Ještěři rodu Anolis – ostrovní druhy a jejich ohrožení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radek Horský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Advertisements

VY_32_INOVACE_CH VODA- prezentace
1. Přírodopis 7.ročník Plazi - ještěři.
Podmínky života na Zemi
Vývoj státního území autor: Mgr. Jana Mikešová
Ledňáček říční.
Česko – země v srdci Evropy autor: Mgr. Jana Mikešová
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Cestopis charakteristika žánru,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Řecké báje PPT Templates Orfeus a Eurydika.
Tropický pás savana a poušť
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_522_Půjdem spolu do Betléma AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK,
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Policie Radka Smetanová VY_32_INOVACE_policie_20.
Anotace Výukový program pro žáky 7. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Savci – zajícovci, hlodavci. Možnost využití: interaktivní tabule.
Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví Téma: Nervová soustava Jméno autora:
Sluch Fyzika??? Zvuk vzniká kmitáním pevných těles.
JARO? LÉTO? ZIMA? PODZIM? ROČNÍ OBDOBÍ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Tvorba tabulek ve Wordu
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_23_Lidské rasy
Svalová soustava VY_32_INOVACE_06-03 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
17. LESY MÍRNÉHO PÁSU VY_32_INOVACE_11_Z4
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
PAMÁTNÉ STROMY PARDUBICKÉHO KRAJE
19. POVRCH AFRIKA VY_32_INOVACE_12_Z5
Svět po první světové válce
Resuscitace = oživování, kříšení
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
DŮLEŽITÁ TELEFONNÍ ČÍSLA ZÁCHRANNÁ SLUŽBA
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Zelenina Radka Smetanová VY_32_INOVACE_zelenina_01
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Rasismus Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
LITOSFÉRA vznik a vývoj kontinentů
Poznáte, které místo je schováno v puzzle?
Niagarské vodopády VY_32_INOVACE_18_38
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_02_Střídání dne a noci
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Poznáte, které místo je schováno v puzzle?
ASIE - KAVKAZ VY_32_INOVACE_07-30 Ročník: VII. Vzdělávací oblast:
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Ptáci Radka Smetanová VY_32_ INOVACE_ ptaci_10
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
Prvouka pro 2. tř. Léto v lese III/2 12.
Prvouka pro 2. tř. Rybník III/2 17.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_26
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
PTÁCI Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
ASIE – THAJSKO, VIETNAM, SINGAPUR, INDONÉSIE
Prvouka pro 2. tř. Stromy v lese III/2 18.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
LES VY_32_INOVACE_08_les Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Jehličnaté stromy Borovice obecná Smrk ztepilý Jedle bělokorá
ZOOLOGIE SAVCI MAMMALIA Obr.1.
20. POLÁRNÍ PUSTINY VY_32_INOVACE_11_Z4
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_25
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 2_67
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Státní symboly státní znak velký a malý státní vlajka státní hymna
Čas: 11. – 13. století (místní- zeměpisné rozdíly)
PTÁCI – LETCI (ŠPLHAVCI)
Rozmnožování rostlin Obr.1.
Jazyk a jazyková komunikace Roční doby – angličtina 5. ročník Mgr
ZELENINA TEST POZNÁŠ VŠECHNY DRUHY ZELENINY ?
Poznáte, které místo je schováno v puzzle?
Transkript prezentace:

Ještěři rodu Anolis – ostrovní druhy a jejich ohrožení Biologie Ještěři rodu Anolis – ostrovní druhy a jejich ohrožení File:Anolis oculatus winstoni.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 21.5 2006 [cit. 2011-01-26]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anolis_oculatus_winstoni.jpg>.

Charakteristika rodu Anolis superrod čítající více než 300 druhů Obývají rozsáhlou oblast tropické střední a Jižní Ameriky včetně množství ostrovů (Kuba, Hispaniola atd.) Mnoho druhů je endemitních a jsou ohroženy zásahy člověka i změnami prostředí Některé druhy jsou naopak velice přizpůsobivé a žijí synantropně Zajímavosti: Mají přísavné lamely na prstech stejně jako gekoni, jsou jimi schopni se přichytit a pohybovat po jakkoli kluzkém povrchu (sklo) Jsou schopni barvoměny podle nálady a prostředí Některé druhy byly introdukovány i do Severní Ameriky (A. cristatellus – Florida, Dominika)

druh: Anolis cristatellus rod: Anolis přes 300 druhů druh: Anolis cristatellus dva poddruhy, zde A.c.cristatellus druh: Anolis roquet Šěst poddruhů – zde poddruh: A.r.summus druh: Anolis oculatus Čtyři poddruhy – zde poddruh: A.o.winstoni Zjednodušená systematika rodu Anolis File:CrestedAnoleDRMay07.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 1.11.2007 [cit. 2011-01-28]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CrestedAnoleDRMay07.jpg>.

Popis jednotlivých druhů: Anolis roquet Základní informace: Velikost: samec 20cm, samice 15cm, velmi štíhlá tělesná konstrukce z toho ¾ připadá na ocas Biotop: Nejrůznější typy biotopů na ostrově Martinique Způsob života: obsazuje teritorium na kmenech stromů, loví hmyz do výšky cca 3m nad zemí Zajímavosti: Vytváří pět velmi odlišně zbarvených poddruhů

Anolis oculatus Základní informace: Velikost: samec 20cm, samice 15cm, velmi štíhlá tělesná konstrukce z toho ¾ připadá na ocas Biotop: Nejrůznější typy biotopů na ostrově Dominica Způsob života: obsazuje teritorium na kmenech stromů, loví hmyz do výšky cca 5m nad zemí Zajímavosti: V posledních letech je silně ohrožen invazním druhem A.cristatellus

robustní tělesná konstrukce Anolis cristatellus Základní informace: Velikost: samec 20cm, samice 15cm, robustní tělesná konstrukce File:CrestedAnoleDRMay07.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 1.11.2007 [cit. 2011-01-28]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CrestedAnoleDRMay07.jpg>. Biotop: Nejrůznější typy biotopů na ostrově Puerto Rico Způsob života: obsazuje teritorium nejrůznějšího charakteru, velmi teritoriální Zajímavosti: V posledních desetiletích se šíří karibskou oblastí a vytlačuje původní druhy Anolisů

Zobrazení celé ostrovní oblasti Velkých a Malých Antil, ve které žije většina druhů z rodu Anolis: Velké Antily Malé Antily File:Map of the Caribbean - Lesser Antilles.png. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 19.10 2010 [cit. 2011-01-26]. Dostupné z WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Map_of_the_Caribbean_-_Lesser_Antilles.png>. File:Map of the Caribbean-Greater Antilles.png. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 18.10 2010 [cit. 2011-01-26]. Dostupné z WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Map_of_the_Caribbean-Greater_Antilles.png>.

Původní výskyt jednotlivých druhů A. cristatellus - modře A. oculatus - oranžově A. roquet - červeně

Invaze druhu Anolis cristatellus

Obrázky, u kterých nejsou citovány zdroje, pocházejí z archivu autora Zamysli se nad způsoby šíření zvířecích druhů na ostrovy a vlivu člověka na tento proces Myslíš si, že se druh Anolis cristatellus rozšířil přirozenou cestou, nebo byl na nová místa dovezen člověkem? Vyber slova označená v textu kurzívou (popř. další, jejichž význam je ti nejasný) a najdi jejich význam Jaké jsou podle tvého názoru možnosti boje s invazními druhy a jaká skrývají úskalí? Za domácí úkol vyhledej informace o konkrétním invazním druhem živočicha nebo rostliny a zpracuj je na stručný referát v rozsahu 3 – 5 minut Obrázky, u kterých nejsou citovány zdroje, pocházejí z archivu autora