Marketing VY_32_INOVACE_41_822 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Marketing VY_32_INOVACE_41_822 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 41 Anotace Marketing Klíčová slova Trh, výrobní koncepce, výrobková koncepce, prodejní koncepce, marketingová koncepce Předmět Ekonomika Autor, spoluautor Ing. Kateřina Škultétyová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník, žáci 17 – 18 let, Instalatér, Tesař, Truhlář, Zedník, Kominík Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje MARKETING 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje nauka o trhu proces řízení zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb zákazníka tak, aby byly dosaženy cíle firmy 3
Historie vývoje marketingu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Historie vývoje marketingu 4
Výrobní podnikatelská koncepce (1900–1920) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Výrobní podnikatelská koncepce (1900–1920) H. Ford, T. Baťa podstata „čím levnější výrobek, tím lépe se prodává“ zaměření se na racionalizaci a produktivitu ve výrobě používá se i dnes (v menší míře např. jihovýchodní Asie – levná pracovní síla) 5
Výrobková podnikatelská koncepce (1920–1940) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Výrobková podnikatelská koncepce (1920–1940) orientace na užší okruh potencionálních movitějších zákazníků vyrábí se méně vychází se vstříc individuálním požadavkům zákazníků vysoká kvalita (vysoké ceny) „kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde“ 6
Prodejní podnikatelská koncepce (1940-1950) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Prodejní podnikatelská koncepce (1940-1950) vychází z myšlenky, že výrobek se neprodává sám mnohem úspěšnější na trhu je, pokud je podpořen patřičnou reklamou 7
Marketingová podnikatelská koncepce (1950-1970) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Marketingová podnikatelská koncepce (1950-1970) „poznejme naše potencionální zákazníky, jejich potřeby a možnosti, a teprve pak vyrábějme“ snaha o dlouhodobou úspěšnost firmy, vytvoření takových vztahů se zákazníky, že tito preferují firmu před ostatní konkurencí 8
Sociální koncepce marketingu (1970-doposud) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sociální koncepce marketingu (1970-doposud) vychází z marketingové koncepce širší společenské zájmy a dopad výroby a spotřeby (oblast ŽP, sociální vztahy – např. používání freonu jako hnacího plynu) 9
Souhrn učiva Co je to marketing? Jaké koncepce používá? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Co je to marketing? Jaké koncepce používá? Popiš marketingovou koncepci. Která koncepce se používá dodnes?
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, 2003/2004. Zlín, CEED, 2003. ISBN 80-902552-8-0 Použité zdroje