Vítězslav Nezval NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/21.0816 Vítězslav Nezval
Datum vytvoření projektu březen 2012 Ročník 9. Popis prezentace Žáci budou seznámeni s životem a tvorbou Vítězslava Nezvala, hlavně jako tvůrce poetismu. Napíší si zápis do sešitu a rozeberou 4 jeho básně.
Vítězslav Nezval (1900 – 1958) Významný český básník, spisovatel a překladatel, spoluzakladatel poetismu a vůdčí osobnost českého surrealismu. Pocházel z Moravy. Nezval často cestoval (Francie, Monako, Itálie, Sovětský svaz), což se odrazilo v jeho díle. Příznačná pro jeho tvorbu byla jeho bohatá fantazie, aktivita, touha poznat vše, co život nabízí, experimentoval. Podílel na protifašistickém hnutí a za války byl krátce vězněn.
Tvorba: báseň Podivuhodný kouzelník Básnická sbírka Pantomima – obsahuje cyklus Abeceda – 4verší na jednotlivá písmena abecedy. Nechal se inspirovat grafickou podobou písma. Básně v noci – 2 básnické skladby – Edison – polytématická báseň, nechal se inspirovat nočními procházkami Prahou a článkem o Edisonovi v novinách. Akrobat Divadelní hra – Manon Lescaut
Společně projdeme tyto sbírky a básně: Chrpy a města – báseň Na břehu řeky Svratky Nápisy na hroby – báseň Morava Zpáteční lístek – báseň Písnička Veliký orloj – báseň Levitace
Otázky k textu: Kdo je Vítězslav Nezval? Odkud pocházel? Co patřilo k jeho koníčkům? Do jaké skupiny spisovatelů patřil? Co je charakteristické pro jeho tvorbu? Proč byl vězněn? Jaké napsal básnické sbírky a co o nich můžete říct? Jak se jmenují jeho básnické skladby? Jak se jmenuje drama, které napsal?
Doplňte do básně Edison slova z pravého sloupce: Naše životy jsou bludné jako …………… jednou kráčel po ……………… dobrodruh bylo odpoledne s vlahým slunkem v máji chodec zastavil se mlčky na …………… před palácem West–Union Telegraf kde to hučelo jak na rozvodné desce byl to kamelot a významný ……………… Kolik vynálezců udělalo ……………… hvězdy nevyšinuly se z věčných drah pohleďte jak tisíc lidí klidně žije ne to není práce ani ………………… to je dobrodružství jako na moři uzamykati se v ………………… ne to není práce to je ……………… vynálezce laboratoř krach New York energie Broadway alchymie kruh
Doplňte do básně Edison slova z pravého sloupce: Naše životy jsou bludné jako kruh jednou kráčel po New Yorku dobrodruh bylo odpoledne s vlahým slunkem v máji chodec zastavil se mlčky na Broadwayi před palácem West–Union Telegraf kde to hučelo jak na rozvodné desce byl to kamelot a významný vynálezce Kolik vynálezců udělalo krach hvězdy nevyšinuly se z věčných drah pohleďte jak tisíc lidí klidně žije ne to není práce ani energie to je dobrodružství jako na moři uzamykati se v laboratoři ne to není práce to je alchymie
NA BŘEHU SVRATKY: Přečtěte si báseň: Na břehu řeky Svratky kvete rozrazil, na břehu řeky Svratky roste nízká tráva, rád chodil jsem tam denně, koupal se a snil, na břehu řeky Svratky kvete rozrazil a voda je tu těžká, chladná, kalná, tmavá. I za slunného léta je zde zvláštní stín jak v starém obraze, jenž u nás doma visí, proč cítil jsem tu vonět kopr, česnek, kmín, i za slunného léta je zde zvláštní stín jak v jedné zahradě, kam chodíval jsem kdysi. Jsou možná hezčí řeky, mají větší třpyt než tento teskný břeh, než temná řeka Svratka, a přece musil jsem tu každoročně žít, jsou možná hezčí řeky, mají větší třpyt, však nechodila k jejich břehům moje matka.
Rozbor básně: 1. Báseň je ze sbírky autora 2. K hlavním motivům básně patří 3. Báseň (patří – nepatří) k nonsensové poezii. 4. Báseň (je – není) rozdělena na sloky, všechny sloky (mají – nemají) stejný počet veršů. 5. Báseň je – není pravidelná. 6. Báseň má celkem veršů, které jsou rozděleny do slok. 7. Báseň (má – nemá) výrazný rytmus. 8. V básni (jsou – nejsou) rýmy. Např. 9. Rým je
Najděte v básni tyto básnické prostředky: Na břehu řeky Svratky kvete rozrazil, na břehu řeky Svratky roste nízká tráva, rád chodil jsem tam denně, koupal se a snil, na břehu řeky Svratky kvete rozrazil a voda je tu těžká, chladná, kalná, tmavá. I za slunného léta je zde zvláštní stín jak v starém obraze, jenž u nás doma visí, proč cítil jsem tu vonět kopr, česnek, kmín, i za slunného léta je zde zvláštní stín jak v jedné zahradě, kam chodíval jsem kdysi. opakování anafora epiteton přirovnání
Morava: Morava zájezdní hostinec U zeleného stromu Bubínky trubka a štěbenec Potulní rytíři vracejí se domů Košile visí na stromě Impresionista měkké barvy míchá Ve stínu rozkvetlé jabloně Morava ovečka tichá (Nápisy na hroby)
Rozbor básně Morava: 1. Proč se tato báseň jmenuje Morava? Autor vzpomíná na rodný kraj. 2. Jak na vás tato báseň působí? Čím se od ostatních básní liší? Je méně srozumitelná. 3. Báseň se skládá z řady představ, přičemž vztah mezi nimi není na první pohled jasný. Jak těmto představám říkáme? Asociace 4. Kterými smysly je v básni vnímána skutečnost? Sluchem „Bubínky trubka a štěbenec“, zrakem „Impresionista měkké barvy míchá“, čichem „Ve stínu rozkvetlé jabloně“. 5. Můžeme jednotlivé motivy básně přesně vysvětlit? Ne, autor nám umožňuje vysvětlit báseň podle vlastní představivosti. Všechny tyto body nám ukazují, do kterého literárního směru autor patřil a proč. Jak se tento směr nazývá?
Pokusme se najít vztahy mezi jednotlivými verši básně: Morava zájezdní hostinec U zeleného stromu Bubínky trubka a štěbenec Potulní rytíři vracejí se domů Košile visí na stromě Impresionista měkké barvy míchá Ve stínu rozkvetlé jabloně Morava ovečka tichá Nezval pocházel z Moravy a vždy se na Moravu rád vracel. Při cestě domů si odpočinul v zájezdním hostinci. Měl radost (hudba, zpěv). Po cestě se chtěl zbavit špíny a očistit se nejen fyzicky, materiálně (vypraná košile, pověšená na stromě). Všechny tři poslední verše vyjadřují pocity radosti, bezpečí, důvěry, klidu a harmonie. Ke kterému básnickému prostředku byste přiřadili poslední verš? METAFORA
PÍSNIČKA: Dnes vezmu motyku a rýč A půjdu na celý den pryč Kam půjdu? Půjdu do lesa Zrýt ve studánce nebesa A půjdu půjdu ještě dál Zrýt zlato ztrouchnivělých skal Pak budu bloudit pod hrady A vykopávat poklady Až zanechám pár zlatých stop Vykopu pro své tělo hrob (Zpáteční lístek) Zkuste srovnat tuto báseň s básní Morava: Písnička je srozumitelnější, formou se blíží písní, je pravidelná, rytmická. Obě dvě básně patří do poetismu – částečně působí uvolněně, jedna představa vyrůstá z druhé. Najděte v této básni alespoň jeden básnický prostředek: Metafora - Zrýt ve studánce nebesa
LEVITACE: Patří tato báseň stejně tak jako dvě předchozí do poetismu? Ano, opět je zde sled představ a hra fantazie. Zkuste vysvětlit jednotlivé motivy básně: Měsíc ovlivňuje moře (příliv, odliv) – např. Středozemní moře, pro tamní krajinu jsou typické stromy cypřiše. Člověk vyléčený z ran se může pustit do velkých věcí stoupat vzhůru. Zbavovat těžké věci tíže Být chuďasem a kráčet si jak kníže Jak měsíc přítel snů a cypřiše umět zvedat moře do výše Dávati lidským ránám včelí křídla Létat bez křídel a bez kormidla Nadlehčit lidský úděl smrt a děs a pak i s rakví vzlétnout do nebes! (Veliký orloj) Které básnické prostředky jste zde našli? Přirovnání Metafora Protiklad
Manon Lescaut: Manon je můj osud. Manon je můj osud. Manon je všecko, co neznal jsem dosud. Manon je první a poslední můj hřích, nepoznat Manon, nemiloval bych. Manon je motýl. Manon je včela. Manon je růže, hozená do kostela. Manon je všecko, co neztratí nikdy svůj pel. Manon je rozum, který mi uletěl! Manon je dítě. Manon je plavovláska. Manon je první a poslední má láska. Manon, ach Manon, Manon z Arrasu! Manon je moje umřít pro krásu ...
Použité zdroje: http://www.cesky-jazyk.cz/zivotopisy/vitezslav-nezval.html http://basne.webzdarma.cz/nezval_na_brehu_reky_svratky.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Poetismus SOUKAL, J. Čítanka 9 (literární výchova pro 6. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií). Praha: SPN, 2002.