Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
„RESTART ŠKOLNÍCH METODIKŮ“. Aktuální situace Koncepce státu  ICT koordinátor  Enviromentalista  Koordinátor ŠVP Kariérní řád.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
PSYCHICKÉ JEVY.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
Prezentace záměru aktivit letošního projektu „Regionální konference“
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Jak se stát dobrým právníkem?
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
(komentovaný přehled)
Seminář Martina Kekule
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Výchovně vzdělávací cíle
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Cílená zpětná vazba Metody pro reflexi v EV.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Didaktika geografie.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Pedagogické minimum pro knihovníky – kritické myšlení a jeho metody Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU 4. listopad 2015 Seminář – Vědecká knihovna.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Obecná didaktika ÚVOD.
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Teorie vzdělávání dospělých
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Podmínky učení.
Konstruktivismus Zora Syslová.
Psychologie učení.
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální dovednosti učitele
Práva dítěte Výchova k občanství
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Jak na jazyky.
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011 Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011

Východiska Jan Amos Komenský (1592 – 1670) – škola hrou John Dewey (1859-1952) – zkušenostní učení Kurt Lewin (1890-1947) – skupinová dynamika David Kolb (1939) - Kolbův cyklus Benjamin Bloom – teorie vzdělávacích cílů

Kolbův cyklus

Bloomova taxonomie 1956 Benjamin Bloom klasifikace vzdělávacích cílů kognitivní oblast postojová (citová) oblast psychomotorická oblast

Kognitivní oblast Zapamatování – znalost Porozumění Aplikace Analýza Syntéza Hodnotící posouzení

Revize Bloomovy taxonomie Zapamatování – znalost Porozumění Aplikace Analýza Syntéza Hodnotící posouzení Zapamotovat Rozumět Aplikovat Analyzovat Hodnotit Tvořit

Bloomova slunečnice

Kritické myšlení KM je myšlení nezávislé, samostatné. Informace a informovanost jsou výchozími body KM. KM hledá a předkládá otázky a problémy. KM hledá promyšlená zdůvodnění. KM je myšlením ve společnosti. Psaní je pro kritické myšlení nejcennějším názorem.

UČENÍ Co je to učení? Co získáme, když se učíme? K čemu je učení? Kdy se s učením nejčastěji setkáváme? Kde se s učením nejčastěji setkáváme? Učíme se sami? Proč se učíme? Co nepříznivě ovlivňuje učení?

Optimální podmínky pro rozvoj KM Poskytnout žákům čas a příležitost pro KM. Umožnit žákům volně věci domýšlet a domněnky vyslovovat. Rozmanité myšlenky, nápady a názory přijímat otevřeně. Podporovat aktivní zapojení žáků do učebního procesu.

Optimální podmínky pro rozvoj KM Zajistit bezbariérové prostředí, kde nebudou žáci vystaveni posměchu. Vyjádřit důvěru v to, že každý žák je schopen činit kritické úsudky. Oceňovat myšlení. Být připraven formulovat své úsudky či se jich naopak zdržet.

Proč? KOMPETENCE

Kompetence Soubor znalostí, dovedností, postojů, hodnot, které umožňují člověku účinně jednat v různých situacích. znalost? – komunikovat slušně a co to znamená dovednost? postoj?

E – U - R

Evokace vybavení si a utřídění dosavadních představ o tématu - prekoncepty propojuje dosavadní znalosti, zkušenosti či představ učícího se dítěte s cílem pro danou hodinu učitel (ka) nezasahuje do výuky, pouze dodá další instrukce nebo naváže další otázkou individuální, poté ve dvojicích, ve skupinách... vnitřní motivace pro práci s tématem

Uvědomění si významu informací přichází zdroje, které žáci mohou považovat za zdroj informovanější, poučenější než jsou v danou chvíli oni sami příjímání nových informací, jakou mají pro žáka hodnotu.... samostatné hledání a nalézání odpovědí na stanovené otázky trvajících chuť učit se a poznávat

Reflexe každý sám formuluje své pochopení po svém sestavuje svůj nový obraz studované věci – staví novou strukturu z původních i nových poznatků a otázek, ujasňuje si souvislosti ujasňuje si postupy učení a myšlení, kterými se dostal k novým informacím a novému pochopení reflexe jedné hodiny bývá evokací další

Použitá literatura http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/B/Bloomova_taxonomie http://www.msmt.cz/Files/DOC/NHRevizeBloomovytaxonomieedukace.doc http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php REITMAYEROVÁ, E. – BROUMOVÁ, V. : Cílené zpětná vazba (Portál, 2007)

„Velbloudi“ EVOKACE UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU INFORMACÍ REFLEXE