Systematika -studuje podobnosti mezi organismy, podle kterých je klasifikuje do „ systematických kategorií“ existuje více možností jak klasifikovat organismy:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Advertisements

SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
1.E Biologie.
MECHOROSTY.
Obecná biologie.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
2.3. Evoluce eukaryotické buňky
Taxonomie Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Systém rostlin a řasy Autor: Mgr. Ivana Frýdová Projekt „EUROgymnázia“
EUKARYOTA.
Systém organismů.
Základy přírodních věd
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BOTANICKÝ SYSTÉM A NÁZVOSLOVÍ ROSTLIN
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
PLANKTON.
NIŽŠÍ ROSTLINY Jytka, Veronyka, Wendi By Veronyka.
Fylogeneze a diverzita řas a hub: řasy a sinice
ŽIVOČICHOVÉ.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Charakteristika skupiny
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
O buňce a mikroskopování, vnější a vnitřní stavba rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Třídění organismů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rozdělení buněk.
Sinice I.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Obecné biologické principy
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
SYSTEMATICKÉ ČLENĚNÍ BUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Třídění organismů Filip Bordovský.
Systém a evoluce rostlin
BUŇKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Úvod do systému rostlin
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Podříše VYŠŠÍ ROSTLINY (CORMOBIONTA)
Systematika rostlin.
Opakování učiva přírodopisu 6. třída
Projevy života, třídění organismů
CHROMISTA. říše: Chromista různorodá skupina (+změny skladby) organismy jednobuněčné i mnohobuněčné organismy s různými způsoby výživy: fotoautotrofní.
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Chromista. Říše: Chromista ● Různorodá skupina, zahrnuje bičíkovce, jednobuněčné i mnohobuněčné organismy. ● Rozmanitý způsob výživy – saprofyti, paraziti,
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vyšší rostliny.
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Opakování učiva přírodopisu 6. třída
Eukarya Monofyletická skupina vzniklá endosymbiosou s protomitochondrií Prvoci - jednobuněční chemoheterotrofové chromista - fotoautotrofové s velkým podílem.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rostliny.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Úvod do botaniky.
Taxonomie a binomická nomenklatura
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Transkript prezentace:

systematika -studuje podobnosti mezi organismy, podle kterých je klasifikuje do „ systematických kategorií“ existuje více možností jak klasifikovat organismy: 1, evoluční příbuznost (tzn. sdílení evolučních znaků získaných od společného předka), tzv. přirozený systém, kladistika 2, podle životní strategie: predace, konzumace, saprofágie, symbiosa, parazitismus, produkce,...(konstrukce potravních řetězců a pyramid) 3, podle společných morfologických/anatomických znaků (které se nutně neodvíjejí od společeného předka, ale byly „objeveny nezávisle“: mnohobuněční, jednobuněční, vodní, suchozemští, ektotermní, endotermní,... 4, hybridní systémy – kombinují více přístupů

principy systematiky počátky systematiky – Aristoteles základy dnešní systematiky –Carl Linne binomické latinské názvosloví (rod a druh) spolu s jménem objevitele. priorita druhového jména (první popsání,byť nepřesné, má přednost), rodové jméno a další kategorie mohou být měněny v souladu s novými poznatky

systematické kategorie 1, říše (regnum, kingdom) 2, kmen (phylum), oddělení (division)- u rostlin 3, třída (classis, class) 4, řád (ordo, order) 5, čeleď (familia, family) 6, rod (genus) 7, druh (species)

příklady člověk octomilka hrách E.coli říše živočichové rostliny monera kmen/ oddělení strunatci členovci krytosemenné proteobacteria třída savci hmyz nižší dvouděložné -proteobacteria řád primáti dvoukřídlí bobotvaré enterobacteriales čeleď hominidi octomilkovití bobovité enterobacteriaceae rod Escherichia druh č.moudrý o.obecná hrách setý

co je to druh? fylogenetické pojetí: druh -skupina jedinců (různého věku a pohlaví) sdílející určité, pro ně jedinečné znaky, které se nevyskytují u žádné jiné skupiny. (Takto definovaný druh tvoří nezávislou evoluční linii) existenci druhu napomáha tzv.reprodukční bariera ( mezidruhový kříženci nemůžou vzniknout/ nejsou plodní/ jsou méně úspěšní), neplatí vždy (obzvlášť u rostlin a prokaryot)

čeleďčeleď systematické kategorie(kromě druhu) jsou částečně úmělé (záleží na dohodě, co bude už bráno např. za znak čeledi, co za znak rodu,...) důvody: 1, nelze zcela přesně určit míru příbuznosti 2, nemůžou se sledovat stejné znaky 3, ne všechny znaky mají stejnou váhu

jednobuněční- protista + chromistra různé názory na počet říší: nejčastěji se uvádí 5-8: živočichové rostliny houby jednobuněční- protista + chromistra monera (archaebacterie)

molekulární systematika podobnost (tedy pravděpodobná příbuznost) na molekulární úrovni (vytváření přirozených systémů) porovnání úseků DNA: mají stejné geny? jak jsou si stejné geny podobné? (% totožných nukleotidových sekvencí, AA sekvencí, pozice mutací) úskalí: 1,nutno rozlišovat mezi ortolognímy a paralognímy geny (porovnávat žraločí hemoglobin s lidským hemoglobinem a ne s lidským myoglobinem) 2,nutné porovnat více úseků – problém horizontálního přenosu GI (porovnáním pouze jednoho lidského enzymu „tyrozyl-tRNA-syntetázy“ s ostatními by se zjistilo, že jsme příbuznější archae bakteriím (tedy prokaryota) než s amébama (tedy eukaryota) )

k čemu systematika biochemikovi? pochopením vzájemné příbuznosti jednotlivých druhů a skupin organismů umožňuje extrapolaci výsledků bioch. výzkumu vhodná volba modelových organismů možné pole obživy usnadnění komunikace s biology složení zkoušky biologie pro biochemiky

říše: Monera zahrnuje všechny prokaryota kromě archaebacterií dělí se na dvě podříše 1, Bacteria (Schizomycete) 2, Cyanobacteria-sinice

říše: Archaebacteria - nestandartní životní podmínky – většinou extrémní: halofilní, termofilní, acidofilní, ... rozdělují se do dvou skupin - methanogení a termofilní archae struktura DNA něco mezi prokaryotickou a eukarytickou, (má exony a introny-těch ale není moc, většinou v genech pro fční RNA) plazmatická membrána odlišná od všech ostatních skupin ( fosfolipidy obsahují spíš než esterovou vazbu etherovou)

říše: Protista - jednobuněční eukaryota vysoce specializované buňky, specializované organely a cytoskeletární útvary předci metazoa – mnohobuněčných různorodé životní strategie – auto- i heterotrofní, foto- i chemotrofní; symbionti, paraziti, saprofiti, ... soliterní i koloniální (hlavně řasy)

říše: Protista-jednobuněční                 dělení: -podle životního stylu ( a podobnosti s metazoa), spíš úmělý systém 1, rostlinní – kmen: Euglenophyta (krásnoočka) Chrysophyta (zlativky) Pyrrophyta / Dinoflagellata (obrněnky) 2, houbí – kmen: Gymnomycota / Myxomycota (hlenky) 3, živočišní – kmen: Rhizopoda (měňavkovi) Zoomastigophora (bičíkovci) Ciliphora (obrvení) Apicomplexa (výtrusovci) Amoeboflagellata Kinetoplastida Diplomonadia Parabasalia Pelobionta

říše Chromista Říše Jednobuněční i mnohobuněčné vláknité nebo pseudoparenchymatické organismy Fotoautotrofové, chemotrofové, mixotrofové, Dělíme na : Skrytěnky, Chromofyta, Oomycety, Opalinky a Prymnesiophyta Chloroplasty získané sekundární endosymbiozou, jsou umístěny ve váčcích drsného EPR, z jádra někdy nukleomorf.

říše Rostliny Oddělení zelené řasy Parožnatky Hlevíky Játrovky Mechy Vyšší rostliny (14 oddělení)

Vyšší rostliny Psylofytní rostliny (extinkce) - 4 oddělení izosporické (pokročilé i heterosporické), cévní svazky Kapraďorosty (plavuňovité, přesličkovité, kapradinovité a prvosemenné) Nahosemenné rostliny (kapraďosemenné, cykasy, jinany a jehličnany) Krytosemenné rostliny (Magnoliophyta)

říše hub chytridiomycety - jednobuněčné i hyfální (bez přepážek mezi jádry), zoospory, vodní a půdní sparofyté mikrosporidie - druhotně zjednodušení mnohobuněční, vnitrobuněční parazité zygomycety - nepřehrádkované mnohojaderné mycelium ascomycety - tvorba ascu bazidomycety - karyogamie až v plodnici

říše živočichové kmeny: houbovci (Porifera) žahavci (Cnidaria) ploštěnci (Plathelmintes) hlístice (Nematoda) vířníci (Rotatoria) měkkýši (Molluska) kroužkovci (Annelida) členovci (Arthropoda) ramenonožci (Brachiopoda) ostnokožci (Echinodermata) polostrunatci (Hemichordata) strunatci (Chrodata)