Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1091 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_167 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět) Autor: Mgr. Renata Odvárková Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_167_ komensky2 Název: ČJ – NS – Komenský 2 Anotace: Interaktivní prezentace k seznámení s dílem J. A. Komenského Labyrint světa a ráj srdce, prožitkové hry vycházející z tohoto literárního díla Autor: Mgr. Renata Odvárková Datum vzniku: 22. 2. 2012 Jazyk: český Datum odpilotování: 5. 3. 2012 Očekávaný výstup: Seznámení s dílem J. A. Komenského formou prožitků Speciální vzdělávací potřeby: 2 Klíčová slova: labyrint, osud, mámení Druh učebního materiálu: PPT prezentace Druh interaktivity: Prožitkové hry dle literární předlohy Cílová skupina: 4. ročník Stupeň a typ vzdělávání: Základní, první stupeň Typická věková skupina: 10 – 12 let Celková velikost: 479 kB
JAN AMOS KOMENSKÝ 2 Název projektu: „Moderní škola 2010“ Základní škola, Nasavrky, okres Chrudim Název projektu: „Moderní škola 2010“ Jméno autora: Mgr. Renata Odvárková šablona: III/2, č. šablony: 3, č. sady: 3
JAN AMOS KOMENSKÝ a jeho dílo Nejstarší dochovaný rukopis J. A. Komenského z roku 1611.
Objasni úryvek z textu kterak by dobře živ byl, a v starosti Část textu z předchozího rukopisu: V mladosti má člověk pamatovati, kterak by dobře živ byl, a v starosti kterak by dobře umřel.
Labyrint světa a ráj srdce Titulní strana prvního vydání knihy Labyrint Swěta a Lusthauz Srdce, která vyšla pravděpodobně v saské Pirně roku 1631
Úkol: Vyhledej v atlase, na mapě, v encyklopedii, na internetu, součástí kterého státu je Sasko.
LABYRINT SVĚTA A RÁJ SRDCE, to jest SVĚTLÉ VYMALOVÁNÍ, kterak v tom světě a věcech jeho všechněch nic není než matení a motání, kolotání a lopotování, mámení a šalba, bída a tesknost, a naposledy omrzení všeho a zoufání …
Najdi, jak Komenský hodnotí žití v té jeho době. Zkus vymyslet něco podobného na svět, v němž žiješ ty.
Četba z knihy Komenský, J. A.: Labyrint světa a ráj srdce
K poutníkovi se po cestě přidává Všezvěd Všudybud a Mámení, které mu nasadí na oči brýle. Interaktivní hra „Na kouzelné brýle“ – vychází z přečteného textu. Postup: Učitel děti chválí, usmívá se na ně, je na ně milý, ale jakmile si děti nasadí brýle (kukátka z dlaní), učitel nadává, křičí, zlobí se. Lze si otočit role. Lze rozehrávat další situace a řešit je pomocí brýlí a bez nich.
Poutník přichází do Brány rozchodu. Interaktivní hra „Na osud“ Postup: Děti si vylosují z klobouku lísteček a rozhodnou, zda to, co je tam napsáno, jim vyhovuje. Rozdělí se tak na dvě skupiny: spokojení a nespokojení.
Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensky http://cs.wikisource.org/wiki/Labyrint_sveta_a_raj_srdce Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.