Úvod do politické psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Budeš se dívat na televizi? Zase vysílají ty volební pořady s výzkumy? Je to docela dobré „ZRCADLO“ – a navíc tam zase bude ten Tuček ze STEM/MARK  To.
Advertisements

Podnikat je když....? Realita Ivan PilnýHradec Králové prosinec 2011.
R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Objektivní faktory.
Hodnotový management Teorie rozhodování
Politologie jako věda Politika moc
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Řídící struktury v organizaci
TISKOVÁ KONFERENCE KVALITNÍ EVROPSKÝ VÝROBEK.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Vymezení, funkce, zdroje
Výzkum: ženy v politice Rada pro rovné příležitosti pro ženy a muže.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Interpersonální přitažlivost
Inteligence a výběr partnera:
Cíle HP čeho chceme dosáhnout?. Cíle HP Konsensuální dohoda všech subjektů? Základy hospodářské politiky – cíle HP Maximalizace společenského blahobytu.
Politika Pavel Šuranský.
Vládní selhání a veřejná volba
Otazníky nad terciárním vzděláváním jako předpokladu využití a rozvoje sociálního potenciálu populace Pro konferenci VŠFS – „Lidský kapitál a investice.
Základní předpoklady lidského jednání
Tělesné sebepojetí.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Vliv Dunning-krugerova efektu na přijímání a prosazování reforem a veřejnou volbu.
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Teorie rozhodování Veřejná volba
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Základy sociální psychologie
Rekognice z pohledu psychologie
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Gender Pay Gap a jeho determinanty s využitím dat EU-SILC 2005 PhDr. Martina Mysíková IES FSV UK ČSÚ.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Hodnotové hranice mezi voliči politických stran v ČR Prezentace z výzkumu podpořeného grantem č Grantové agentury Univerzity.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Abeceda a volby Peter Spáč
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Veřejná volba Měření volební síly Logrolling
Sčítání lidu, domů a bytů výsledky 2001
MARKETING 2.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Vězňovo dilema a VS Osoba B Nepřispět Přispět 0 ; 0 2 ; ; 2
volby Volební systémy v demokratických zemích
Psychologie dospělých
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Témata kognitivní psychologie
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Transkript prezentace:

Úvod do politické psychologie Volební rozhodování Jan Šerek Úvod do politické psychologie 13.4.2011

1. proč jde člověk k volbám? 2. podle čeho se rozhoduje? racionalita vs. iracionalita

Proč lidé chodí k volbám? teorie racionální volby R = (p x B) – C + D R = (p x [sníží mi daně]) – [budu se muset namáhat do volební místnosti] +[budu mít ze sebe dobrý pocit] jaká je šance, že můj hlas bude mít váhu? p = cca 10/n = 10 / 7,4 mil = 0,000001

Proč lidé chodí k volbám? teorie racionální volby Edlin, Gelman, Kaplan (2007): Voting as a Rational Choice: Why and How People Vote to Improve the Well-Being of Others racionalita x sebezájem subjektivní sociální zisky B = B[já] + (α x N x B[druzí]) p = 10 / n R = (p x B) + C + D důsledky: větší volby --> vyšší účast těsnější volby --> vyšší účast

Proč lidé chodí k volbám? Harder, Krosnick (2008): Why Do People Vote? A Psychological Analysis of the Causes of Voter Turnout pravděpodobnost volení = (motivace x schopnost) / obtížnost vzdělání a inteligence verbální a matematické schopnosti spíše relativní než absolutní úroveň vzdělání, sociální srovnávání sociálně vědní kurzy příjem větší vnímaný zájem na výsledku, více zdrojů rovnost hlasu ve společnosti povolání nezávislost na odpovědnosti, moci, množství rozhodování věk a pohlaví

Proč lidé chodí k volbám? manželství skupinová identita členství v občanských sdruženích občanská povinnost zvyk politická efficacy psychologické zakotvení: self-efficacy (Bandura) politologické zakotvení: Campbell (a) interní „JÁ jsem schopný to ovlivnit!“ (b) externí „Politický systém lze ovlivnit!“ důvěra politická sociální

Proč lidé chodí k volbám? Gamsonova hypotéza velká efficacy malá efficacy velká důvěra malá důvěra Bandura: klíčová je efficacy, důvěra ovlivňuje formu

Proč lidé chodí k volbám? Okolnosti voleb – voličovy preference Sobotka +9 Sobotka +9 Nečas +7 Nečas +3 větší rozdíl v preferencích  větší motivace Nečas +9 Nečas -2 Sobotka +5 Sobotka -6 větší hrozba negativních emocí větší motivace Nečas 40 % Nečas 48 % Sobotka 60 % Sobotka 52 %

Proč lidé chodí k volbám? co demotivuje: blízkost programů vzdálenost programů od mých preferencí co motivuje: osobní agitace (méně či vůbec dopisy a telefonáty) být respondentem ve výzkumu veřejného mínění

Podle čeho se lidé rozhodují? American Voter (Michiganská škola): klíčovou je stranická identifikace: osvojuje se v mládí stabilní a dlouhodobá vede k většímu zájmu a aktivitě ovlivňuje rozhodování, ale i vnímání či interpretaci událostí občas se v důsledku krátkodobých vlivů odchýlíme, ale pak se vracíme zpět ke své straně 1996 R  2000 R  2004 R  2008 D  2012 R

Podle čeho se lidé rozhodují? kognitivní procesy racionalita chyby v kognici informace schémata, paměť volby klíče, heuristiky, stereotypy vzhled rasa gender strana ideologie

Podle čeho se lidé rozhodují? politické názory mého oblíbeného politika efekt asimilace „mám toho Schwarzenberga rád, určitě na to má stejný názor jako já“ politické názory mého neoblíbeného politika efekt kontrastu negativní x pozitivní informace negativity bias „teď se Bárta projevil, jaký skutečně je“ „opilcovo hledání“ (drunkard‘s search) vybereme si jen jedno téma a na jeho základě kandidáty srovnáme

Podle čeho se lidé rozhodují? Nečas Sobotka Nerozh. 3 týdny do voleb 46 % 47 % 7 % 2 týdny do voleb 47 % 46 % 7 % 1 týden do voleb 48 % 46 % 6 % volební výsledky 53 % 47 % bandwagon effect chceme být na straně vítězů

volba podle identifikace a heuristik Podle čeho se lidé rozhodují? emoce jako nástroj, jak sloučit obě strategie Marcus & MacKuen: teorie afektivní inteligence ÚZKOST ENTUZIASMUS racionální volba volba podle identifikace a heuristik

Která strategie je „lepší“? Lau, Redlawsk (2006): How Voters Decide? Information Processing During Election Campaigns 4 strategie volebního rozhodování 1) racionální volba 2) „American voter“ 3) rychlé a šetrné rozhodování (one-issue voting) 4) omezená racionalita a intuice a) základní charakteristiky voliče b) politická „sofistikovanost“ c) povaha kampaně d) subjektivně vnímaná povaha rozhodování paměť hodnocení kandidátů a volba správnost rozhodnutí

Která strategie je „lepší“? 2 cíle rozhodování: zvolit dobře + co nejmenší kognitivní náklady zjištění čím vyšší věk, tím nižší zájem o hledání informací „sofistikovaní“ jdou poměrně do hloubky a sbírají informace spíše po atributech než po kandidátech mladší používají spíše strategii 1, starší 4 sofistikovaní používají spíše strategie 1 a 3, spíše nepoužívají 2 muži používají spíše strategii 1, ženy 2 a 4 věk má negativní efekt na velikost i přesnost paměti, pozitivní efekt mají vzdělanost a sofistikovanost hloubka hledání informací má vliv na paměť

Která strategie je „lepší“? více informací neznamená lepší rozhodnutí rostoucí přesnost paměti významně zvyšuje šanci na správné rozhodnutí vliv jednotlivých strategií na správnost rozhodnutí: racionální volba: nesignifikantní „American voter“: ok „one-issue voting“: relativně ok omezená racionalita a intuice: ok racionální volba a sofistikovanost: nízká sofistikovanost + racionální volba = snížení šance na správné rozhodnutí o 10% pod náhodu vysoká sofistikovanost + racionální volba = zvýšení o 4% nad náhodu

Zdánlivá iracionalita na paměti založený vs. dojmem řízený (on-line) model Událost Vliv na hodnocení Uložení do paměti: model NPZ model DŘ první dojem z politika +2 daroval peníze ZOO +1 2+1=3 debata v TV +3 3+3=6 korupční skandál -5 6-5=1 atraktivní předvolební program 1+3=4 volby 2+1+3-5+3 = 4 4