Ženy v (české) politice a uvnitř KSČM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Vzdělávání, rovné příležitosti a nová politická kultura.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Hospodářská politika státu
Volební systém České republiky
Genderové rozpočtování v právním řádu ČR a EU JUDr.Kristýna Outlá Tomáš Křivka Liberec.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
O řízení státu Prezident: Miloš Zeman
O. s. Fórum 50 % Usiluje o společnost s vyrovnaným zastoupením mužů a žen ve veřejném životě.
MENTORING. Strategické dokumenty  Cestovní mapa EU v oblasti rovnosti mužů a žen : „Trvale nízké zastoupení žen v politice je jedním z deficitů.
Studijní obor: Sociální činnost
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
Fórum 50 %, o.s. Usiluje o společnost s vyrovnaným zastoupením mužů a žen ve veřejném životě.
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Dělba moci.
GENDEROVÉ ROZPOČTOVÁNÍ OBCÍ JAK ZAČÍT? Jana Žehrová, ČZU Praha.
Stranický euroskepticismus v zemích EU
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
Michal Doktor poslanec PS PČR člen Rozpočtového výboru předseda Stálé komise pro bankovnictví Daňový systém – realita a vize 25. září
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Ústavní vývoj 1918-?.
MARKETINGOVÝ MIX.
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Renata Moučková Gabriela Sedláková Markéta Černá
Petr Machala. Proč je důležitá volební kampaň? Napište argumenty pro a proti. Volební kampaň KLADYZÁPORY Volební kampaň = organizované úsilí stran či.
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Vzdělání z hlediska teorie statků
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Trh práce a politika zaměstnanosti
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, o.s. Ing. Jaromír Zajíček, MPA Ing. Jaromír Zajíček, MPA vedoucí úřadu Magistrátu města Děčín a předseda.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
VLÁDNÍ STRATEGIE PRO ROVNOST ŽEN A MUŽŮ V ČR NA LÉTA Radan Šafařík Oddělení rovnosti žen a mužů, Sekce pro lidská práva Úřad vlády ČR.
Gender mainstreaming Proč a jak na to? Monika McGarrell Klimentová Praha,
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Rovné příležitosti ve veřejné správě PhDr. Eva Ferrarová, Ph.D. Odbor řízení lidských zdrojů Ministerstvo vnitra.
Pozitivní opatření a kvóty Kvóty jako nástroj pozitivní diskriminace Praha 22. května 2013.
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Kvóty a další nástroje pro vyšší účast žen (nejen) v politice Jana Smiggels Kavková, M.A. PS PČR,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Volby do poslanecké sněmovny v ČR
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
volby Volební systémy v demokratických zemích
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kooperativní hry s více hráči Koaliční hry Hlasovací hry
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Ženy v (české) politice a uvnitř KSČM Mgr. Marcela Adamusová Mgr. Veronika Šprincová Praha, 15. února 2014

Ženy v české politice: nejvýznamnější rozhodovací orgány a kraje Poslanecká sněmovna PČR: 39 žen z 200 poslanců/kyň, 19,5 % Senát PČR: 14 žen z 81 senátorů/ek, 17,3 % Vláda ČR: 3 ženy z 17 členů/ek, 17,7 % Kraje: 0 žena ze 13 hejtmanů/ek, 0 % Zastupitelstva krajů : 19,7 %

Zastoupení žen na komunální úrovni zastoupení žen v zastupitelstvech měst a obcí se po volbách v roce 2010 zvýšilo z 24,9 % na 26,3 % ve statutárních městech se poměr zvýšil z 19,5 % na 22,8 % v současné době má ČR pouze 2 primátorky ve 24 statutárních městech patrná je zde nepřímá úměra - čím větší město, tím menší podíl žen na jeho vedení

Mezinárodní srovnání (www.ipu.org) Skandinávie 42,0 % Americký kontinent 24,6 % Evropa (vč. Skandinávie) 24,2 % Evropa (bez Skandinávie) 23,0 % Subsaharská Afrika 21,1 % Česká republika 19,5 % Asie 19,1 % Pacifik 17,8 % Arabské státy 13,1 % Česká republika je na 72. místě ze 142 spolu s Hondurasem.

Mezinárodní srovnání (Světové ekonomické fórum) – 83. místo (136 zemí)

Faktory a bariéry vstupu žen do politiky politická kultura sociálně-ekonomické předpoklady institucionální rámec Bariéry: individuální společenské institucionální

Faktory ovlivňující poměr žen v politice politická kultura = nakolik je daná společnost nakloněna rovným příležitostem žen a mužů sociálně-ekonomické předpoklady = vzdělanostní a profesní struktura žen institucionální rámec = zejm. systém stranické struktury a systém rekrutování kandidátů a volební systém

Faktory ovlivňující politickou participaci žen uvnitř stran organizace strany (míra centralizace, míra institucionalizace, úroveň, na níž jsou nominováni/y kandidáti/ky, velikost strany) ideologie strany (levice x pravice, typ strany, „novost” strany) přítomnost ženského hnutí vnitrostranická pravidla volební systém

Příčiny nízkého počtu žen v politice Individuální bariéry - přetrvávající patriarchální model rodiny, odlišná hodnocení žen a mužů, odlišné pojetí moci Společenské bariéry - přetrvává tradiční pojetí rolí žen a mužů, ženy se v menší míře zajímají o politiku, chybí ženské vzory, odlišná výchova dívek a chlapců Institucionální bariéry - mechanismus fungování politických stran, volební systém, způsob nominace kandidátů/tek, neexistence pozitivních opatření

Bariéry vstupu žen do politiky Podle jiného pojetí musejí ženy překonat tři zásadní bariéry: musejí samy sebe vybrat za vhodnou kandidátku; musí je za kandidátku zvolit jejich politická strana; musí je zvolit voličstvo.

Překážky při vykonávání politické funkce: dominační techniky zneviditelňování zesměšňování odpírání informací dvojitá zátěž zatížení vinou a studem

Ženy v českých politických stranách Na základní úrovni členů/nek stran je počet žen poměrně vysoký 25 - 53 % žen (členek strany) Na nejvyšších stranických postech – ve vedení stran je žen v průměru zhruba 25 % (parlamentní strany) Se zvyšující se pozicí ve straně se počet žen snižuje = „skleněný strop“, ženy se jen obtížně prosazují do nejužšího vedení stran Výsledek – ženy mají minimální možnost ovlivňovat důležitá rozhodnutí ve stranách např. sestavování kandidátek, přijímání pozitivních opatření, financování ženských frakcí

Vývoj zastoupení žen v PS PČR za strany zvolené v letech 1996 – 2013 Do grafu jsou zahrnuty pouze strany, které měly v PSP ČR zastoupení déle než jedno volební období. Zdroj dat: ČSÚ

Nominace žen do Senátu: časový vývoj Volební rok Podíl nominovaných žen 1996 10 % 1998 9 % 2000 16 % 2002 15,5 % 2004 19 % 2006 2008 17 % 2010 2012 18 %

Nominace žen do Senátu: časový vývoj

Vývoj zastoupení žen v Senátu v letech 1996 – 2012

Vývoj zastoupení žen v krajských zastupitelstvech (2000 – 2012)

Vývoj zastoupení žen na komunální úrovni (1994 – 2010)

Ženy v českých politických stranách

Postavení žen v KSČM – předpoklady Hodnoty rovnosti a spravedlnosti Vysoké zastoupení žen v členské základně strany Relativně vysoké zastoupení žen v zastupitelských funkcích na všech úrovních Doporučení pro sestavování kandidátních listin Komise žen ÚV KSČM

Ženy mezi zastupiteli a zastupitelkami zvolenými za KSČM Rozdíly dle úrovní politiky Největší podíl žen: Senát PČR (50 %) Nejmenší podíl žen: kraje (24,7 %) Poslanecké sněmovna PČR: 33,3 % Zastupitelstva měst a obcí: 25,7 %

Postavení žen v KSČM – stranické orgány Členská základna: 45 % Předseda + místopředsedové/kyně ÚV: 25 % VV ÚV KSČM: 9 % ÚV KSČM: 17 % = strana je úspěšnější v prosazování žen do zastupitelských funkcí než do vlastních vrcholných orgánů

Volby do PS PČR 2013 dle krajů

Volby do PS PČR 2013 dle krajů

Nominace do Senátu PČR za KSČM

Volby do krajských zastupitelstev za KSČM

Volby do krajských zastupitelstev 2012 za KSČM

Aktuální zastoupení žen v krajských radách za KSČM

Opatření na zvýšení počtu žen v politice rétorické strategie = zejm. podpisy mezinárodních smluv, oficiální prohlášení a přihlášení se k politice rovných příležitostí mužů a žen rovné příležitosti = implementace aktivních opatření vedoucích k vyššímu zastoupení žen pozitivní akce = usilování o zahájení a pokračování procesu směřujícího k dosažení rovných práv

Pozitivní opatření Měkká: školení pro ženy, osvětové kampaně, databáze expertek, zviditelňování žen, mentoring, síťování... Tvrdá: kvóty Cílem kvót je vyrovnat systémové znevýhodnění určité sociální skupiny. Slouží k odstranění existující diskriminace. Efektivní a systémově nenákladný nástroj.

Kvóty jako nástroj zvýšení počtu žen v politice Typy kvót: zakotvené v ústavě či zákoně – zavedeny v Belgii, Itálii, Francii, bývalé Jugoslávii, v zemích Latinské Ameriky a tzv. “Třetího světa” vnitrostranické – zaváděny bez ohledu na kontext politického systému, jde o rozhodnutí jednotlivé politické strany. V Evropě jsou tyto kvóty typické zejm. pro severské země, v ČR je zavedly ČSSD a SZ. Mohou být aplikovány při sestavování kandidátních listin do voleb na různých úrovních, nebo na zastoupení v orgánech strany.

Typy kvót Vztahují se k výsledku: tzv. vyhrazená křesla předem určují počet mandátů pro ženy a muže méně obvyklé, celkem 17 zemí (Rwanda, Egypt) Vztahují se ke startovním podmínkám: kvóty na kandidátní listiny určují podíl žen a mužů na kandidátních listinách

Typy kvót Jednoduché: stanovují minimální zastoupení žen/mužů např. 30 % míst na kandidátní listině určeno pro ženy/muže (Polsko) Dvojité: stanovují nejen podíl žen/mužů, ale i jejich pořadí např. v každé trojici jedna žena, pravidelně se střídají muži a ženy (tzv. zipový systém)

Kvóty: způsob formulace, flexibilita Genderově neutrální kvóty: stanovují zastoupení obou pohlaví (např. Strana zelených) Dočasné: po překročení určité minimální hranice zrušeny (např. Dánsko) Možnost zvyšovat či snižovat kvóty (např. Belgie, Slovinsko)

Nastavení minimální hranice Tzv. kritická hranice: 30 % minimální hranice Paritní práh: od 40 % od této hranice je zastoupení obou skupin vyrovnané

Genderové kvóty ve světě

Kvóty ve světě hodně velké rozdíly co do výše kvóty (od 5 % - Nepál, Arménie až po paritu - Francie) podrobněji viz www.quotaproject.org tradici mají kvóty ve skandinávských zemích (zpravidla ve výši 40 %)

Další faktory ovlivňující efektivitu kvót volební systém (systém poměrného zastoupení je pro zavádění kvót vhodnější než většinový) (ne)existence sankčních mechanismů za nedodržení kvóty (finanční sankce: pokuta za porušení pravidla, zkrácení či odebrání státních příspěvků – např. Francie; zamítnutí registrace kandidátních listin do voleb – např. Polsko)

Nejčastější argumenty PRO kvóty kvóty pro ženy nejsou diskriminační, ale vyvažují momentální bariéry, které zabraňují ženám zaujímat spravedlivý podíl na mandátech kvóty vedou k tomu, že ve výboru či sjezdu je vždy několik žen, tudíž odpadá stres, který zažívají ženy v pozici tokenů ženy jakožto občanky mají právo na rovnocennou reprezentaci zkušenosti žen jsou v politickém životě nezbytné ve volbách jde o reprezentaci, nikoli o schopnosti získané na základě vzdělání ženy jsou schopné stejně jako muži, ale schopnosti žen jsou v politickém systému kde dominují muži podceňovány a zlehčovány nominace ve skutečnosti ovládají politické strany, nikoli voliči, kteří rozhodují, kdo bude zvolen zavádění kvót může vyvolat rozpory, ale pouze dočasně

Nejčastější argumenty PROTI kvótám kvóty jsou v rozporu se zásadou rovných příležitostí pro všechny, jelikož upřednostňují ženy kvóty jsou nedemokratické, protože voliči a voličky by měli mít šanci rozhodnout, kdo bude zvolen kvóty způsobují, že politici a političky jsou voleni na základě svého pohlaví místo na základě svých schopností a co víc, schopní kandidáti jsou odsunuti mnoho žen nechce být zvoleno na jen základě toho, že jsou ženy zavádění kvót vytváří zásadní rozpory uvnitř organizace strany

Co si myslí česká veřejnost o kvótách? Výzkum CVVM 2009 zavedení kvót pro volené funkce, tzv. vyhrazená křesla, podporuje 47 % dotázaných pro proměnu mechanizmů sestavování kandidátních listin je 58 % dotázaných. Vhodnost změny systému sestavování kandidátních listin Vhodnost zavedení kvót na křesla vhodné nevhodné vhodné nevhodné muži 36 % 42 % muži 51 % 34 % ženy 58 % 26 % ženy 63 % 16 %

Stranické kvóty v České republice Jediná strana uplatňující kvóty pro kandidátní listiny: Strana zelených v každé trojici kandidátů musí být jedna osoba opačného pohlaví (zakotveno ve volebním řádu) KSČM: nepovinné doporučení, ale kraje ho zpravidla dodržují do třetího místa alespoň jedna žena

Legislativní kvóty v ČR bývalý ministr pro lidská práva a menšiny Michael Kocáb: iniciace vzniku novely volebního zákona zavádějící kvóty vypracovalo Ministerstvo vnitra vztahovala se na volby do Sněmovny, krajů a hl.m. Prahy minimálně 30 % žen či mužů na kandidátních listinách na prvních dvou místech muž a žena sankce za nedodržení: odmítnutí registrace listiny

Doporučení pro KSČM Strategie prosazování rovných příležitostí žen a mužů Vzdělávání v problematice rovných příležitostí žen a mužů Ukotvení genderových kvót ve stanovách strany Užívání genderově korektního jazyka Podpora budování a činnosti ženské organizace Mentoring Databáze žen Zjišťování potřeb – slaďování osobního a politického života

Děkujeme za pozornost. Marcela Adamusová Veronika Šprincová forum@padesatprocent.cz www.padesatprocent.cz