PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

1 Novela školského zákona MŠMT PhDr. Jana Zapletalová NÚV
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Kulatý stůl k projektovému záměru IPn Pohyb a výživa – změna výuky TV a výživy na 1. stupni ZŠ MŠMT, Kulatý stůl,
ZMĚNY ŠKOLSKÉHO ZÁKONA NOVELOU č. 472/2011 Sb. SE ZAMĚŘENÍM NA ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Seminář 20. února 2012 Liberec.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
1 Školský zákon, ve znění zákona č. 82/2015 Sb., které nabude účinnosti 1. září 2016 Klíčové principy rovnocenná a partnerská spolupráce školy - školského.
„Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP“ KULATÝ STŮL K PEDAGOGICKÝM PRAXÍM Přírodovědecká fakulta.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Seminář aliance Rodiče za inkluzi 8. února 2016 od 13:00 hod Mgr. Veronika Doležilová Krajský úřad Karlovarského kraje, Závodní 378/84, Karlovy Vary –
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Maturita 2017 YMNÁZIUM BLANSKO Základní informace o maturitní zkoušce v roce 2017.
Koordinace poskytování podpory ve vzdělávání žáků se SVP
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
PORADA ŘEDITELEK A ŘEDITELŮ ZÁKLADNÍCH A MATEŘSKÝCH ŠKOL
ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.
Platformy projektu KAP LK
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Podpůrná opatření prvního stupně
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekty MŠMT na podporu pedagogů
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Příspěvek na konferenci
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Dětský klub Malý drak.
Přípravný kurz ke studiu na střední škole
Specifika výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež
Ing. Eva Hodboďová 12. prosince 2013
Právo sociálního zabezpečení
Procenta v „autařské“ praxi
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Autoevaluace z pohledu
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Právo sociálního zabezpečení
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
ZŠ KRNOV, Janáčkovo náměstí 17
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2019
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE Kristýna Titěrová PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE

MOŽNOSTI PODPORY DĚTÍ/ŽÁKŮ S OMJ Jazyková příprava (§20 ŠZ - Vzdělávání cizinců) - tzv. třídy pro jazykovou přípravu - týká se jen nově příchozích cizinců bez ČJ na ZŠ (+poslední rok MŠ) - jde o výuku češtiny přizpůsobenou potřebám nově příchozích (tj. ČDJ) - min. 70 vyučovacích hodin po dobu max. jednoho pololetí Na kmenové škole nebo v krajem jmenované (týká se hlavně EU) Vyhláška 48/2005 Sb. o plnění povinné šk. docházky Podpůrná opatření (§16 ŠZ ) týkají se všech, vztahují se k podpoře z důvodu odlišných kulturních a životních podmínek 1. stupeň PO – pouze pro hodně pokročilé žáky - PLPP  doporučení ŠPZ: 2. stupeň PO – nedostatečná znalost ČJ, 3 hod. ČDJ (max.120 za rok) – ZŠ, SŠ/ 1h ČDJ –M (max. 80/rok), IVP 3. stupeň PO – neznalost ČJ, 3 hodiny ČDJ (max.200 za rok) – ZŠ, SŠ, 1h ČDJ –MŠ (max. 110/rok), IVP, asistent pedagoga Vyhláška č. 27/2016 Sb. - Vzdělávání žáků se SVP

ALE!!!!! Metodický pokyn NÚV pro poradny (loňský školní rok): Cizinců se §16 týká pouze v případě, že mají ještě jiné SVP než neznalost jazyka. Jinak jsou podpořeni z §20 ŠZ. Nebo v případě, že podpora z §20 byla nedostatečná a je stále potřeba děti a žáky podpořit.

TŘÍDY PRO JAZYKOVOU PŘÍPRAVU (Školský zákon č. 561/2004 Sb., Vyhláška č. 48/2005 Sb.) ALE!!! - 2 linie (EU vz. ostatní) – nejasná „organizace“ - 3 RP, 1 DP – administrativa, neflexibilní, nenárokové - pouze cizinci, pouze ZŠ, pouze 70 vyučovacích hodin! Ilustrační příklad r. 2016: V roce 2015/16 – celkem 18 281 cizinců v ZŠ (Praha 6824) Z toho 4 tis. Slováků (900 v Praze) Žádosti o RP 3Z –154 škol za 13 mil. (Praha 51 škol za 7,7 mil.) ŽOMO, azyl – 8 škol za 2 mil. EU – 35 škol za 900 tisíc…  z 4115 škol cca ½ má cizince (ČŠI) Kč na 1 cizince 1125,-  16 Kč/hod LUCIE

STANOVISKA ČŠI A MŠMT ČŠI http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Stanovisko-Ceske-skolni-inspekce-poskytovani-porad ŠPZ/PPP nesmí odmítat vyšetřování cizinců, přestože chybí nástroje (jazyková diagnostika, tlumočníci, nadbytečnosti vyšetření) §20 a §16 se nevylučují, ale doplňují (mají odlišný účel) MŠMT Nárok na poradenskou činnost ŠPZ všichni (včetně cizinců) PPP Neznalost jazyka= SVP Podpora z §20 je nároková, pokud není dostačující, je třeba zajistit i podporu z §16 (pokud neznalost jazyka je i SVP)

INSPIRACE OBLAST ČEŠTINY JAKO DRUHÉHO JAZYKA (ČDJ) Vzdělávací obsah ČDJ http://www.inkluzivniskola.cz/zdroje-inspirace/vzdelavaci-obsah-cdj - intenzivní výuka pro začátečníky (jazyková příprava) – do +/- A2 Materiály na výuku ČDJ http://inkluzivniskola.cz/cestina-jazyk-komunikace/vyuka-cjdj-materialy-tipy Tipy na učebnice http://inkluzivniskola.cz/cestina-jazyk-komunikace/ucebnice-online-odkazy E-Learning www.cestina2.cz SEMINÁŘE PRO PEDAGOGY - Úvod do výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka, Výuka češtiny jako druhého jazyka Rozsah: 4, 8, 16, 40 a 120 hodin

INSPIRACE OBLAST ZAPOJOVÁNÍ DO VÝUKY PŘEDMĚTŮ Zapojení do výuky – principy http://inkluzivniskola.cz/zapojeni-do-vyuky Materiály do jednotlivých předmětů (Prv, Př, D, Z, ČJ, http://inkluzivniskola.cz/pedagogika-aneb-cizinec-ve-tride Překladové slovníčky http://inkluzivniskola.cz/prekladove-slovnicky SEMINÁŘE PRO PEDAGOGY – Principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem ve výuce, Metody ve výuce s žáky s odlišným mateřským jazykem Rozsah: 4, 8, 40 a 120 hodin

DĚKUJI ZA POZORNOST! Kristýna Titěrová titerova@meta-ops.cz META, o.p.s – Společnost pro příležitosti mladých migrantů www.meta-ops.cz www.inkluzivniskola.cz