Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Slovní úlohy o společné práci
Poměr.
Lomené algebraické výrazy
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Krácení a rozšiřování poměru
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Lomené algebraické výrazy
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Vlastnosti trojúhelníku
ZLOMKY I. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Zlomky Složené zlomky..
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Poměr v základním tvaru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA Poměr, úměra.
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
Kvadratické nerovnice
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Lomené algebraické výrazy
POMĚR.
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
Konstrukce trojúhelníku
Slovní úlohy o společné práci
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Lomené algebraické výrazy
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Matematika + opakování a upevňování učiva
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Lineární funkce a její vlastnosti
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Mocniny Druhá mocnina.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Dělitelnost přirozených čísel
Lomené algebraické výrazy
Slovní úlohy o společné práci − 3
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru.

Poměr Pojem poměr nás provází celým životem a setkáváme se s ním prakticky každodenně. Vzpomeňme jen na pár ukázkách některé případy, v nichž se v běžném životě s poměrem (pojmem poměr, vyjádřením poměru) setkáváme. Tak například poměr ředění sirupů, postřiků, čisticích prostředků, oleje apod. Obrázky: http://www.freeway.cz/obchod; http://www.aquara.cz/userdata/sirupy

Poměr Nebo skóre sportovních utkání – např. poměr nastřílených branek domácím a hostujícím týmem, poměr střel, vyloučení apod.

Poměr Případně měřítka map či plánů. Obázek: http://www.shocart.cz/img/zakazkova-cinnost/plany-mest-prh-trhaci-big.jpg

Počet využitých přesilovek. Poměr Co to tedy je ten poměr? Je to způsob porovnání dvou údajů. Oba porovnávané údaje musí být ve stejných jednotkách. Počet branek. Počet střel. Vzdálenosti. 1 cm : 17 000 cm Počet využitých přesilovek. Počet vyloučení.

Poměr Poměr porovnávaných údajů a,b zapisujeme a : b a čteme a ku b. 3:2 9:13 15:13 1:3 Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku: Číslo a>0 nazýváme první člen poměru. Číslo b>0 nazýváme druhý člen poměru.

Užití poměru: Změna v daném poměru. Př.: Petr a Pavel si rozdělili odměnu za společně vykonaný úkol v poměru 2:3, tedy v poměru odpovídajícím počtu odpracovaných hodin. Kolik korun dostal Pavel, činila-li Petrova odměna 800,- Kč? 400,- Kč 400,- Kč 400,- Kč 400,- Kč 400,- Kč 800,- Kč 1200,- Kč 2 : 3 Petrova odměna odpovídá dvěma dílům z celkového počtu 5 stejných dílů, na které byla vzhledem k danému poměru odměna rozdělena. Pro Pavla z daného poměru plyne, že mu náleží tři díly (tzn. třikrát 400,- Kč). 2 díly … 800,- Kč 1 díl … 800:2 = 400,- Kč 3 díly … 400.3 = 1200,- Kč

Užití poměru: Změna v daném poměru. Př.: Petr a Pavel si rozdělili odměnu za společně vykonaný úkol v poměru 2:3, tedy v poměru odpovídajícím počtu odpracovaných hodin. Kolik korun dostal Pavel, činila-li Petrova odměna 800,- Kč? 400,- Kč 400,- Kč 400,- Kč 400,- Kč 400,- Kč 800,- Kč 1200,- Kč : 800 : 1200 Poměr můžeme krátit číslem 100. 8 : 12 A následně ještě číslem 4. 2 : 3 Provedeme si nyní zkoušku správnosti našeho výpočtu. Budeme při ní vycházet z toho, že odměny by měly být v poměru, který odpovídá poměru odpracovaných hodin danému v zadání. Odměny jsou ve stejném poměru jako odpracovaný počet hodin, a to znamená, že jsou vypočítány správně.

Užití poměru: Změna v daném poměru. Př.: Petr a Pavel si rozdělili odměnu za společně vykonaný úkol v poměru 2:3, tedy v poměru odpovídajícím počtu odpracovaných hodin. Kolik korun dostal Pavel, činila-li Petrova odměna 800,- Kč? Tak tedy ještě jednou a už jen početně. Petr : Pavel Pavlovi tedy přísluší 3 z pěti stejných dílů odměny. 2 : 3 Petr dostal 2 z pěti stejných dílů odměny, což činí 800,- Kč. Celá odměna byla rozdělena na 5 stejných dílů. 2 díly ... 800,- Kč 1 díl ... 800 : 2 = 400,- Kč 3 díly ... 400 . 3 = 1200,- Kč Pavlova část odměny činila 1200,- Kč.

Užití poměru: Změna v daném poměru. V našem příkladu jsme zadanou hodnotu zvětšovali. Samozřejmě bychom mohli zadat příklad i obráceně, potom bychom zadanou hodnotu zmenšovali. Př.: Petr a Pavel si rozdělili odměnu za společně vykonaný úkol v poměru 2:3, tedy v poměru odpovídajícím počtu odpracovaných hodin. Kolik korun dostal Petr, činila-li Pavlova odměna 1200,- Kč? Petr : Pavel Pavel dostal 3 z pěti stejných dílů odměny, což činí 1200,- Kč. 2 : 3 Petrovi tedy přísluší 2 z pěti stejných dílů odměny. Celá odměna byla rozdělena na 5 stejných dílů. 3 díly ... 1200,- Kč 1 díl ... 1200 : 3 = 400,- Kč 2 díly ... 400 . 2 = 800,- Kč Petrova část odměny činila 800,- Kč.

Užití poměru: Změna v daném poměru. Změna v daném poměru tedy znamená zvětšování nebo zmenšování zadané hodnoty (veličiny). V prvním příkladu jsme nejdříve dělili dvojkou a následně násobili trojkou, tzn. využili jsme oba členy poměru v uvedeném pořadí. 2 díly ... 800,- Kč 1 díl ... 800 : 2 = 400,- Kč 3 díly ... 400 . 3 = 1200,- Kč 400 1 Ve druhém příkladu jsme nejdříve dělili trojkou a následně násobili dvojkou, tzn. využili jsme opět oba členy poměru ovšem v obráceném pořadí. 3 díly ... 1200,- Kč 1 díl ... 1200 : 3 = 400,- Kč 2 díly ... 400 . 2 = 800,- Kč 400 1 Nabízí se otázka: Mohli bychom uvedené postupy zapsat v obou příkladech i do jednoho zápisu výpočtu? Ano mohli.

Užití poměru: Změna v daném poměru. Čím se oba zápisy liší, kromě úvodní zadané hodnoty, která byla v obou příkladech jiná? 400 1 400 1 V prvním příkladu, kdy byla počítaná odměna větší, a tudíž docházelo ke zvětšování, jsme násobili zadanou hodnotu poměrem zapsaným do zlomku tak, aby byl větší než jedna, tzn. čitatel byl větší než jmenovatel. Ve druhém příkladu, kdy byla počítaná odměna menší, a tudíž docházelo ke zmenšování, jsme sice opět násobili zadanou hodnotu poměrem zapsaným do zlomku, ale tentokrát tak, aby byl menší než jedna, tzn. čitatel byl menší než jmenovatel. Z uvedeného pro nás tedy vyplývá závěr, že pokud násobíme dané číslo číslem větším než jedna, dané číslo zvětšujeme a naopak, pokud násobíme dané číslo číslem menším než jedna, pak dané číslo zmenšujeme!

Zvětšování čísla v daném poměru Zvětšit číslo v daném poměru znamená vynásobit toto číslo zlomkem vytvořeným z daného poměru tak, aby byl větší než jedna. To znamená v čitateli větší část poměru a ve jmenovateli část menší. Příklad: Zvětšete číslo 24 v poměru 4:3. 8 1 Zvětšit číslo 24 v poměru 4:3 tedy znamená vynásobit číslo 24 zlomkem 4/3, tj. určit 4/3 z čísla 24. Je-li daný poměr větší než jedna, nastane při změně v daném poměru zvětšení!

Zmenšování čísla v daném poměru Zmenšit číslo v daném poměru znamená vynásobit toto číslo zlomkem vytvořeným z daného poměru tak, aby byl menší než jedna. To znamená v čitateli menší část poměru a ve jmenovateli část větší. Příklad: Zmenšete číslo 24 v poměru 3:4. 6 1 Zmenšit číslo 24 v poměru 3:4 tedy znamená vynásobit číslo 24 zlomkem 3/4, tj. určit 3/4 z čísla 24. Je-li daný poměr menší než jedna, nastane při změně v daném poměru zmenšení!

Pár příkladů k procvičení – příklad č. 1: Zvětšete v poměru 3:2 čísla 18; 9; 0,12; 1/6. Až budete hotovi nebo když si nebudete vědět rady, klikněte a ukážu vám postup.

Pár příkladů k procvičení – příklad č. 1: Zvětšete v poměru 3:2 čísla 18; 9; 0,12; 1/6. 9 1 0,06 1 1 2

Pár příkladů k procvičení – příklad č. 2: Zmenšete v poměru 2:5 čísla 20; 12; 1,5; 5/12. Až budete hotovi nebo když si nebudete vědět rady, klikněte a ukážu vám postup.

Pár příkladů k procvičení – příklad č. 2: Zmenšete v poměru 2:5 čísla 20; 12; 1,5; 5/12. 4 1 0,3 1 1 1 6 1

Pár příkladů k procvičení – příklad č. 3: Poměr chlapců a dívek ve třídě je 5 : 7. Chlapců je 10. Kolik žáků je ve třídě? Až budete hotovi nebo když si nebudete vědět rady, klikněte a ukážu vám postup.

Pár příkladů k procvičení – příklad č. 3: Poměr chlapců a dívek ve třídě je 5 : 7. Chlapců je 10. Kolik žáků je ve třídě? Nejdříve vypočítáme, kolik je ve třídě dívek. Vzhledem ke tvaru zápisu poměru je dívek více, a to znamená, že budeme číslo 10 v daném poměru zvětšovat. 2 1 Nakonec určíme sečtením počtu chlapců a počtu dívek, kolik žáků je ve třídě. Odpověď: Ve třídě je 24 žáků.

Pamatuj si! Změna v daném poměru. Zmenši počet 10 jablek v poměru 2:5. Poměr hovoří o tom, že 10 jablek představuje 5 stejných dílů, z nichž máme určit díly 2. 4 jablka

Pamatuj si! Změna v daném poměru. 5 dílů … 10 jablek Zmenši počet 10 jablek v poměru 2:5. Početně: 5 dílů … 10 jablek 1 díl … 10 : 5 = 2 jablka 2 díly … 2 . 2 = 4 jablka nebo 2 1

Pamatuj si! Změna v daném poměru (např. 3:4)‏ 1. Zvětšení: Zvětšit číslo v daném poměru znamená vynásobit jej poměrem zapsaným do zlomku tak, aby byl větší než jedna. 2. Zmenšení: Zmenšit číslo v daném poměru znamená vynásobit jej poměrem zapsaným do zlomku tak, aby byl menší než jedna.