Hérakleitos z Efesu – eleaté STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hérakleitos z Efesu – eleaté VY_32_INOVACE_35_702 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 35 Anotace Občanská nauka - filozofie Klíčová slova Hérakleitos, oheń, jednota a boj protikladných stránek, dialektika, eleaté, aporie Předmět Občanská nauka Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad, Potřebné pomůcky PC, pracovní listy , Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 2. ročník oboru Podnikání, 4. ročník – Mechanik seřizovač Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jeden z prvních filozofů, který považoval přírodu i společnost za stále se měnící = počátky dialektického myšlení Základ; základní princip, pralátka, základní prvek: oheň Citát 1. „ Tento svět = nevytvořil bůh, nikdo z lidí, = vždy byl, je a bude = věčným ohněm; věčným živým ohněm“. Podstata ohně?- kde? = v něm samém Oheň má vlastnosti: 1. je věčný 2. z něho vše vzniká 3. rozněcuje se a uhasíná podle míry → mění se Jak probíhají změny? → zřeďování, zhušťování ohně, děje se to v protivách = opacích (protikladech) Protože základem světa je oheň, který se mění – svět (vše ) se mění, vzniká a zaniká, jen oheň je věčný. Svět se mění - vše teče jako voda (přirovnání) = neexistuje nic stálého. Citát 2. „Dvakrát bys nevstoupil do téže řeky..“ V každém okamžiku jde již o poněkud jinou řeku, ale i my sami jsme se za nepatrný okamžik proměnili a jsme poněkud jiní. Hérakleitos z Efesu Klllllll
střetání protikladů (opaků)- protikladných stránek STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje střetání protikladů (opaků)- protikladných stránek Aby mohli být někteří lidé svobodnými, musí jiní být otroky. Boj je otcem i králem všeho? - jednota protikladných stránek – - protiklady se vzájemně předpokládají, podmiňují, současně boj mezi nimi - tvoří harmonii Např.: Nemůžeme si vážit zdraví, když neznáme jeho protiklad – nemoc (chorobu) + totožnost (jednotu) protikladů nalézá nejen mezi různými věcmi, jevy, stavy (den- noc, dělitelné- nedělitelné, živé- mrtvé,…), ale i v té samé věci: (mořská voda je např. podle něho nejčistší i nejšpinavější pro ryby je pitná, užitečná a pro lidi- nepoživatelná, škodlivá) Každá věc prochází po dobu změny protikladnými stavy: Živé se stává mrtvým - člověk se narodí a postupně umírá. Mladý starým (staroba je prožitá mladost. Bdící spícím, chladné teplým, suché vlhkým. Iba
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje „Tento svět, týž pro všechny, nevytvořil žádný z bohů, ani z lidí, ale byl vždy, jest a bude věčně živým ohněm, rozněcujícím se podle míry a hasnoucím podle míry.“ „Oheň je základním prvkem, vše je obměnou ohně a děje se zřeďováním a zhušťováním…“ „ Všechno se děje v protivách , vše teče jako voda…“ „… všechno přichází a nic netrvá,…“ „… dvakrát bys nevstoupil do téže řeky.“ „Boj je otcem i králem všeho…“ „ Protivné se shoduje a z neshodného je nejkrásnější harmonie.“ Považován za zakladatele dialektického myšlení postihuje svět v jeho vývoji, změně, v boji a jednotě protikladů). Někteří filozofové = odpůrci herakleitovského pojetí , vývoje skutečnosti (světa,…) Podle města Elea- na pobřeží Jižní Itálie (tehdy řecká kolonie). Názory, že změna (vývoj) nemůže existovat. „Nic nevzniká, ani nehyne, ani se nepohybuje.“ „Bůh je věčný, jeden, veskrze sobě podobný, ohraničený,…“ Každé uvažování o pohybu vede nutně k rozporům . Eleaté Iba
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zenon z Eleje- (490-430) Aporiemi dokazoval nemožnost pohybu. Pohyb mezi věcmi, je jen iluzí. Např.: aporie půlení- Chceme-li dojít z bodu A do bodu B, musíme nejdřív ujít polovinu vytčené dráhy, ale než dojdeme polovinu dráhy, musíme projít polovinou poloviny a tak dále až do nekonečna. → takže ani nevykročíme. Rychlonohý Achillés- Nikdy nedohoní pomalou želvu. Dal soupeři náskok 100 m, běží 10× rychleji. Vyrazí. Běží 100 m, želva ujde sotva 10 m, a uběhne 10 m, želva sotva 1 m. A uběhne 1 m, želva je o 10 cm napřed. Želva je vždycky napřed o stále se zmenšující rozdíl, nicméně je nekonečně napřed. A tak podle logiky nikdy želvu nedohoní. → pohyb musí být pouhou iluzí. „Aporie „letícího šípu“ – V každém okamžiku je jen na jednom místě tzn. je nehybný.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hérakleitův model dialektického učení o vývoji ( o změně) ovlivnil později novověkou filozofii. Nalezl své pokračovatele v mnoha významných myslitelích , zejména v G. W. F. Hegelovi v 19.století. Dialektiku lze považovat nejúspěšnější pokus odhalit tajemství dění, pochopit problém trvání ve změně. Hérakleitos Nic nemá trvání. „všechno plyne“ „panta rhei“
Použité zdroje : Vlastní STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje : Vlastní