Výpočty hmotnostní zlomek HRA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
Advertisements

Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hmotnostní zlomek převáděný na %
CHEMIE ROZTOKY.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Složení roztoků Chemické výpočty
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Chemické výpočty III.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Složení roztoku Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Roztoky a jejich složení
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výpočet hmotnostního zlomku
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Procenta: složení roztoků. Roztok homogenní směs dvou a více látek rozpouštědlo a rozpuštěné látky –kapalné (voda se štávou) –pevné (slitiny) –plynné.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ch_014_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Ch_014_Chemické reakce_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Autor: Ing. Mariana Mrázková.
Hmotnostní zlomek kontrola úkolu. K 31/3 Kolik gramů 5% roztoku CuSO 4 můžeme připravit z 25 g CuSO 4.5H 2 O. Kolik g vody na přípravu tohoto roztoku.
Slovní úlohy HRA. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Datum: 14.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ. OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Roztoky.
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
RISKUJ Z ORGANICKÉ CHEMIE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Výpočet obsahu prvků ve sloučenině
výpočet pH kyselin a zásad
Směsi Chemie pro ZŠ 8.ročník.
Hmotnostní zlomek převáděný na %
EU peníze středním školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Látková koncentrace.
Látková koncentrace.
VY_32_INOVACE_16_20_Látkové množství,molární hmotnost
SMĚSI HRA.
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Desetinná čísla HRA.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Výpočty z rovnic.
Základní chemické veličiny
Transkript prezentace:

Výpočty hmotnostní zlomek HRA

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/21.2149 Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Datum: 23. 5. 2012 Název: VY_32_INOVACE_12_CH_Hra hmotnostní zlomek Téma: Anorganická chemie Anotace: Hra slouží k procvičení znalostí výpočtu hmotnostního zlomku, rozvíjí schopnost aplikovat naučené pravidlo na konkrétních příkladech, podporuje týmovou spolupráci Věková skupina: 8., 9.ročník Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Přílohy: zdroje materiálů  

Pravidla Žáci se rozdělí do skupin. Vylosují si pořadí, ve kterém si budou vybírat otázky. Za správný výpočet získává skupina bod. Body zapisujeme na tabuli. Pro samostatné procvičení učiva, možno hrát individuálně na PC. Do sešitů si žáci zapíší opravu výpočtů, ve kterých chybovali.

Výpočet Hmotnostní zlomek vyjadřuje poměr hmotnosti rozpuštěné látky ku hmotnosti celého roztoku WA = mA /mR mA ………. hmotnost rozpuštěné látky mR ………. hmotnost CELÉHO roztoku (tzn. hmotnost rozpuštěné látky a rozpouštědla)

1 2 3 4 5 6 7 8 9

1. Kolik gramů chloridu sodného potřebujeme na přípravu 500 gramů jeho 3% vodného roztoku? Správná odpověď: Wa = m(a) / m(r) 0,03 = m(NaCl) : 500 m(NaCl) = 0,03 . 500 m(NaCl) = 15 g Na přípravu 500 gramů 3%roztoku NaCl potřebujeme 15g NaCl. zpět

2. Ze 30 g dusičnanu sodného připravíme 5% roztok 2. Ze 30 g dusičnanu sodného připravíme 5% roztok. Kolik gramů tohoto roztoku připravíme? Správná odpověď: Wa = m(a) / m(r) 0,05 = 30 : m(r) m(r) = 30 : 0,05 m(r) = 600 g Ze 30 g NaNO3 připravíme 600 gramů 5% roztoku. zpět

3. Ve 100 g vody bylo rozpuštěno 10 g hydroxidu sodného 3. Ve 100 g vody bylo rozpuštěno 10 g hydroxidu sodného. Jaký byl hmotnostní zlomek NaOH v roztoku? Kolika procentní je vzniklý roztok? Správná odpověď: Wa = m(a) / m(r) m(r) = 100 + 10 = 110 Wa = 10 : 110 = 0,09   Určení počtu procent: 0,09 . 100 = 9% Hmotnostní zlomek NaOH v roztoku je 0,09. Roztok je 9 procentní. zpět

4. Kolik gramů uhličitanu sodného potřebujeme na přípravu 1000 gramů 10% vodného roztoku? Správná odpověď: Wa = m(a) / m(r) 0,10 = m(Na2CO3) : 1000 m(Na2CO3) = 0,10 . 1000 m(Na2CO3) = 15 g Na přípravu 1000 gramů 10%roztoku Na2CO3 potřebujeme 100g Na2CO3. zpět

5. Ve 800 g vody bylo rozpuštěno 200 g látky 5. Ve 800 g vody bylo rozpuštěno 200 g látky. Jaký byl hmotnostní zlomek látky v roztoku? Kolika procentní je vzniklý roztok? Správná odpověď: Wa = m(a) / m(r) m(r) = 800 + 200 = 1000 Wa = 200 : 1000 = 0,2   Určení počtu procent: 0,2 . 100 = 20% Hmotnostní zlomek látky v roztoku je 0,20. Roztok je 20 procentní. zpět

6. Kolik gramů cukru potřebujeme na přípravu 1 500 gramů jeho 2% vodného roztoku? Správná odpověď: Wa = m(a) / m(r) 0,02 = m(cukru) : 1 500 m(cukru) = 0,02 .1 500 m(cukru) = 30 g Na přípravu1 500 gramů 2%roztoku cukru potřebujeme 30 g cukru. zpět

7. Ze 48 g chloridu draselného připravíme 6% roztok 7. Ze 48 g chloridu draselného připravíme 6% roztok. Kolik gramů tohoto roztoku připravíme? Správná odpověď: Wa = m(a) / m(r) 0,06 = 48 : m(r) m(r) = 48 : 0,06 m(r) = 800 g Ze 48 g chloridu draselného připravíme 800 gramů 6% roztoku. zpět

8. Ve 500 g vody bylo rozpuštěno 100 g soli 8. Ve 500 g vody bylo rozpuštěno 100 g soli. Jaký byl hmotnostní zlomek soli v roztoku? Kolika procentní je vzniklý roztok? Správná odpověď: Wa = m(a) / m(r) m(r) = 500 + 100 = 600 Wa = 100 : 600 = 0,16 Určení počtu procent: 0,16 . 100 = 16 % Hmotnostní zlomek soli v roztoku je 0,16. Roztok je 16 procentní.   zpět

9. Ze 45 g modré skalice připravíme 15% roztok 9. Ze 45 g modré skalice připravíme 15% roztok. Kolik gramů tohoto roztoku připravíme? Správná odpověď: Wa = m(a) / m(r) 0,15 = 45 : m(r) m(r) = 45 : 0,15 m(r) = 300 g Ze 45 g modré skalice připravíme 300 gramů 15% roztoku. zpět

Zdroje Texty: vlastní práce autora