SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (ÚVOD)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2012 Ročník: 8. Tematická oblast: Matematická gramotnost Téma: Slovní úlohy.
VY_32_INOVACE_84. ANOTACE Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_010 Šablona: Název školy: Základní škola Panenský Týne Panenský Týnec 166.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Tercie Rovnice Rovnice – slovní úlohy postup na konkrétním příkladu.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Trojúhelník – výpočty Téma: Geometrie.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná Název: VY_32_INOVACE_28_HLEDANI CISEL Téma: Hledání čísel Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:
Využití goniometrických funkcí Řešení pravoúhlého trojúhelníku VY_32_INOVACE_M9F 20.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dělení desetinných čísel beze zbytku
Slovní úlohy řešené rovnicemi
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Užití goniometrických funkcí
Slovní úlohy o společné práci
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Opakování na 4.písmenou práci 6.ročník
Autotest.
SLOVNÍ ÚLOHY NA PŘÍMOU A NEPŘÍMOU ÚMĚRNOST
Opakování na 4. písemnou práci
Elektronická učebnice - II
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
pedagogických pracovníků.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Poměr v základním tvaru.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
2.2 Kvadratické rovnice.
Autor: Mgr. Eva Černá, Plzeň
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (o směsích)
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Čísla a početní operace, Násobilka.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Řešení rovnic v oboru komplexních čísel
SLOVNÍ ÚLOHY O SPOLEČNÉ PRÁCI
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Násobení a dělení číslem 5
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Zlomky Sčítání zlomků..
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Konstrukce trojúhelníku
Délka kružnice, obvod kruhu
Slovní úlohy o společné práci
Poměr v základním tvaru.
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Lineární rovnice Druhy řešení.
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Rovnice.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Slovní úlohy o společné práci − 3
Podobnost trojúhelníků
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (ÚVOD) Prezentace je zaměřená na výklad a procvičení jednoduchých slovních úloh, které se řeší pomocí rovnice. Autor: Mgr. Věra Benáková, 2. ZŠ Dobříš

JAK POSTUPOVAT? Pozorně si čti úlohu (klidně několikrát). Jeden údaj zvol jako neznámou. Pomocí neznámé vyjádři všechny údaje ze zadání. Sestav rovnici. Vyřeš rovnici. Proveď zkoušku. Napiš odpověď.

Součet čtyř za sebou jdoucích celých čísel je 78. Urči tato čísla. 1. číslo …… x 2. číslo ….. x + 1 3. číslo ….. x + 2 4. číslo ….. x + 3 x + (x + 1) + (x + 2) + (x + 3) = 78 x + x + 1 + x + 2 + x + 3 = 78 4x + 6 = 78 / - 6 4x = 72 / : 4 x = 18 Zkouška: 18 + 19 + 20 + 21 = 78 Jsou to čísla 18, 19, 20 a 21.

Nyní: dcera …….. x let Za 20 let: dcera …… x + 20 let Matka je čtyřikrát starší než dcera. Za dvacet let bude matka dvakrát starší než dcera. Kolik let je matce, kolik dceři? Nyní: dcera …….. x let Za 20 let: dcera …… x + 20 let matka ….. 4x let matka ….. 4x + 20 let 4x + 20 = 2 . ( x + 20) 4x + 20 = 2x + 40 / - 2x; -20 2x = 20 / : 2 x = 10 Zkouška: Nyní: matka je čtyřikrát starší než dcera: 10 . 4 = 40 Za 20 let: matka 60 let, dcera 30 let. Matka dvakrát starší: 30 . 2 = 60 Dcera má 10 let, matka 40 let.

x +(x + 15) + (x + 10) = 205 Strana a měří 60 cm, V ∆ABC je strana b o 15 cm delší než strana a, strana c o 5 cm kratší než strana b. Obvod je 205 cm. Kolik cm měří strany? a ………. x cm b ………. x + 15 cm c ………. x + 15 – 5 = x + 10 cm o ……… 205 cm obvod ∆: o = a + b + c x +(x + 15) + (x + 10) = 205 x + x + 15 + x + 10 = 205 3x + 25 = 205 / - 25 3x = 180 / : 3 x = 60 Zkouška: a = 60 cm b = 60 + 15 = 75 cm c = 75 – 5 = 70 cm o = a + b + c = 205 cm Strana a měří 60 cm, b měří 75 cm, c měří 70 cm.

Teprve zkouška určila výsledek! Kniha má 150 stran. Eva a Petra četly stejnou knihu. Eva četla denně 15 stran a knihu dočetla o 5 dní dřív než Petra, která četla denně 10 stran. Kolik stran měla kniha? Eva četla …….. x dní ………. 15 str. denně …….…. 15x stran Petra četla …. x + 5 dní ….. 10 str. denně …… 10 . (x + 5) stran 15 x = 10 . (x + 5) 15 x = 10x + 50 / - 10x 5x = 50 / : 5 x = 10 Zkouška: Eva 10 dní vždy po 15 stranách = 10 . 15 = 150 stran Petra 15 dní vždy po 10 stranách = 15 . 10 = 150 stran Teprve zkouška určila výsledek! Kniha má 150 stran.

V ∆𝑨𝑩𝑪 je úhel 𝜷 o 50 větší než 𝜸 a 𝜸 je dvojnásobkem úhlu 𝜶 V ∆𝑨𝑩𝑪 je úhel 𝜷 o 50 větší než 𝜸 a 𝜸 je dvojnásobkem úhlu 𝜶. Urči vnitřní úhly. POČÍTEJ SÁM: NEVÍŠ SI RADY? KLIKEJ. 𝛼 ……… x 𝛽 ……… 2x + 5 𝛾 ………. 2x 𝛼+ 𝛽+ 𝛾=180° x + (2x + 5) + 2x = 180 x + 2x + 5 + 2x = 180 5x + 5 = 180 / - 5 5x = 175 / : 5 x = 35 Zkouška: 35 + 75 + 70 = 180 ∝ =𝟑𝟓°, 𝛃=𝟕𝟓°, 𝛄=𝟕𝟎°

Turisté ušli za 3 dny 57 km. Druhý den ušli dvakrát víc než první den, třetí den o 3 km méně než druhý den. Kolik km ušli každý den? Počítej sám: Nevíš si rady? Klikni. 1. den ….. x km 2. den ….2x km 3. den … 2x – 3 km Celkem … 57 km x + 2x + (2x – 3) = 57 x + 2x + 2x – 3 = 57 5x – 3 = 57 / + 3 5x = 60 / : 5 x = 12 Zkouška: 1. den ……..……..…. 12 km 2. den …….2 . 12 = 24 km 3. den ….. 24 – 3 = 21 km celkem …………… 57 km První den ušli 12 km, druhý 24 km, třetí 21 km.