Pády podstatných jmen v množném čísle

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr.Hana Halamová NÁZEV: VY_22_INOVACE_20_NJ9_Plurál substantiv TÉMA: Množné číslo podstatných jmen ČÍSLO.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaII/2 Sada07 AnotaceUžívání.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.8.A.19_mnozne_cislo_podstat nych_jmen Datum:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZakreslování.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Pády podstatných jmen, rod mužský, člen určitý
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
ADJEKTIV DOMINO VY_22_INOVACE_07_133
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Určování času VY_22_INOVACE_07_140
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Pády podstatných jmen, rod střední, člen neurčitý
Pády podstatných jmen, rod střední, člen určitý
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
Vorstellung (Name, Staat, Alter)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen určitý
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Pády podstatných jmen v množném čísle STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády podstatných jmen v množném čísle VY_22_INOVACE_02_58 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona II/2 Sada 02 Anotace Podstatná jména v množném čísle Klíčová slova Množné číslo, pád, určitý, der, die, den Předmět Německý jazyk Autor, spoluautor Vladimír Vašek Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad, Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 2. ročník, žáci 16 – 17 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje viz poslední strana

Skloňování podstatných jmen v množném čísle STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Skloňování podstatných jmen v množném čísle V množném čísle se používá určitý člen die pro všechny tři rody. Neurčitý člen v množném čísle neexistuje, a je-li podstatné jméno v jednotném čísle s neurčitým členem, pak se v množném čísle používá bez členu. Ve 3. pádě přibírají podstatná jména koncovku –n. U některých podstatných jmen dochází v množném čísle ještě k přehlaskování např. Väter, Mütter atd.

Skloňování podstatných jmen v množném čísle STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Skloňování podstatných jmen v množném čísle Němčina používá na rozdíl od češtiny pouze čtyři pády. Pádové otázky v němčině: 1. pád – Wer oder was – Kdo? Co? 2. pád – Wessen – Čí? 3. pád – Wem – Komu? 4. pád – Wen oder was – Koho? Co?

Skloňování podstatných jmen v množném čísle STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Skloňování podstatných jmen v množném čísle Určitý člen – všechna podstatná jména v množném čísle (píší se počátečním velkým písmenem) mají v 1.pádě člen die , nezáleží na tom , jakého rodu byla v jednotném čísle.   Pád Mužský Ženský Střední 1. Die Väter Die Mütter Die Kinder 2. Der Väter Der Mütter Der Kinder 3. Den Vätern Den Müttern Den Kindern 4.

Pády rodu mužského, množné číslo, člen určitý STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády rodu mužského, množné číslo, člen určitý Příklady: 1. Die Brüder (bratři) 2. Der Brüder (bez bratrů) 3. Den Brüdern (bratrům) 4. Die Brüder (bratry)   Ve 3. pádě je koncovka podstatného – n !!!

Pády rodu mužského, množné číslo, člen určitý STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády rodu mužského, množné číslo, člen určitý Příklady: 1. Die Hunde (psi) 2. Der Hunde (bez psů) 3. Den Hunden (psům) 4. Die Hunde (psy)   Ve 3. pádě je koncovka podstatného – n !!!

Pády rodu ženského, množné číslo, člen určitý STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády rodu ženského, množné číslo, člen určitý Příklady: 1. Die Frauen (ženy) 2. Der Frauen (bez žen) 3. Den Frauen (ženám) 4. Die Frauen (ženy)   Ve 3. pádě je koncovka podstatného – n !!!

Pády rodu ženského, množné číslo, člen určitý STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády rodu ženského, množné číslo, člen určitý Příklady: 1. Die Blumen (kytky) 2. Der Blumen (bez kytek) 3. Den Blumen (kytkám) 4. Die Blumen (kytky)   Ve 3. pádě je koncovka podstatného – n !!!

Pády rodu středního, množné číslo, člen určitý STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády rodu středního, množné číslo, člen určitý Příklady: 1. Die Häuser (domy) 2. Der Häuser (bez domů) 3. Den Häusern (domům) 4. Die Häuser (domy)   Ve 3. pádě je koncovka podstatného – n !!!

Pády rodu středního, množné číslo, člen určitý STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády rodu středního, množné číslo, člen určitý Příklady: 1. Die Zimmer (pokoje) 2. Der Zimmer (bez pokojů) 3. Den Zimmern (pokojům) 4. Die Zimmer (pokoje)   Ve 3. pádě je koncovka podstatného – n !!!

Pády rodu mužského, množné číslo, člen určitý STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády rodu mužského, množné číslo, člen určitý Příklady: Navštívím bratry. (koho, co = 4.pád) Ich besuche die Brüder. Knihy otců.(čí = 2.pád) Die Bücher der Väter. Přinesu strýcům dárek. (komu,čemu = 3.pád) Ich bringe den Onkeln ein Geschenk. Psi půjdou s námi. (kdo, co = 1.pád) Die Hunde kommen mit uns.  

Pády rodu ženského, množné číslo, člen určitý STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády rodu ženského, množné číslo, člen určitý Příklady: Dám kytky na stůl. (koho, co = 4.pád) Ich gebe die Blumen auf den Tisch. Šaty žen. (čí = 2.pád) Die Kleider der Mütter. Pomohu těm paním. (komu,čemu = 3.pád) Ich helfe den Frauen. Sestry bydlí s námi. (kdo, co = 1.pád) Die Schwester wohnen mit uns.  

Pády rodu středního, množné číslo, člen určitý STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pády rodu středního, množné číslo, člen určitý Příklady: Navštívím ty hotely. (koho, co = 4.pád) Ich besuche die Hotel. Otec těch dětí.(čí = 2.pád) Der Vater der Kinder. Přinesu těm slečnám dárek. (komu,čemu = 3.pád) Ich bringe den Fräuleinen ein Geschenk. Ty zámky stojí u řeky.(kdo, co = 1.pád) Die Schlösser stehen bei dem Fluss.  

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Doplňte pády podstatných jmen v množném čísle, člen určitý: (za pomoci slovníku) Bez dědečků (r Opa) …………………… Domy (1.p.,s Haus) ………………………… Ženy (1.p.,e Frau)……………………….. Přátele (4.p.,r Freund)……………………. Dny (4.p.,r Tag)…………………………… Bez návštěv (r Besuch)…………………… Kočky (1.p., e Katze)……………………. Jablka (1.p.,r Apfel)………………………… Pokojům (3.p.,s Zimmer)………………. Kytky (4.p.e Blume)………………………… Slečnám (3.p.,s Fräulein)……………… Lavice (1.p.,e Bank)………………………. Mistry (4.p.,r Meister)………………… Stoly (4.p.,r Tisch)…………………………..

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Učebnice němčiny – Direkt 1, nakladelství Klett, autoři : Motta, Cwikowska, Vomáčková Obrázky čerpány z aplikace Clipart, součásti programu Powerpoint. Zdroj: http://www.nemecky.net/gramatika/podstatna-jmena/#cleny