DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Kuželosečky v gymnaziálním učivu Ověření ve výuce Třída: septima a oktáva Datum: 11. 6. 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Honzlová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Parabola – definice, analytické vyjádření PŘEDMĚT: matematika KLÍČOVÁ SLOVA: parabola, ohnisko paraboly, vrchol paraboly, řídící přímka, parametr, vrcholová a obecná rovnice paraboly JMÉNO AUTORA: Mgr. Marie Honzlová

Metodický pokyn: Úkolem materiálu je pomoci učiteli při výkladu – odvození vyjádření paraboly pomocí rovnice. Doporučení: žáci sami provádějí odvození rovnice paraboly z její charakteristické vlastnosti, materiál použijeme jako kontrolu „uzlových“ bodů úpravy. Řešené příklady vyžadují vysvětlení. Úlohy jsou určeny k procvičení.

DEFINICE PARABOLY 𝒫= ∀𝑋∈𝜌: 𝑋𝐹 =𝑣 𝑋, 𝑑 Parabola je množina všech bodů roviny, které jsou stejně vzdáleny od přímky a bodu, který není s přímkou incidentní (ohnisko paraboly – F, řídící přímka – d). 𝒫= ∀𝑋∈𝜌: 𝑋𝐹 =𝑣 𝑋, 𝑑

Rovnice paraboly F 0, 1 2 𝑝 ; X 𝑥,𝑦 ; d: 𝑦=− 1 2 𝑝 𝑋𝐹 =𝑣 𝑋, 𝑑 ⇒ 𝑥 2 + 𝑦− 1 2 𝑝 2 = 𝑦+ 1 2 𝑝 Po úpravách 𝒫: 𝒙 𝟐 =𝟐𝒑𝒚 Parametr 𝑝>0, vrchol V 0,0 , 𝑜∥𝑦

Vrcholová rovnice paraboly Když V 𝒎, 𝒏 , pak 𝓟 𝟏 : 𝒙−𝒎 𝟐 =𝟐𝒑 𝒚−𝒏 𝒐∥𝒚 𝓟 𝟐 : 𝒙−𝒎 𝟐 =−𝟐𝒑 𝒚−𝒏 𝒐∥𝒚 𝓟 𝟑 : 𝒚−𝒏 𝟐 =𝟐𝒑 𝒙−𝒎 𝒐∥𝒙 𝓟 𝟒 : 𝒚−𝒏 𝟐 =−𝟐𝒑 𝒙−𝒎 𝒐∥𝒙 𝒑>𝟎

Zobrazte do sešitu paraboly: 𝓟 𝟏 : 𝒙−𝟐 𝟐 = 𝟖 𝒚−𝟏 𝓟 𝟐 : 𝒙−𝟐 𝟐 =− 𝟖 𝒚−𝟏 𝓟 𝟑 : 𝒚−𝟐 𝟐 =𝟖 𝒙−𝟏 𝓟 𝟒 : 𝒚−𝟐 𝟐 =− 𝟖 𝒙−𝟏

Obecná rovnice paraboly x2 + 2rx + 2sy + t = 0, s ≠ 0, o ∥ y y2 + 2rx + 2sy + t = 0, r ≠ 0, o ∥ x

Příklad č. 1 Napište rovnici paraboly s ohniskem F 2, 3 a řídící přímkou d: y = 7. Určete souřadnice vrcholu paraboly. (Nejprve si zobrazte polohu řídící přímky a ohniska)

Řešení o ∥ y 𝑝=𝑣 𝐹,𝑑 =4 V 2,3+2 𝒫: 𝒙−𝟐 𝟐 =−𝟖 𝒚−𝟓

Příklad č. 2 Ukažte, že 𝒚 𝟐 −𝟒𝒙−𝟔𝒚+𝟕=𝟎 je obecná rovnice paraboly. Určete souřadnice jejího vrcholu a ohniska. Napište rovnici řídící přímky této paraboly.

Řešení Rovnici 𝑦 2 − 4𝑥−6𝑦+7=0 upravíme doplněním na čtverec 𝑦−3 2 =4 𝑥+ 1 2 𝑝=2, osa je rovnoběžná s osou x, V − 1 2 , 3 , F 1 2 , 3 , d: 𝑥=− 3 2

Úlohy na procvičení: Kde jste se setkali s parabolou? Napište rovnici paraboly, která prochází danými body a má osu rovnoběžnou s osou y. K 1,−3 , L 0,−1 , M 2,−1 . Parabola je určena rovnicí 𝑦 2 −6𝑥+8=0 . Určete chybějící souřadnici jejího bodu N 2,? . Zjistěte, zda rovnice 𝑥 2 −2𝑥−𝑦+4=0 popisuje parabolu. V kladném případě určete souřadnice jejího vrcholu a ohniska; napište rovnici řídící přímky a zjistěte, zda bod Q 0,4 na ní leží.

ZDROJE: ŠEDIVÝ, J. Matematika pro III. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN, 1986. s. 234–240. KOČANDRLE, M., BOČEK, L. Matematika pro gymnázia, Analytická geometrie. 2. vyd. Praha: Prometheus,1995. ISBN 8071961639. s. 170–181.