Telematika (K620TM) Druhotné využití dat systému dálničních mýtných bran * + pattern recognition * z projektu COST OC194 Inteligentní dopravní systémy (ITS) a jejich dopad na udržitelný rozvoj Přemysl Derbek 9.3.2010
Obsah přednášky Telematická aplikace pro vyhodnocování záznamů z mýtných bran Modely odhadů emisní zátěže v blízkosti sledovaných komunikací Úroveň rozlišení modelů (v porovnání s typovým vozidlem) Implementace emisního zatížení v komplexnějších projektech (MEDARD) Alternativy pro získávání vstupních dat (pattern recognition) T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Telematická aplikace (FD ČVUT) Vstupní data pro model emisního zatížení T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Přenos dat z Telematické aplikace Do stránky HTML Do souborů CSV a XML Soubory vyfiltrovaných/vyžádaných dat vhodné jako vstupní formát pro model odhadu emisní zátěže REST API Přímý dotaz formou příkazu na databázi záznamů mýtných bran T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
==========> přejděte na prezentaci #2 T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Silniční měření - Beroun Autoři Vojtíšek, Kadleček, Pejša Typové vozidlo autobus Datový soubor z měření: T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Silniční měření - Beroun T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Analýza ze silničního měření - Beroun Připravení charakteristik pro porovnávání Úsek dálnice D5 Beroun - Mýto PM, NOx, CO, CO2 Příkladem: T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Analýza ze silničního měření - Beroun Co v grafu je špatně ??? T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Odhad emisní zátěže z reálných dat ITS Model pro odhadování emisní zátěže Vychází z historie záznamů mýtných bran Dotazy na záznamy prostředictvím Telematické aplikace Webová aplikace pro výběr požadovaných dat Rozhraní mezi uživatelem a databází uložených záznamů o vozidlech ze všech bran mýtného systému Ověřování modelu nezávislým silničním měřením Silniční měření pana Michala Vojtíška MSc. (TU Liberec), doc. Ing. Boleslava Kadlečeka, CSc. a prof. Ing. Ladislava Pejši, DrSc. (ČZU Praha) ze dne 14.7.2009 (sobota, 10:24 hod.) Nezávislý zdroj přímo změřených emisních charakteristik Vybrány pouze úseky měření na D5 T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Konstrukce modelu pro odhadování emisní zátěže Emisní zatěž Edtpi pro typ dne d (pondělí, ..., neděle), čas t, znečišťující látky p a sklon vozovky i je odhadována dle modelu: Edtpi = Idt epi Idt označuje dopravní intenzitu v jednom dopravním směru pro daný typ dne a denní dobu. Symbol epi označuje koeficient odpovídající sledovanému emisnímu faktoru a danému sklonu vozovky. (Koeficienty e závisejí, obecně, na typu vozidla a také na jeho rychlosti). Model označuje výchozí stav pro další možné modifikace podle požadovaných či dostupných vstupních parametrů T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Modifikace modelu pro odhadování emisní zátěže Sledujeme emisní zatížení „nad“ celým úsekem komunikace v obou směrech Sčítáme jednotlivé intenzity I směrově opačných dopravních proudů násobené koeficienty e dle následujícího modelu: Edtpis = ∑(Idt epi)s Vyjádřen je součet dílčích směrů (dva) dopravních proudů pozemní komunikace. Výber směru je ve vztahu identifikován proměnnou v dolním indexu závorky (..)s. (s jako “side”, strana) T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0
Výpočet koeficientu epi , jenž odpovídá sledovanému emisnímu faktoru: Spusťte přiložený soubor MEFA.02....exe (stažen ze stránek Ministerstva životního prostředí) ==========> projekt MEDARD http://www.medard-online.cz/index.php ==========> přejděte na prezentaci # 5 T e l e m a t i k a ( K 6 2 0 T M ), 9 . 3 . 2 0 1 0