Úvod do filozofie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Filosofie  filein sofia, milovat moudrost  je především výsledkem přirozené lidské zvídavosti, snahy pochopit a vysvětlit svět okolo i sebe samého 
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.04.
TEORIE PRÁVA Interpretace práva JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,DrSc.
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství ve Francii
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Dějiny právního myšlení Přednáška II. Iusnaturalismus vs
Středověká filozofie PATRISTIKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Slohový literární útvar 8.ročník Eva Andrýsková, ZŠ Polešovice
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Filozofické disciplíny
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
První otázky Poznatek, jméno, postoj.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
psychologie a společenské výchovy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Dějiny filozofie - obecně
Novověká filozofie - Racionalismus
Světový názor - mýtus- náboženství - věda
Psychologie test.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní statistické pojmy
Reflexe: teorie a modely
Edmund Husserl.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základní filozofické otázky
Věda a etika.
Transkript prezentace:

Úvod do filozofie

Základní charakteristika Filozofie = systematická analýza a kritické zkoumání základních problémů, jakými jsou podstata hmoty, mysli, jazyka, skutečnosti, identity, svobodné vůle, vnímání, času, prostoru Je to kladení otázek po základu, smyslu, porozumění a osvětlení celku světa a místa člověk v něm Slovo filozofie pochází z řečtiny: philein = milovat, sophia = moudrost

Základní filozofické disciplíny: Ontologie = nauka o bytí Gnozeologie = teorie poznání, zkoumá možnosti a způsoby poznávacích procesů Filozofická antropologie = zkoumá podstatu člověka

Logika = studuje obecně platné zákonitosti myšlení Etika = shrnuje filozofické názory na mravnost, ptá se na původ a podstatu morálního vědomí a jednání Estetika = zabývá se vnímáním krásy, hodnotí působení jevů na člověka Další disciplíny – dějiny filozofie, filozofie náboženství, kultury, práva atd.

Ontologie metafyzika zabývá se výkladem jsoucna  jsoucno = to, co je, co existuje, je to každá jednotlivost (člověk, zvíře, věc) bytí = základní vlastnost jsoucna (každé jsoucno musí být) Substance = první jsoucno Existence = výskyt, pobyt ve skutečnosti

Filozofické směry podle podstat světa 1) Monismus – je jen jeden základ světa – jsou 2 pojetí: – a) materialismus – základem je hmota – b) idealismus – základem je duchovno Idealisté se dělí na: Objektivní – duchovní základ světa existuje nezávisle na našich myšlenkách a na našem prožívání Subjektivní – bytí je odvozeno z našeho vědomí, ze subjektu, naše vědomí formuje realitu 2) Dualismus 3) Pluralismus

4) Determinismus – směr, který vylučuje náhodu – vše ve světě je dáno, předurčeno – celý svět je popsatelný, poznatelný, počitatelný atd. 5) Indeterminismus – ve světě existuje náhoda – svět není dokonale popsatelný

Gnozeologie noetika, epistemologie zabývá se poznáním Gnosis = poznání, vědění Episteme = vědění, opírající se o důkaz   základní pojmy: subjekt X objekt – subjekt – ten, který poznává (aktivní princip) – objekt – to, co poznáváme (pasivní princip) Poznání může být různého druhu - smyslové, rozumové

Směry: Skepticismus Zpochybňování možnosti dosáhnout pravdivého poznání Univerzální (absolutní skepse), částečná (relativní) Empirismus Základním pramenem našeho poznání je zkušenost X racionalismus Zásady, které poznáváme, nečerpáme ze zkušenosti, ale z rozumu

Senzualismus = krajní empirismus – uznává jen zkušenosti vnější – smyslové, ne vnitřní (vzpomínky, pocity, zážitky) Agnosticismus – tvrdí, že svět není poznatelný

Počátky evropské filozofie Počátky evropské filozofie se kladou do přelomu 7. – 6.st. př.n.l. Člověk si klade stále více otázek, jeho uvažování přechází od mýtu k logu Mýtus = imaginární příběh, poskytuje vysvětlení přírodních i jiných jevů Logos = rozum, slovo, myšlenka

Antickou (řeckou) filosofii dělíme do tří hlavních období: Předsókratovská filosofie (6.-4. st. př. Kr.) Filosofie klasického období (5. – konec 4. st. př. Kr.) Doba helénismu (konec 4. st. př. Kr. – 529 po Kr.)

Použité zdroje http://abicko.avcr.cz/2009/02/05/teolog.html http://hvezdy.astro.cz/nazvoslovi/602-prometheus http://www.profilek.cz/tag/?tag=oko http://www.profilek.cz/obrazky/