Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k tématu vztahů ve společenstvech organismů. Obsahuje stručný popis a příklady s obrázky jak vztahů pozitivních, tak negativních. Velká část prezentace je věnována potravním řetězcům. K prezentaci je možné využít pracovní list se stejným názvem. Autor:Mgr. Lenka Knotková Jazyk:Čeština Očekávaný výstup: Informovanost o vztazích v přírodě, pozitivních a negativních s několika příklady potravních řetězců. Posílení vztahu a odpovědnosti přírodě, ochrana přírody. Procvičení čtenářské gramotnosti. Speciální vzdělávací potřeby: PC Klíčová slova: vztahy – společenstvo – potravní řetězec Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity:Aktivita Cílová skupina:Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání speciální – druhý stupeň Typická věková skupina:12 - 15 let Celková velikost: 3,71 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Společenstvo organismů je skupina organismů žijících na jednom místě Např. bakterie, rostliny a zvířata žijící na louce u Jordánu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Mezi organismy ve společenstvu jsou vztahy, které udržují společenstvo v rovnováze. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Vztahy ve společenstvu: 1. neutrální – 2. pozitivní – 3. negativní 1. Neutrální vztahy organismy se nijak neovlivňují každý si žije po svém např. motýl a žížala na louce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2. Pozitivní vztahy Prospěšné soužití – organismy si vzájemně pomáhají, např. zebra má lepší čich a cítí lvy mnohem dříve než pštros. Tím, že zebra uteče, varuje pštrosa před nebezpečím. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2. Pozitivní vztahy Nezbytné pro jeden druh, druhý není poškozen – např. hyeny potřebují zbytky potravy po lvech, lvům to nevadí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2. Pozitivní vztahy Symbióza – nezbytné a trvalé soužití dvou různých organismů – např. květiny a včely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
3. Negativní vztahy = neprospěšné soužití Soupeření - o potravu, území (např. větší rak bahenní vytlačuje menšího raka říčního) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
3. Negativní vztahy Vztah dravec – kořist Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
3. Negativní vztahy Parazitismus – parazit žije na úkor hostitele – poškozuje ho, může ho nakazit nemocí a tak ho zabít, např. klíště a zajíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Potravní řetězec = vztah kořisti a lovce (predátora) kořist predátor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Celý potravní řetězec by vypadal takto: Ovce sní trávu. Vlk sní ovci. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Potravních řetězců je velké množství. Tady je několik příkladů: Housenka sní listy stromu. Housenku sní myš. Sova sní myš. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Potravní řetězec v rybníku: Malý korýš sní řasu. Malá rybka sní korýše. Štika sní malou rybu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Potravní řetězce jsou ve skutečnosti velmi složité. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Rozkladný potravní řetězec: Zvíře zemře. Jeho tělo je potravou pro některý hmyz a zároveň půdní bakterie. Hmyz sní ptáci. Půdní bakterie vytvoří z mrtvého těla a půdy úrodný humus. Z humusu vyroste tráva. Tráva je potravou pro zvířata a vše jde do kola. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Potravní řetězec navazuje na rozkladný: V přírodě nevzniká žádný odpad, vše je zpracováno!!! Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Zásahem člověka dochází často k. narušení rovnováhy ve Zásahem člověka dochází často k narušení rovnováhy ve společenstvech organismů. Např. vysazení vyder a jejich ochrana způsobila jejich přemnožení. Vydry loví hodně malých ryb, ty pak chybí jako potrava dravým rybám a vodnímu ptactvu. Mrtvá těla ryb kazí vodu v rybníkách, může dojít k dalším úhynům. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Člověk musí být zodpovědný za své chování a přirozené vztahy ve společenstvech nenarušovat! Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Zdroj: Klipart AUTOR NEUVEDEN. eplantscience.com [online]. [cit. 14.8.2012]. Dostupný na WWW: http://www.eplantscience.com/botanical_biotechnology_biology_chemistry/images/Plant%2.jpg . AUTOR NEUVEDEN. mojlov.sk [online]. [cit. 14.8.2012]. Dostupný na WWW: <http://mojlov.sk/gallery/kapr_obecny.jpg>. AUTOR NEUVEDEN. adventure.howstuffworks.com [online]. [cit. 14.8.2012]. Dostupný na WWW: <http://static.ddmcdn.com/gif/pike-locations-1.jpg>. AUTOR NEUVEDEN. bigelow.org [online]. [cit. 14.8.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.bigelow.org/edhab/images/food_web.jpg>. AUTOR NEUVEDEN. http://files.ucivo.webnode.cz [online]. [cit. 14.8.2012]. Dostupný na WWW: <http://files.ucivo.webnode.cz/system_preview_detail_200003011-354b6373f6- public/Kor%C3%BD%C5%A1i%20Ni%C5%BE%C5%A1%C3%AD%20Perloo%C4%8Dky%20hrotnatka.jp g> Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).