Vítězslav Nezval NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Advertisements

Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Česká poezie 1. poloviny 20. století
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
VÍTĚZSLAV NEZVAL Mgr. Michal Oblouk
¨-4-.
Srovnávací a vědomostní test
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
VÍTĚZSLAV NEZVAL
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Poetismus charakteristika literárního.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
VYSNILA JSEM SI TĚ DREAMED YOU ANASTACIA.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
VY_III/2_INOVACE_83_Jiří Žáček
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
Život není procházka růžovou zahradou… A jen těžko si ho takový můžeme udělat… Ale proč by taková nemohla být prezentace?
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jaroslav Seifert ( )
Poetismus – jak se rodí báseň
VÍTĚZSLAV NEZVAL Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.7 poetismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
OSNOVA KE STUDIU S VÝŇATKY Z DĚL V. NEZVALA, F. HALASE A F. HRUBÍNA PRO STUDENTY STŘEDNÍCH PEDAGOGICKÝCH ŠKOL Poezie pro děti II.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Písňové texty v literatuře OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Jan Neruda - dílo.
Karel Kryl NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Jiří Dědeček NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
Jan Neruda 8. ročník.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Meziválečná poezie a drama
Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty. Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
František Ladislav Čelakovský
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_56_Vítězslav Nezval
Česká meziválečná poezie
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
Transkript prezentace:

Vítězslav Nezval NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/21.0816 Vítězslav Nezval

Datum vytvoření projektu březen 2012 Ročník 9. Popis prezentace Žáci budou seznámeni s životem a tvorbou Vítězslava Nezvala, hlavně jako tvůrce poetismu. Napíší si zápis do sešitu a rozeberou 4 jeho básně.

Vítězslav Nezval (1900 – 1958) Významný český básník, spisovatel a překladatel, spoluzakladatel poetismu a vůdčí osobnost českého surrealismu. Pocházel z Moravy. Nezval často cestoval (Francie, Monako, Itálie, Sovětský svaz), což se odrazilo v jeho díle. Příznačná pro jeho tvorbu byla jeho bohatá fantazie, aktivita, touha poznat vše, co život nabízí, experimentoval. Podílel na protifašistickém hnutí a za války byl krátce vězněn.

Tvorba: báseň Podivuhodný kouzelník Básnická sbírka Pantomima – obsahuje cyklus Abeceda – 4verší na jednotlivá písmena abecedy. Nechal se inspirovat grafickou podobou písma. Básně v noci – 2 básnické skladby – Edison – polytématická báseň, nechal se inspirovat nočními procházkami Prahou a článkem o Edisonovi v novinách. Akrobat Divadelní hra – Manon Lescaut

Společně projdeme tyto sbírky a básně: Chrpy a města – báseň Na břehu řeky Svratky Nápisy na hroby – báseň Morava Zpáteční lístek – báseň Písnička Veliký orloj – báseň Levitace

Otázky k textu: Kdo je Vítězslav Nezval? Odkud pocházel? Co patřilo k jeho koníčkům? Do jaké skupiny spisovatelů patřil? Co je charakteristické pro jeho tvorbu? Proč byl vězněn? Jaké napsal básnické sbírky a co o nich můžete říct? Jak se jmenují jeho básnické skladby? Jak se jmenuje drama, které napsal?

Doplňte do básně Edison slova z pravého sloupce: Naše životy jsou bludné jako …………… jednou kráčel po ……………… dobrodruh bylo odpoledne s vlahým slunkem v máji chodec zastavil se mlčky na …………… před palácem West–Union Telegraf kde to hučelo jak na rozvodné desce byl to kamelot a významný ………………   Kolik vynálezců udělalo ……………… hvězdy nevyšinuly se z věčných drah pohleďte jak tisíc lidí klidně žije ne to není práce ani ………………… to je dobrodružství jako na moři uzamykati se v ………………… ne to není práce to je ……………… vynálezce laboratoř krach New York energie Broadway alchymie kruh

Doplňte do básně Edison slova z pravého sloupce: Naše životy jsou bludné jako kruh jednou kráčel po New Yorku dobrodruh bylo odpoledne s vlahým slunkem v máji chodec zastavil se mlčky na Broadwayi před palácem West–Union Telegraf kde to hučelo jak na rozvodné desce byl to kamelot a významný vynálezce   Kolik vynálezců udělalo krach hvězdy nevyšinuly se z věčných drah pohleďte jak tisíc lidí klidně žije ne to není práce ani energie to je dobrodružství jako na moři uzamykati se v laboratoři ne to není práce to je alchymie

NA BŘEHU SVRATKY: Přečtěte si báseň: Na břehu řeky Svratky kvete rozrazil, na břehu řeky Svratky roste nízká tráva, rád chodil jsem tam denně, koupal se a snil, na břehu řeky Svratky kvete rozrazil a voda je tu těžká, chladná, kalná, tmavá. I za slunného léta je zde zvláštní stín jak v starém obraze, jenž u nás doma visí, proč cítil jsem tu vonět kopr, česnek, kmín, i za slunného léta je zde zvláštní stín jak v jedné zahradě, kam chodíval jsem kdysi. Jsou možná hezčí řeky, mají větší třpyt než tento teskný břeh, než temná řeka Svratka, a přece musil jsem tu každoročně žít, jsou možná hezčí řeky, mají větší třpyt, však nechodila k jejich břehům moje matka.

Rozbor básně: 1. Báseň je ze sbírky autora 2. K hlavním motivům básně patří 3. Báseň (patří – nepatří) k nonsensové poezii. 4. Báseň (je – není) rozdělena na sloky, všechny sloky (mají – nemají) stejný počet veršů. 5. Báseň je – není pravidelná. 6. Báseň má celkem veršů, které jsou rozděleny do slok. 7. Báseň (má – nemá) výrazný rytmus. 8. V básni (jsou – nejsou) rýmy. Např. 9. Rým je

Najděte v básni tyto básnické prostředky: Na břehu řeky Svratky kvete rozrazil, na břehu řeky Svratky roste nízká tráva, rád chodil jsem tam denně, koupal se a snil, na břehu řeky Svratky kvete rozrazil a voda je tu těžká, chladná, kalná, tmavá. I za slunného léta je zde zvláštní stín jak v starém obraze, jenž u nás doma visí, proč cítil jsem tu vonět kopr, česnek, kmín, i za slunného léta je zde zvláštní stín jak v jedné zahradě, kam chodíval jsem kdysi. opakování anafora epiteton přirovnání

Morava: Morava zájezdní hostinec U zeleného stromu Bubínky trubka a štěbenec Potulní rytíři vracejí se domů Košile visí na stromě Impresionista měkké barvy míchá Ve stínu rozkvetlé jabloně Morava ovečka tichá (Nápisy na hroby)

Rozbor básně Morava: 1. Proč se tato báseň jmenuje Morava? Autor vzpomíná na rodný kraj. 2. Jak na vás tato báseň působí? Čím se od ostatních básní liší? Je méně srozumitelná. 3. Báseň se skládá z řady představ, přičemž vztah mezi nimi není na první pohled jasný. Jak těmto představám říkáme? Asociace 4. Kterými smysly je v básni vnímána skutečnost? Sluchem „Bubínky trubka a štěbenec“, zrakem „Impresionista měkké barvy míchá“, čichem „Ve stínu rozkvetlé jabloně“. 5. Můžeme jednotlivé motivy básně přesně vysvětlit? Ne, autor nám umožňuje vysvětlit báseň podle vlastní představivosti. Všechny tyto body nám ukazují, do kterého literárního směru autor patřil a proč. Jak se tento směr nazývá?

Pokusme se najít vztahy mezi jednotlivými verši básně: Morava zájezdní hostinec U zeleného stromu Bubínky trubka a štěbenec Potulní rytíři vracejí se domů Košile visí na stromě Impresionista měkké barvy míchá Ve stínu rozkvetlé jabloně Morava ovečka tichá Nezval pocházel z Moravy a vždy se na Moravu rád vracel. Při cestě domů si odpočinul v zájezdním hostinci. Měl radost (hudba, zpěv). Po cestě se chtěl zbavit špíny a očistit se nejen fyzicky, materiálně (vypraná košile, pověšená na stromě). Všechny tři poslední verše vyjadřují pocity radosti, bezpečí, důvěry, klidu a harmonie. Ke kterému básnickému prostředku byste přiřadili poslední verš? METAFORA

PÍSNIČKA: Dnes vezmu motyku a rýč A půjdu na celý den pryč Kam půjdu? Půjdu do lesa Zrýt ve studánce nebesa A půjdu půjdu ještě dál Zrýt zlato ztrouchnivělých skal Pak budu bloudit pod hrady A vykopávat poklady Až zanechám pár zlatých stop Vykopu pro své tělo hrob (Zpáteční lístek) Zkuste srovnat tuto báseň s básní Morava: Písnička je srozumitelnější, formou se blíží písní, je pravidelná, rytmická. Obě dvě básně patří do poetismu – částečně působí uvolněně, jedna představa vyrůstá z druhé. Najděte v této básni alespoň jeden básnický prostředek: Metafora - Zrýt ve studánce nebesa

LEVITACE: Patří tato báseň stejně tak jako dvě předchozí do poetismu? Ano, opět je zde sled představ a hra fantazie. Zkuste vysvětlit jednotlivé motivy básně: Měsíc ovlivňuje moře (příliv, odliv) – např. Středozemní moře, pro tamní krajinu jsou typické stromy cypřiše. Člověk vyléčený z ran se může pustit do velkých věcí stoupat vzhůru. Zbavovat těžké věci tíže Být chuďasem a kráčet si jak kníže Jak měsíc přítel snů a cypřiše umět zvedat moře do výše Dávati lidským ránám včelí křídla Létat bez křídel a bez kormidla Nadlehčit lidský úděl smrt a děs a pak i s rakví vzlétnout do nebes! (Veliký orloj) Které básnické prostředky jste zde našli? Přirovnání Metafora Protiklad

Manon Lescaut: Manon je můj osud. Manon je můj osud. Manon je všecko, co neznal jsem dosud. Manon je první a poslední můj hřích, nepoznat Manon, nemiloval bych. Manon je motýl. Manon je včela. Manon je růže, hozená do kostela. Manon je všecko, co neztratí nikdy svůj pel. Manon je rozum, který mi uletěl! Manon je dítě. Manon je plavovláska. Manon je první a poslední má láska. Manon, ach Manon, Manon z Arrasu! Manon je moje umřít pro krásu ...

Použité zdroje: http://www.cesky-jazyk.cz/zivotopisy/vitezslav-nezval.html http://basne.webzdarma.cz/nezval_na_brehu_reky_svratky.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Poetismus SOUKAL, J. Čítanka 9 (literární výchova pro 6. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií). Praha: SPN, 2002.