Semestrální práce z předmětu číslicové zpracování signálu (31CZS)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Advertisements

ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Poznej, který geometrický tvar chybí na obrázku POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI - VNÍMÁNÍ.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Senzory pro EZS.
Informace a informační zdroje
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
Elektronické zesilovače
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
Způsoby zápisu algoritmů
Regulátory v automatizaci
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
KTERÝCH HRAČEK NA PÍSKOVIŠTI JE STEJNÝ POČET JAKO PUNTÍKŮ VE ČTVERCI?
VY_32_INOVACE_10_4_07.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
DUM II. / 10. přírodní a lidské výtvory
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Informatika I – Cvičení 2.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
SEMESTRÁLNÍ PRÁCE - OCS
Informatika I – Cvičení 2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obor: Elektrikář Ročník: 1. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
VY_32_INOVACE_
FM- frekvenční modulace
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_108_M6
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Elektromagnetická slučitelnost
Zpráva o uplatňování územního plánu
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Měření osciloskopem.
Číslicové měřící přístroje
Teorie Informace, signál
Číslicové měřící přístroje
Analogové násobičky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Programovatelné automaty (Programmable logic controllers – PLC)
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Lineární činitel prostupu
TRANZISTOROVÝ JEV.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Digitální učební materiál
Nádherné prezentace navrhnete a předvedete snadno a s jistotou.
Úroveň přístupu ke komunikačnímu médiu
Tato prezentace byla vytvořena
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Informatika – Základní operace s buňkami
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
SQL Server 2017: Automatic tuning
Transkript prezentace:

Semestrální práce z předmětu číslicové zpracování signálu (31CZS) Detekce DTMF v signálu snímaném z telefonního kanálu Zdeněk Šimůnek Dalibor Barri

Zadání Navrhněte algoritmus detekce DTMF a simulujte jej v MATLABu. Vytvořte simulované signály DTMF a ověřte funkčnost detekce. Ověřte algoritmus na reálných signálech z telekomunikačního kanálu.

Co je to DTMF? DTMF – Dual-Tone Multi Frequence 1209 Hz 1336 Hz 4 5 6 852 Hz 7 8 9 941 Hz * # DTMF je signál tvořený dvěma sinusovými průběhy definovaných frekvencí. Kmitočty jsou voleny tak, aby bez problémů procházely telekomunikačními řetězci, tj. v kmitočtovém pásmu 300-3400Hz. Maximální reálná rychlost je 10zn/s. Délka jednoho tónu je (stejná jako prodlevy mezi tóny) je 50ms. Tabulka 1: Kmitočty DTMF signálu

Návrh algoritmu detekce DTMF Obrázek 1: Blokové schéma detekce DTMF – 1/2 Obrázek 2: Časový průběh vstupního signálu a jeho spektrum

Vyhodnocení DTMF tónu N = 110 N = 205 frekvence [Hz] k_teorie k_praxe   N = 110 N = 205 frekvence [Hz] k_teorie k_praxe absolutní chyba k 697 9,584 10 0,416 17,861 18 0,139 770 10,588 11 0,413 19,731 20 0,269 852 11,715 12 0,285 21,833 22 0,168 941 12,939 13 0,061 24,113 24 0,113 1209 16,624 17 0,376 30,981 31 0,019 1477 20,309 0,309 37,848 38 0,152 Vyhodnocení DTMF tónu   N = 110 N = 205 f [Hz] kteorie kpraxe abs chyba 697 9,584 10 0,416 17,861 18 0,139 770 10,588 11 0,413 19,731 20 0,269 852 11,715 12 0,285 21,833 22 0,168 941 12,939 13 0,061 24,113 24 0,113 1209 16,624 17 0,376 30,981 31 0,019 1477 20,309 0,309 37,848 38 0,152 1209 Hz 1336 Hz 1477 Hz 697 Hz 1 2 3 770 Hz 4 5 6 852 Hz 7 8 9 941 Hz * # Obrázek: Blokové schéma Goertzelova algoritmu Tabulka 2: Kmitočty DTMF signálu Obrázek 3: Blokové schéma detekce DTMF – 2/2

Závěr Pro správné určení DTMF znaků je třeba mezi jednotlivými znaky vysílaného DTMF signálu dodržovat definovanou časovou prodlevu, aby při zpracování signálu nedocházelo k nechtěnému splynutí dvou signálů v jeden. Volba délky záznamu nám velmi ovlivňuje dyna-mický rozsah detekovaných kmitočtů, tj. postranní frekvence detekovaného signálu. Daný algoritmus byl ověřen jak pro teoretický tak i pro reálný DTMF signál.

Konec prezentace Děkuji za pozornost Použitá literatura: [1] Facultad de Ingeniería Universidad de Buenos Aires (Fiuba)[on-line] http://www.fi.uba.ar/materias/6609/docs/Chapter_14.pdf, [cit.: 5.5.2005] Děkuji za pozornost