Pohybová (kinetická) energie tělesa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Advertisements

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Shrnutí nejdůležitějších bezpečnostních předpisů a zásad, které je nutno dodržovat, aby se předešlo možnému.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák pochopí, že se kolem nás vyskytují i jiné síly než gravitační.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Mechanická energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
VY_32_INOVACE_
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
Elektromotor a jeho využití
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Pohyb těles-fyzika hrou
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_32_INOVACE_F8-006 FYZIKA 8.ROČNÍK POHYBOVÁ ENERGIE Název školy
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hustota-výpočet objemu
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tření-souhrnná cvičení
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_12 Pohyb a klid tělesa -test
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Těžiště a stabilita těles
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Pohybová energie tělesa TÉMATICKÝ CELEK:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
10. Dynamika – procvičování vzorců na hybnost, tření
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Hustota-výpočet objemu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Vztlaková síla.
Transkript prezentace:

Pohybová (kinetická) energie tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.06_Fyzika pro 8. ročník Název: Pohybová (kinetická) energie tělesa Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Pohybová (kinetická) energie tělesa Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy pohybující se těleso má pohybovou energii, na čem pohybová energie závisí, jakou má značku a jednotku. Vyzkoušení jednoduchých pokusů.

Příklad z praxe: např. chlapec jedoucí na kolečkových bruslích narazí na kamaráda, který stojí na bruslích, a uvede ho do pohybu …vykoná tedy práci …říkáme, že pohybující se těleso má POHYBOVOU nebo také KINETICKOU energii

Velikost pohybové energie: posuzujeme ji podle práce, kterou pohybující se těleso může vykonat, dokud se nezastaví.

Značka pohybové (kinetické) energie: Ek Jednotka pohybové (kinetické) energie: J (joule) …stejná jako u práce

Proveďme následující pokusy: 1. Položme kouli z plastu do mělkého žlábku. Nárazem ji uvedeme do pohybu. Tím získá koule pohybovou energii. Pohybující se koule narazí na váleček, posune ho po určité dráze a spolu s ním se zastaví. Koule po nárazu na váleček vykonala určitou práci, podle níž posuzujeme pohybovou energii koule před nárazem.

Pokračování pokusu: 2. Nyní uvedeme tutéž kouli do pohybu prudším nárazem. Koule se pohybuje rychleji. Po nárazu na váleček ho posune po delší dráze než v prvním pokusu. Koule má větší pohybovou energii. 3. Nakonec uvedeme kouli o větší hmotnosti (ocelovou) do pohybu tak, aby měla přibližně stejnou rychlost jako koule z plastu v prvním pokusu.

Výsledky pokusů: Pohybová energie tělesa je větší, pohybuje-li se těleso větší rychlostí. Pohybová energie tělesa závisí na hmotnosti tělesa. Pohybují-li se dvě tělesa stejnou rychlostí, má těleso o větší hmotnosti větší pohybovou energii. Těleso v klidu má nulovou pohybovou energii.

Příklad: Jakou měla sekera přibližně pohybovou energii těsně před dopadem, když na špalek působila silou asi 700 N a zarazila se do hloubky 15 cm? F = 700 [N] s = 15 cm = 0,15 [m] Ek = ? [J] Pohybová energie Ek sekery těsně před dopadem je tak velká jako práce W, kterou sekera vykonala, než se zastavila ve špalku: Ek = W W = F · s = 700 · 0,15 = 105 J = Ek

Odpovězte ústně: 1. a) Uveď alespoň dva příklady těles, které mají pohybovou energii. b) U každého příkladu vysvětli, jak se projeví, že těleso má pohybovou energii. 2. Kdy je pohybová energie tělesa nulová? 3. Jak můžeš zvětšit pohybovou energii tělesa? Uveď příklady.

1. Po dálnici jede automobil A a za ním automobil B 1. Po dálnici jede automobil A a za ním automobil B. Oba mají stejné hmotnosti. Porovnej vzájemně jejich pohybové energie vzhledem k dálnici v okamžiku, kdy automobil B předjíždí automobil A.

Vyberte správnou odpověď: Automobil A má větší pohybovou (kinetickou) energii Ek než automobil B. Automobil B má větší pohybovou (kinetickou) energii Ek než automobil A. Oba automobily mají stále stejnou pohybovou (kinetickou) energii Ek.

2. Po trati běží vedle sebe Petra a Ivana 2. Po trati běží vedle sebe Petra a Ivana. Co můžeš říci o jejich pohybových energiích vzhledem k trati, když Ivana má 1,5 krát větší hmotnost než Petra? a) Obě mají stejnou pohybovou energii. b) Petra má 1,5 krát větší pohybovou energii. c) Ivana má 1,5 krát větší pohybovou energii.

Použité zdroje: galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. http://veronika.sovova.sweb.cz/testy/fyzika/W_P_E/kolo_E.jp g [cit: 2011-10-06] http://fyzikalniulohy.cz/_upload/00084/bruslarimantinel.png [cit: 2011-10-06] http://www.umt.fme.vutbr.cz/~pkrejci/opory/dynamika/kapi tola_4_priklad_soubory/image048.jpg [cit: 2011-10-06]