. Ale… Protože jsme z nerovnajících se čísel dostali čísla, která se rovnají, může se objevit i při řešení iracionálních rovnic něco, co se bude tvářit jako výsledek, ale výsledek to nebude (z umocňování nerovnosti 5  ‒5 je vidět, odkud takový falešné výsledky vzejde). Abychom takové falešné výsledky „odbourali“, budeme muset vždy dělat zkoušku (vyzkoušet všechny „výsledky“, zda jsou pravé či falešné). 3

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Umocňování je tedy důsledková úprava. Při použití důsledkové úpravy neztratíme žádné správné řešení, ale mohou se objevit klamná další řešení. Proto vždy provádíme zkoušku. Pojďme si tedy vše ukázat v praxi na konkrétním příkladu. Řešme v R rovnici: Nejdříve určíme definiční obor, který plyne z toho, že výraz pod druhou odmocninou musí být nezáporný! 4

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Umocňování je tedy důsledková úprava. Při použití důsledkové úpravy neztratíme žádné správné řešení, ale mohou se objevit klamná další řešení. Proto typicky provádíme zkoušku. Pojďme si tedy vše ukázat v praxi na konkrétním příkladu. Řešme v R rovnici: No a nyní již pojďme rovnici řešit. Hned na úvod použijeme právě probranou důsledkovou úpravu umocnění rovnice. 5

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Umocňování je tedy důsledková úprava. Při použití důsledkové úpravy neztratíme žádné správné řešení, ale mohou se objevit klamná další řešení. Proto typicky provádíme zkoušku. Pojďme si ti tedy vše ukázat v praxi na konkrétním příkladu. Řešme v R rovnici: No a nyní tedy musíme zkouškou zkontrolovat, zda některé řešení není klamné. 6

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Řešme v R rovnici: Zkouška: Zkouška vyšla ⇒ x = 7 je řešením rovnice. Zkouška nevyšla ⇒ x = 2 není řešením rovnice (zároveň je vidět, že po umocnění rovnice by se její strany začaly rovnat). Rovnice má jediné řešení x = 7. Píšeme: 7

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Tak ještě jednou pěkně po pořádku. Řešme v R rovnici: Nejdříve určíme definiční obor, který plyne z toho, že výrazy pod druhými odmocninami musí být nezáporné! 8

A nyní již začneme řešit rovnici. Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Tak ještě jednou pěkně po pořádku. Řešme v R rovnici: A nyní již začneme řešit rovnici. 9

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Tak ještě jednou pěkně po pořádku. Řešme v R rovnici: 10

Řešení iracionálních rovnic ‒ důsledková úprava Řešme v R rovnici: No a nyní musíme zkouškou zkontrolovat, zda některé řešení není klamné. Zkouška: Zkouška vyšla ⇒ x = 10 je řešením rovnice. Zkouška nevyšla ⇒ x = 362 není řešením rovnice. Rovnice má jediné řešení x = 10. Píšeme: 11

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: 12

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Určíme definiční obor: Vyřešíme rovnici: Zkouška: Zkouška vyšla ⇒ x = 25 je řešením rovnice. 13

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: 14

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Určíme definiční obor: Vyřešíme rovnici: 15

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Zkouška: Zkouška vyšla ⇒ x = 4 je řešením rovnice. Zkouška vyšla ⇒ x = ‒5 je řešením rovnice. 16

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: 17

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Určíme definiční obor: Vyřešíme rovnici: 18

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Vyřešíme rovnici: 19

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Uděláme zkoušku: Zkouška vyšla ⇒ x = 2 je řešením rovnice. Zkouška vyšla ⇒ x = ‒14/9 je řešením rovnice. 20

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: 21

Příklady k procvičení Vyřeš v R rovnici: Určíme definiční obor: Vyřešíme rovnici: Uděláme zkoušku: Zkouška vyšla ⇒ x = 1, 2 je řešením rovnice. 22

Použité obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-06-10]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-white-board.html> 23