Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Polarizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Elektromagnetické vlny (optika)
- podstata, veličiny, jednotky
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O základních principech
Světlo - - podstata, lom, odraz
3 Elektromagnetické pole
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
OPTIKA.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
18. Vlnové vlastnosti světla
O duhových barvách na mýdlových bublinách
Vlnová optika Ilustrace.
OPTIKA II.
Ohyb světla, Polarizace světla
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
37. Elekromagnetické vlny
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Optika.
Paprsková optika hanah.
Základní zákony geometrické optiky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
Vypracoval: Karel Koudela
Polarizace světla Světlo je příčné elektromagnetické vlnění. Vektor intenzity E elektrického pole je vždy kolmý na směr, kterým se vlnění šíří. V rovině.
Planparalelní destička
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Mikroskopické techniky
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Praktické i nepraktické využití lineárně polarizovaného světla
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Cože?.
Polarizace světla Mgr. Kamil Kučera.
Chiroptické metody.
3. Diferenciální interferenční kontrast (DIC) Podzim 2015.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Optické přístroje, mikroskop a související témata Jana Jurmanová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Optické jevy v atmosféře II
Základní vlastnosti světla
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Složitější příklady na zákon lomu
Transkript prezentace:

Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Polarizace Jana Jurmanová

Polarizace Charakterizujte lineárně polarizovanou vlnu. Má přirozené světlo vlastnosti polarizovaného vlnění? Zdůvodněte! Popište alespoň tři způsoby, jak získat lineárně polarizované světlo. Jak se přesvědčíme, že získané světlo je lineárně polarizované? Pozorujte zdroj bílého světla přes dvojici polarizačních filtrů, filtry vzájemně otáčejte, popište a vysvětlete výsledky pozorování. Oba filtry dejte do takové polohy, že jejich směry propustnosti jsou vzájemně kolmé. Vložte mezi tyto dva filtry třetí filtr. Popište a vysvětlete výsledek experimentu. Definujte mezní úhel a Brewsterův úhel. Polarizační úhel pro vodu je 53°. Určete index lomu vody vzhledem ke vzduchu. [1.32] Úhel úplné polarizace pro nepruhledný email je 58°. Jaký je index lomu emailu? [1.6] Doplňte obrázek tak, abyste v jeho levé části znázornili jev polarizace lomem a v pravé části jev polarizace odrazem.

Určete Brewsterův úhel pro rozhraní vzduch a a) voda o indexu lomu n=1,33 b) sklo s indexem lomu n=1,6 c) diamant s indexem lomu n=2,4. Určete pro tato rozhraní i úhel lomeného paprsku. Spočítejte pro tato rozhraní i mezní úhly. Nakreslete obrázky, které znázorňují chod paprsku při dopadu pod mezním a pod Brewsterovým úhlem. [Brewsterův úhel tg αB = n, paprsek lomený je kolmý na paprsek odražený; mezní úhel sin αm = 1/n, paprsek lomený se šíří rovnoběžně s rozhraním; a) α B = 53°40’, ß= 90° − α B = 36°56’, α m = 48°45’, b) α B = 58°, ß= 90° − α B = 32°, α m = 38°41’, c) α B = 67°23’, ß = 90° − α B = 22°37’, αm = 24°37’ ] Na stěnu islandského vápence dopadá kolmo světelný paprsek a) dokonale polarizovaného světla b) částečně polarizovaného světla c) nepolarizovaného světla. Kolik paprsků vyjde z krystalu a jakých? Co se stane, budeme-li krystalem otáčet?

Kolmo na optickou osu krystalu islandského vápence dopadá paprsek o vlnové délce λ = 0.55μm. Vypočtěte délku vlny řádného a mimořádného paprsku, je-li index lomu no = 1, 66 pro rádný paprsek a ne = 1, 49 pro mimořádný paprsek. Jakou rychlostí se šřrí v krystalu paprsek řádný a jakou mimořádný? [vo = 1, 81.108ms−1, λo = 0.33μm, ve = 2, 01.108ms−1, λe = 0.37μm] Jaký úhel má svírat optická osa polyethylenové folie s analyzátorem a polarizátorem, aby interference v bílém světle byla nejlépe viditelná? Nechť je analyzátor rovnoběžný s polarizátorem a folie s nimi svírá onen optimální úhel. Jaká je tloušťka folie, jeví-li se nám modrá ( l= 400nm) a je-li rozdíl indexu lomu řádného a mimořádného paprsku v polyethylenové folii 0,001? Jakou barvu bude mít tato folie, je-li analyzátor kolmý na polarizátor a směr optické osy fólie vůči polarizátoru se nezmění? [αopt−p = 45°, αopt−a = ±45° (polarizátory rovnoběžné či zkřížené); d = mλ/(no−ne), mєN, d = m.400μm, čili díky omezení koherenční délkou d = 400, 800, 1200, 1600μm; při zkřížení bude barva doplňková ] Za jakých podmínek dochází k dvojlomu látek? Vyjmenujte (kromě přirozené krystalické struktury) alespoň jednu další příčinu, proč se materiály stávají dvojlomnými.

Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: (a) Světlo je příčné elektromagnetické vlnění. (b) Podstatu polarizace odrazem a lomem dokážeme vysvětlit i za předpokladu, že světlo je vlnění podélné. (c) Dopadá-li světlo na rozhraní pod mezním úhlem, totálně se odráží jako lineárně polarizované. (d) Dopadá-li světlo na dielektrické rozhraní pod Brewsterovým úhlem, je odražené světlo lineárně polarizované. (e) Při polarizaci odrazem jsou odražený a lomený paprsek vždy vzájemně kolmé. (f) Při polarizaci odrazem jsou odražený a lomený paprsek vzájemně kolmé pouze tehdy, je-li úhel dopadu roven Brewsterovu úhlu. (g) Při dopadu pod Brewsterovým úhlem na jediné rozhraní je odražený paprsek úplně polarizován a lomený paprsek je také úplně polarizován, ale ve směru kolmém na odražený. (h) Při dopadu pod Brewsterovým úhlem na radu rozhraní je každý odražený paprsek úplně polarizován a lomený paprsek je částečně polarizován ve směru kolmém na odražený, přičemž stupen jeho polarizace závisí na tom, kolika rozhraními prošel. (i) Světlo vzniklé fluorescencí je stejně jako světlo vzniklé rozptylem lineárně polarizované. (j) Světlo vzniklé rozptylem je lineárně polarizované, a lze tedy s jeho pomocí určit směr propustnosti polaroidu. (k) Světlo laseru je vždy lineárně polarizované.