Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVA ODVOZENÁ ODVOZOVÁNÍ
Advertisements

Slovní zásoba a tvoření slov
Slovní zásoba a tvoření slov
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obohacování slovní zásoby
Gramatika Tvoření slov II
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: Vzdělávací.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
Mgr. Michal Oblouk ZKRACOVÁNÍ SLOV. ZKRACOVÁNÍ tvo ř ení slov z víceslovných pojmenování zkracují se obvykle názvy stát ů, institucí, podnik ů, výrobk.
Tvoření slov a obohacování slovní zásoby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_338_Tvoření slov AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Tvoření slov – skládání, zkracování
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
Obohacování slovní zásoby
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
POSTUP PŘI SLOVOTVORNÉM ROZBORU
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_06.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa SLOVNÍ ZÁSOBA – OBOHACOVÁNÍ SKLÁDÁNÍM A ZKRACOVÁNÍM - Český jazyk obsahuje.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obohacování slovní zásoby (…vyletět, přiletět, podletět, naletět, sletět, uletět, doletět, přeletět, zaletět, poletět, letiště, letuška, letadlo, letoun,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_55 Název školy: ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název: Obohacování slovní zásoby Slovní zásoba – obohacování slovní zásoby Téma: Slovní.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Slova nadřazená a podřazená
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ zkracování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Opakování Nauka o slovní zásobě.
ZKRACOVÁNÍ SLOV Mgr. Michal Oblouk.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Meclov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jiří Burda NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ2_06_Věta, slovo a slovní význam.
Název školy : ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
Obohacování slovní zásoby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vztahy mezi slovy 1 VY_32_INOVACE_4
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vy_32_INOVACE_69_Odvozování, skládání a zkracování
Slovotvorba Nauka o tvoření slov.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_07_Způsoby obohacování slovní zásoby Autor Fulínová Šárka

ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY FULÍNOVÁ Šárka 2.Zš dobříš

Slovní zásoba Způsoby obohacování všechna slova daného jazyka; neustále se vyvíjí. Způsoby obohacování tvoření nových slov vznikem nového významu slova vznikem nových sousloví přejímáním slov

Význam slova Rozeznáváme slova významově nadřazená (obilí), podřazená (oves) a souřadná (pšenice, ječmen, oves=jsou slova na stejné významové rovině.

Uvádějte daným slovům slova s významem souřadným a společně pro ně slova s významem nadřazeným. 1. stůl 2. hrušeň 3. vidlička 4. smrk 5. mrkev

ŘEŠENÍ STŮL = židle, skříň // nábytek HRUŠEŇ = jabloň, třešeň // ovocné stromy VIDLIČKA = lžíce, nůž // příbor SMRK = dub, jedle // jehličnany MRKEV = petržel, celer // zelenina

Co je to základové slovo? ZOPAKUJME SI z předešlého ročníku!!!!! Co je to základové slovo? Co je to slovotvorný základ? Co je to slovo odvozené?

Základové slovo = slovo, od kterého je jiné slovo odvozeno: smrk smrkový. Slovotvorný základ = společná část slova odvozeného a základového část slova, která přešla ze slova základového do slova odvozeného bez koncovky: rybář + ský rybářský základové slovo přípona

Odvozené slovo: se tvoří ze základového slova připojením různých částí.

-k slovotvornému základu tvoření nových slov předponu rozorat b) příponu lesík koncovku vezu předponu+příponu podpatek předponu+koncovku nábřeží Odvozováním -k slovotvornému základu přidáváme:

Skládáním vznikají složeniny, obsahují nejméně dva slovotvorné základy: tepl /o/ měr

Rozlišujeme složeniny: -vlastní, kde první část složeniny se připojuje k druhé spojovací samohláskou -o- vod-o-vod, -e- kož-e-luh, -i- pět-i-boj. Druhá část složeniny nemusí existovat samostatně (přírod-o-pis). -nevlastní (spřežky), které se dají rozlišit na slovní spojení beze změny složek (pravděpodobný, dlouhohrající, žáruvzdorný, jaksepatří atd.)

písemné (iniciálové) zkratky z počátečních písmen píšeme bez teček např.: ČR zkratková slova z počátečních hlásek nebo slabik píšeme první písmeno velké např.: Čedok zkratky jiného druhu malé písmeno, zakončení tečkou např.: atd. Zkracováním vznikají

Vznikem nového významu slova využívají se stará slova: branka= zařízení vyznačující cíl útoku; branka=gól Vznikem nových sousloví např.: skleníkový efekt

Přejímáním slov z jiných jazyků (ofsajd) z nespisovného vyjadřování, profesní mluvy, nářečí ( čeština, veselka….)

PROCVIČOVÁNÍ Uveďte, jakým způsobem se obohatila česká slovní zásoba o tato slova. Orlosup plovárna porodnice štěrkopísek laser běloučký drama diskuse brífink stařeček holka zubař faulovat kytka peprný lounský jihozápad IČO AMU maturovat zeměpis.

ŘEŠENÍ Orlosup-skládáním, plovárna-odvozováním, porodnice- -odvozováním, štěrkopísek- skládáním, laser- přejímáním z c.j.,běloučký-odvozováním, drama- přejímáním z c.j., diskuse-přejímáním z c.j., brífink-přejímáním z c.j., stařeček- odvozováním, holka- přejímáním z obecné češtiny, zubař-přejímáním z profesní mluvy, faulovat- -přejímáním ze slengu, kytka- přejímáním z obecné češtiny, peprný-odvozováním, IČO-zkracováním, AMU-zkracováním, maturovat-přejímáním, mez.slovo, zeměpis-doslovný překlad z cizího jazyka

JAK BYLA ODVOZENA TATO SLOVA(PŘEDPONOU, PŘÍPONOU, KONCOVKOU..) Hnojit číslovat předminule volno sací napínavý Ostravan osadník nožík přelaskavý prazvláštní podlouhlý houpačka sedadlo držitel.

ŘEŠENÍ HNOJ/ I(T) ČÍSLO/VA (T) PŘED/MINULE VOLN/O SA/C(Í) NAPÍNA/V()Ý OSTRAV/AN OSAD/NÍK NOŽ/ÍK PŘE/LASKAVÝ PRA/ZVLÁŠTNÍ PO/DLOUH/L(Ý) HOUP/AČK(A) SADA/DL(O) DRŽ/ITEL