Cíle sdružování podniků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Tvorba cen v maloobchodě
Strategické aliance HOLDING.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Strategické aliance Vypracoval: Jiří Slabý. Strategické aliance  Organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost.
Právní forma organizace
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Pojem likvidace, její zahájení a ukončení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Sdružování organizací
NAUKA O PODNIKU I Sdružování podniků.
2.Marketingové prostředí
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_167.
Finanční analýza.
ZSV – Obchodní společnosti
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Ekonomika podniku 2. část Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová.
Podnikatelský plán struktura plánu.
EKONOMIKA OBCHODNÍ SPOLEČNOSTI Ing. Hana Kročová
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Státní organizace.
Management - Organizování
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
VZNIK A ZÁNIK PODNIKU (obchodní společnosti)
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Základy podnikání v praxi Ing. Iva Krejčí CZ.1.07/3.1.00/
NAUKA O PODNIKU I Sanace a zánik podniku.
Jednání podnikatele Fyzická osoba - sama
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
TRH (tržní mechanismus)
Př.MPO 2: strategie podniku a růst hodnoty podniku Strategie Růst výkonnosti podniku Růst hodnoty podniku.
Zrušení a zánik obchodní korporace Zrušení obchodní korporace je právní skutečnost způsobující, že společnost již nadále nevykonává činnost, kterou je.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Obchodní společnosti.  Obecně  právnická osoba, kterou tvoří společenství osob  (společníci),v níž je provozována podnikatelská  činnost na společné.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Obchodní společnosti. veřejná obchodní společnost veřejná obchodní společnost komanditní společnost komanditní společnost společnost s ručením omezeným.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MIKROEKONOMIKA Život podniku.  Podnik prochází během doby své existence různými vývojovými fázemi, ve kterých se potýká s různými problémy, které mohou.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Insolvence, konkurz, exekuce Ročník / obor studia:II.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Životní cyklus podniku Ročník / obor studia:II. – III.
Téma 14: Spojování podniků. Zánik podniků 1. Formy spojení podniku 2. Motivy fúzí a akvizic 3. Strategie podniku a akviziční strategie 4. Ocenění podniku.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Zánik a zrušení podniku Ročník / obor studia:II. –
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Nadace, nadační fond Definice Zřízení – písemnou smlouvou, zakládací listinou Vznik – dnem zápisu do nadačního rejstříku Zakládací dokument – nadační listina,
Sdružování organizací
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Ekonomika – Podnik CZ.1.07/1.5.00/ Ing. Eva Zmeškalová
Veřejná obchodní společnost
Společnost s ručením omezeným charakteristika
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Přeshraniční fúze obchodních společností
Další vnitrostátní předpisy
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
PRÁVNÍ FORMY PODNIKÁNÍ
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Cíle sdružování podniků Můžeme rozlišit mezi přirozeným růstem a růstem sdružením podniků Sdružení podniků vznikají, spojením dosud právně a hospodářsky samostatných podniků do větších hospodářských jednotek. Tato spojení mohou mít charakter:   kooperace koncentrace Cíle sdružování podniků zvýšení hospodárnosti racionalizací a tím i snížením nákladů posílení konkurenční schopnosti zlepšením pozice na trhu snížení podnikatelského rizika jeho rozložením získání hospodářsko-mocenské pozice omezením konkurence vytváření hospodářských svazů  Cíle sledované sdružováním podniků se orientují na všechny funkční oblasti podniku

Druhy sdružování podniků Důvodem spojování podniků může být dosažení výhod ve funkčních oblastech:   nákup výroba odbyt výzkum a vývoj finance ostatní cíle. Druhy sdružování podniků Sdružování podniků lze typologicky vymezit prostřednictvím tří základních kritérií: výrobní nebo obchodní stupeň, trvání sdružení, hospodářská a právní samostatnost. Podle ukazatele výrobní stupeň se rozlišují tři druhy sdružování podniků: horizontální sdružování vertikální sdružování diagonální sdružování

Formy sdružování podniků Podle doby trvání sdružení podniků se rozlišuje: trvalé spojení dočasné spojení Formy sdružování podniků Jednotlivé formy sdružováni podniků se od sebe vzájemně odlišují intenzitou spojení, kterou lze rozlišit prostřednictvím kritérií:   trvání spojení, druh spojení, vliv spojení na hospodářskou a právní samostatnost. Konsorciem je dočasné horizontální sdružení podniků, při němž zůstává členům zachována hospodářská i právní samostatnost Kartel je trvalé horizontální nebo vertikální sdružení podniků, jejichž hospodářská i právní samostatnost zůstává po spojení zachována Zájmové sdružení a pracovní společenství jsou trvalá horizontální sdružení podnikatelských subjektů, jejichž hospodářská i právní samostatnost zůstává zachována

Koncern je trvalé horizontální nebo diagonální sdružení právně samostatných podniků pod společné vedení. Právní samostatnost je zachována při zřeknutí se hospodářské samostatnosti. Trust je trvalé horizontální, vertikální nebo diagonální sdružení podniků, při němž dochází k zániku původní právní a hospodářské samostatnosti Joint Venture je trvalé sdružení horizontálního nebo vertikálního druhu, při němž je zachována právní samostatnost a zaniká hospodářská samostatnost dvou nebo více podnikatelských subjektů Franchisingem se rozumí smluvně upravená kooperace právně i hospodářsky samostatných podniků

Volba stanoviště podniku Faktor lokalizace = ostře vymezená přednost pro hospodářskou činnost vykonávanou na určitém místě nebo na místech určitého druhu Za faktory lokalizace se považují především:   výše pracovních nákladů, výše dopravních nákladů, aglomerace. Pro určitá odvětví je stanoviště podniku dáno: geograficky, např. loděnice, vodní elektrárny, doly; osobními hledisky, např. rodinnou tradicí nebo osobní preferencí vlastníka; koncesí státní moci, např. zřízení kasina může být vázáno na určité místo. Nejvýhodnějším stanovištěm je to stanoviště, které umožňuje nejvyšší zisk

Faktory lokalizace při vnitrostátním výběru stanoviště Při rozhodování o umístění podniku lze rozlišit čtyři úrovně rozhodování:   (1)       Mezistátní volba stanoviště (2)       Vnitrostátní volba stanoviště (3)       Regionální volba stanoviště (4)       Lokální volba stanoviště Faktory lokalizace při vnitrostátním výběru stanoviště Rozhodovací kritéria lze rozčlenit do čtyř skupin faktorů: faktory lokalizace orientované na práci; faktory lokalizace orientované na materiál; faktory lokalizace orientované na životní prostředí; faktory lokalizace orientovaná na odbyt. Faktor lokalizace pracovní síly dominuje u podniků s vysokou pracností (u pracovně intenzivních podniků). Jako hlavní rozhodovací kritéria zde vystupují především: výše mzdových nákladů, kvalifikace a dostupnost pracovních sil.

Jestliže se stanovitě podniku řídí podle naleziště surovin nebo podle místa původu ostatních zpracovávaných materiálů hovoříme o materiálově orientovaném stanovišti. Hlavní kritéria materiálově orientované lokalizace:   dopravní náklady, jistota dodávek, druh produktů. Dopravně orientované podniky vyhledávají překladiště a dopravní uzly Jako kriterií pro rozhodování o umístění podniku využívají znaků: vzdálenost od míst, kde se s opatřovaným materiálovým vstupem manipuluje, rozsah manipulace a její náročnost (překládání). Při volbě stanoviště podniku nabývají stále více na významu faktory orientované na životní prostředí Pro rozhodování o umístění podniku lze využít kritérií: zvýšené náklady na ekologická opatření síla veřejného mínění (ekologické iniciativy).

Mezistátní volba stanoviště Rozhodování o umístění podniku podle odbytových možností je důležité především pro podniky služeb Jako kritérií pro výběr stanoviště podle odbytových možností se využívá:   blízkost zákazníků a jejich přímá oslovitelnost, současná nebo budoucí konkurence, transportní schopnost produktu, potenciální poptávka, doba mezi výskytem potřeby a jejím pokrytím dodávkou zákazníkovi. Mezistátní volba stanoviště Přímé investice v zahraničí se mohou uskutečňovat pěti způsoby: založení nebo získání podniku v zahraničí, zřízení nebo získání poboček v zahraničí, zřízení nebo získání provozoven v zahraničí získání účastí v podnicích v zahraničí. daňové ráje (daňové oázy) = státy s relativně nízkým daňovým zatížením

Výhodnost umístění podnikatelské aktivity v daňovém ráji (která je někdy jen formální), je založena na:   světovém příjmovém principu a existenci smluv o zamezení dvojího zdanění. Daňový rozdíl mezi domácí zemí s vyšším daňovým zatížením a zeměmi s nižšími daněmi lze využít k tzv. „daňové optimalizaci“

Sanace a zánik podniku Krize a sanace Základní podmínkou pro trvalou existenci podniku je tzv. going concern princip Reengineering = řízení podle projektů, jejichž cílem je změna, tzn. jedná se o management řízení změn Úpadek (bankrot) je stav, kdy podnik trvale ztratil schopnost dostát svým platebním závazkům Krize podniku označuje stádium jeho života, v němž po delší časové období dochází k nepříznivému vývoji výkonnostního potenciálu, čistého obchodního majetku a likvidity Sanace je soubor opatření, která přijímá vedení podniku za účelem zásadního finančního ozdravení a obnovy výkonnosti a prosperity podniku Sanaci předchází identifikace:   příčin krize povahy krize vývojového stadia krize.

Schéma postupu sanace Diagnóza s určením příčin krize Vnitřní příčiny krize Vnější příčiny krize Stav podniku Povaha, původ a stádium krize podniku Alternativní scénáře vývoje podniku Cíl řešení krize Udržení dosavadního podniku Likvidace dosavadního podniku Autonomní sanace Heterogenní sanace Sanační strategie Udržení provozu - prodej podniku - konkurzní řízení - vyrovnání mimo konkurz Likvidace provozu - drobná likvidace - konkurz a likvidace

Zánik podniku Představuje poslední fázi v životě podniku Zánik společnosti se uskutečňuje výmazem z obchodního rejstříku. Podnik zaniká ke dni výmazu z obchodního rejstříku Věcně a časově zániku podniku předchází jeho zrušení Dle Obchodního zákoníku existují dva způsoby zrušení společnosti:   zrušení s likvidací zrušení bez likvidace. Likvidace je zákonem řízený postup, při němž dochází k mimosoudnímu vypořádání majetkových vztahů zanikající obchodní společnosti Likvidace má tři etapy: identifikace a soupis majetku, sestavení likvidačního plánu, realizace plánu likvidátorem.

Likvidátor je fyzická osoba, na kterou přechází působnost statutárního orgánu v rozsahu omezeném na likvidaci společnosti Smyslem likvidace i konkursního řízení je vypořádání majetkových vztahů v souvislosti se zánikem podniku Dlužník je v úpadku, jestliže má více věřitelů a není po delší dobu schopen plnit své splatné závazky (platební neschopnost) Konkurzní řízení řídí správce konkurzní podstaty, k jehož základním povinnostem patří:   zjištění konkurzní podstaty, sestavení seznamu věřitelů, vypořádání případného bezpodílového spoluvlastnictví manželů, zpeněžení majetkové podstaty, uspokojení pohledávek podle schváleného rozvrhu. Pro vlastníka znamená prohlášení konkurzu „podnikatelskou smrt“