Hérakleitos z Efesu – eleaté

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Advertisements

Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Architektonická kompozice
Názvosloví a typy střech
ADJEKTIV DOMINO VY_22_INOVACE_07_133
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Určování času VY_22_INOVACE_07_140
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
Essen und Trinken VY_22_INOVACE_07_125
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
Filozofické disciplíny
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
Dějiny filozofie - obecně
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Světový názor - mýtus- náboženství - věda
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Podvojné účetnictví VY_32_INOVACE_44_878
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Hérakleitos z Efesu – eleaté STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hérakleitos z Efesu – eleaté VY_32_INOVACE_35_702 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 35 Anotace Občanská nauka - filozofie Klíčová slova Hérakleitos, oheń, jednota a boj protikladných stránek, dialektika, eleaté, aporie Předmět Občanská nauka Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad, Potřebné pomůcky PC, pracovní listy , Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 2. ročník oboru Podnikání, 4. ročník – Mechanik seřizovač Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   Jeden z prvních filozofů, který považoval přírodu i společnost za stále se měnící = počátky dialektického myšlení Základ; základní princip, pralátka, základní prvek: oheň   Citát 1. „ Tento svět = nevytvořil bůh, nikdo z lidí, = vždy byl, je a bude = věčným ohněm; věčným živým ohněm“.   Podstata ohně?- kde? = v něm samém Oheň má vlastnosti: 1. je věčný 2. z něho vše vzniká 3. rozněcuje se a uhasíná podle míry → mění se Jak probíhají změny? → zřeďování, zhušťování ohně, děje se to v protivách = opacích (protikladech)   Protože základem světa je oheň, který se mění – svět (vše ) se mění, vzniká a zaniká, jen oheň je věčný. Svět se mění - vše teče jako voda (přirovnání) = neexistuje nic stálého. Citát 2. „Dvakrát bys nevstoupil do téže řeky..“ V každém okamžiku jde již o poněkud jinou řeku, ale i my sami jsme se za nepatrný okamžik proměnili a jsme poněkud jiní. Hérakleitos z Efesu Klllllll

střetání protikladů (opaků)- protikladných stránek STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   střetání protikladů (opaků)- protikladných stránek Aby mohli být někteří lidé svobodnými, musí jiní být otroky.   Boj je otcem i králem všeho?   - jednota protikladných stránek – - protiklady se vzájemně předpokládají, podmiňují, současně boj mezi nimi - tvoří harmonii Např.: Nemůžeme si vážit zdraví, když neznáme jeho protiklad – nemoc (chorobu) + totožnost (jednotu) protikladů nalézá nejen mezi různými věcmi, jevy, stavy (den- noc, dělitelné- nedělitelné, živé- mrtvé,…), ale i v té samé věci: (mořská voda je např. podle něho nejčistší i nejšpinavější pro ryby je pitná, užitečná a pro lidi- nepoživatelná, škodlivá)   Každá věc prochází po dobu změny protikladnými stavy: Živé se stává mrtvým - člověk se narodí a postupně umírá. Mladý starým (staroba je prožitá mladost. Bdící spícím, chladné teplým, suché vlhkým.   Iba

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje „Tento svět, týž pro všechny, nevytvořil žádný z bohů, ani z lidí, ale byl vždy, jest a bude věčně živým ohněm, rozněcujícím se podle míry a hasnoucím podle míry.“ „Oheň je základním prvkem, vše je obměnou ohně a děje se zřeďováním a zhušťováním…“ „ Všechno se děje v protivách , vše teče jako voda…“  „… všechno přichází a nic netrvá,…“ „… dvakrát bys nevstoupil do téže řeky.“ „Boj je otcem i králem všeho…“ „ Protivné se shoduje a z neshodného je nejkrásnější harmonie.“ Považován za zakladatele dialektického myšlení postihuje svět v jeho vývoji, změně, v boji a jednotě protikladů).     Někteří filozofové = odpůrci herakleitovského pojetí , vývoje skutečnosti (světa,…) Podle města Elea- na pobřeží Jižní Itálie (tehdy řecká kolonie). Názory, že změna (vývoj) nemůže existovat.   „Nic nevzniká, ani nehyne, ani se nepohybuje.“ „Bůh je věčný, jeden, veskrze sobě podobný, ohraničený,…“    Každé uvažování o pohybu vede nutně k rozporům . Eleaté Iba

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   Zenon z Eleje- (490-430) Aporiemi dokazoval nemožnost pohybu. Pohyb mezi věcmi, je jen iluzí. Např.: aporie půlení- Chceme-li dojít z bodu A do bodu B, musíme nejdřív ujít polovinu vytčené dráhy, ale než dojdeme polovinu dráhy, musíme projít polovinou poloviny a tak dále až do nekonečna. → takže ani nevykročíme. Rychlonohý Achillés- Nikdy nedohoní pomalou želvu. Dal soupeři náskok 100 m, běží 10× rychleji. Vyrazí. Běží 100 m, želva ujde sotva 10 m, a uběhne 10 m, želva sotva 1 m. A uběhne 1 m, želva je o 10 cm napřed. Želva je vždycky napřed o stále se zmenšující rozdíl, nicméně je nekonečně napřed. A tak podle logiky nikdy želvu nedohoní. → pohyb musí být pouhou iluzí. „Aporie „letícího šípu“ – V každém okamžiku je jen na jednom místě tzn. je nehybný.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hérakleitův model dialektického učení o vývoji ( o změně) ovlivnil později novověkou filozofii. Nalezl své pokračovatele v mnoha významných myslitelích , zejména v G. W. F. Hegelovi v 19.století. Dialektiku lze považovat nejúspěšnější pokus odhalit tajemství dění, pochopit problém trvání ve změně. Hérakleitos Nic nemá trvání. „všechno plyne“ „panta rhei“

Použité zdroje : Vlastní STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje : Vlastní