Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: Informační systémy Ročník: 4 Téma: Metriky IS Tematický okruh: Outsourcing Jméno autora: Miroslav Široký Datum tvorby: prosinec 2012 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_ISY_SR001 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_ISY_SR001 Anotace: Popis pojmu metriky v IS.
Používané definice Metrika je konkrétně definovaná metoda měření a definovaný rozsah měření; Metrika je měřitelný ukazatel použitý pro stanovení kvality, kvantity a finanční kategorie (např. náklad, průběžná doba, úroveň zásob); Metrika je ukazatel výkonnosti z hlediska stanovených cílů.
Zaměření metrik cíle kritické faktory úspěchu procesy aktivity výkonnost zdrojů výkonnost pracovníků Podkategorie kvalita náklady čas
Atributy metrik název a identifikace algoritmus, resp. vzorec (u tvrdých metrik) definice (u měkkých metrik) vlastník dimenze (měrná jednotka, časové období..) výchozí a cílová hodnota zdroj dat pro měření měření ověřování
Metriky v členění dle objektu měření TVRDÉ metriky MĚKKÉ metriky objektivně měřitelné ukazatele sledují vývoj podnikových cílů, jsou zaměřeny na výkonnost podnikových procesů nelze vyjádřit početně, ani vtahem mezi měřitelnými parametry slouží k měření a hodnocení úrovně výkonnosti procesů
Metriky v členění podle opakovatelnosti použití Diskrétní Kontinuální aplikovány opakovaně v časově limitovaném rozsahu. měření probíhá opakované v definované periodicitě.
Metriky v členění podle úrovně řízení Strategická úroveň (kontinuální tvrdé metriky cílů) Taktická úroveň (u tvrdých metrik - výsledkové a realizačně zaměřené kontinuální a diskrétní metriky) Operativní úroveň (u tvrdých metrik - výsledkové a realizačně zaměřené kontinuální a diskrétní metriky)
Metriky v členění pro hodnocení efektů inovace IS/ICT Externí metriky Interní metriky jsou definovány uživatelským podnikem a dodavatelem projektu inovace IT/ICT. jsou definovány samotným uživatelským podnikem.
Základní vlastnosti metrik odvozeny ze struktury podnikových cílů respektují priority určené firemní strategií vyvážený poměr tvrdých a měkkých metrik objektivně měřitelné měření je opakovatelné zachování konzistence v čase dostupnost a srozumitelnost
Použitá literatura Zvyšování výkonnosti firmy na bázi potenciálu zlepšení [online]. 2008 [cit. 2012-11-20]. ISBN 978-80-247-2472-0. Dostupné z WWW: http://books.google.cz/books?id=9GzW0w3CcxoC&pg=PA21&dq=metriky&hl=cs&sa=X&ei=TLRXTfPKITsOZymuZUN&ved=0CDUQ6AEwAA#v=onepage&q=metriky&f=true UČEŇ, Pavel. Metriky jako nástroj řízení efektivity IS/IT. Brno, 2001. Dostupné z: http://si.vse.cz/archive/presentations/2001/metriky-jako-nastroj-rizeni-efektivity-is-it.pdf