ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“ Monika Matysová
Suverenita Co to je suverenita?
Čl. 10 a 10a Ústavy ČR Čl. 10 Ústavy Čl. 10a Ústavy
Čl. 10 Ústavy ČR „Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.“
10a Ústavy ČR (1) Mezinárodní smlouvou mohou být některé pravomoci orgánů České republiky přeneseny na mezinárodní organizaci nebo instituci. (2) K ratifikaci mezinárodní smlouvy uvedené v odstavci 1 je třeba souhlasu Parlamentu, nestanoví-li ústavní zákon, že k ratifikaci je třeba souhlasu daného v referendu.
Zásada přednosti práva EU Co to je?
Střet ÚS X SDEU Možné důvody: politická neshoda států, co je to princip přednosti je možné něco takového princip přednosti formulovat?
Formulace principu přednosti práva EU 1) z pohledu SDEU 2) z pohledu ústavních soudů a nejvyšších soudů členských států
1) Z pohledu SDEU Tzv. evropská perspektiva: při střetu práva EU s národní normou -) přednost práva EU Důvod: jednotná aplikace práva EU členskými státy Nevýhoda: SDEU pojímá přednost práva EU jako přednost absolutní (i před ústavními normami)
2) Z pohledu členských států „obyčejné právní předpisy“ ústavně-právní vztahy „meze přednosti“
Základ principu přednosti Costa v. E.N.E.L. Van Gend en Loos Internationale Handelgesellschaft
Meze přednosti - SDEU Některé meze přednosti práva EU stanovil sám SDEU: Za určitých okolností vůči vnitrostátním opatřením, která provádějí závazky z MS uzavřené před přistoupením k EU Pokud by nepřiměřeně poškozovalo zájmy třetích osob
Meze přednosti – členské státy Frontini: Střet staré italské normy X nové právo EU -) národní soudy nemají italskou normu aplikovat Střet nové italské normy X stará norma práva EU -) delegovat posouzení příslušné normy na ÚS
Členské státy Granital: - Italský soud rozhodl, že obecné soudy mohou v případě rozporu práva EU a italské normy - italskou normu neaplikovat (i pokud je to pozdější legislativa)
Doktrína Kompetenz-Kompetenz Rámec pravomocí EU: Problém kdo představuje konečnou autoritu, která rozhoduje o rozdělení kompetencí mezi EU a členskými státy? Debata členských států
Kompetenz-Kompetenz Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 50/04 „cukerné kvóty III. (2006) teorie podmíněného propůjčení pravomocí ČR tak odmítla absolutní přednost práva EU
Další významná česká rozhodnutí Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 66/04 „eurozatykač“ Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 19/08 Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 29/09
Další významná česká rozhodnutí Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 5/12 „slovenské důchody“
Meze přednosti – základní práva Solange I. - německý ÚS shledal (1874) ochranu základních práv na úrovni tehdejšího společenství nedostatečnou Solange II. – německý ÚS (1986) shledal ochranu lidských práv v EU dostatečnou Nález ÚS „cukerné kvóty“
Přístupy k principu přednosti Estounsko – NS omezil ve svém rozhodnutí aplikovatelnost vlastní Ústavy
Přednost práva EU a obecné soudy a státní orgány Problémy: neznají právo EU neochota aplikovat právo EU nebojí se medializace případů, které řeší
Mezinárodní smlouvy a přednost práva EU Čl. 371 SFEU Před 1. lednem 1958 nebo pro státy před jejich přistoupení nejsou práva a povinnosti z MS vyplývající, Smlouvami dotčeny MS pozdější: princip loajality
Děkuji Vám za pozornost