Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 16.2.2012 Název: VY_52_INOVACE_20_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- Základní fyzikální veličiny Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Základní fyzikální veličiny Opakování pro 7. ročník – délka, hmotnost, objem, čas, teplota, hustota
Skrývačky – najdi fyzikální veličiny: Adélka cválala po louce velmi rychle. Káča skočila čertovi na záda a už se nepustila. Tanec a step Lota i Běta ovládají dokonale. Nový rekord v Guinessově knize rekordů zní: najednou tančí ve sněhu sto tanečníků. Sob je menší slon. Na loňské ceny pohonných hmot nostalgicky vzpomínáme.
Spoj vhodné měřidlo se správnou fyzikální veličinou: hmotnost délka objem čas teplota
Napiš vzorec pro výpočet dané fyzikální veličiny, použij nakreslený trojúhelník. hmotnost: hustota: objem: m = ρ . V m ρ . V ρ = m / V V = m / ρ
Doplň tabulku: délka d, l, m - metr metr t ºC V váhy hustota čas Fyzikální veličina značka Základní jednotka měřidlo délka d, l, m - metr metr t ºC V váhy hustota čas s - sekunda stopky teplota t teploměr objem m³ - metr krychlový odměrný válec hmotnost m kg - kilogram kg/m³ hustoměr ρ
Doplň vhodné jednotky: Kačenka koupila 20 __________ šunky. Máme ještě 5 ___________ látky na závěsy. Dnes padla rekord, na Jizerce jsme naměřili -25 ________. Knedlíky se vaří 20 ________. Do perníku přidáme 2 ________mléka. dkg m ºC min dcl
Převeď na uvedené jednotky: 0,05 kg =_______________ g 3 l =___________________ m³ 3 h 5 min =_______________ s 13,5 g/cm³ = _____________kg/ m³ 52 mm =_________________dm 980 kg/ m³ =_____________g/cm³ 41 m³ =__________________dm³ 50 0,003 11 100 13 500 0,52 0,98 41 000
Vypočítej slovní úlohu: Z jaké látky je vyroben vojáček, jestliže jeho hmotnost je 11g a jeho objem je 1,5 cm³. zápis: m = 11 g V = 1,5 ³ ρ = ? g/cm³ výpočet: ρ = m / V ρ = 11 / 1,5 ρ = 7,33 g/cm³ ρ = 7 330 kg/m³ V tabulkách jsme našli, že vypočítaná hustota je hustota cínu, vojaček je cínový.
Anotace Cíl hodiny: Opakování základních fyzikálních veličin pro žáky 7 ročníku – na začátku školního roku. Připomenutí pojmů fyzikální veličina, značka, jednotka, měřidlo. Práce s prezentací: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 6., 7. ročník při fyzice. Průřezová témata: Lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992.