Pravěké megalitické stavby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 Anotace.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceKomunikace.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Architektonická kompozice
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
Dálný východ a Amerika VY_32_INOVACE_46_919
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
Filozofické disciplíny
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Gotická architektura VY_32_INOVACE_46_928
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Starověký Řím VY_32_INOVACE_46_923
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Pravěké megalitické stavby STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pravěké megalitické stavby VY_32_INOVACE_46_916 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 46 Anotace Stručné shrnutí pravěké evropské architektury, příklady v Evropě a u nás Klíčová slova Pravěk, megalitické stavby, menhir, dolmen, kromlech Předmět Architektura Autor, spoluautor Ing. arch. Ota Zápotocký Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, následná diskuze Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník, žáci 16 – 18 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Pravěké megalitické stavby Společnost po přechodu mezi lovectvím a sběračstvím k usedlému zemědělství, existence prvních společenských struktur, počátky vlastnictví, schopnost organizace složitějších prací s potřebou souhry pracovního kolektivu a spolupráce a dopravy někdy i v širším území, potřeba datovat a předvídat důležité časové úseky během roku, provozování kultovních obřadů a patrně i jakýchsi lidových shromáždění za účelem řízení společenství a spolurozhodování,

Časové zařazení: prehistorická doba – neolit a doba bronzová, 4. – 1 Časové zařazení: prehistorická doba – neolit a doba bronzová, 4. – 1. tis. př. n. l. V Africe a Asii se stavěly i v historické době Zeměpisné rozšíření (zachovalé megality): od Japonska přes Rusko až do západní Evropy včetně České republiky, Indie. Použité materiály – neopracované nebo jen málo opracované velké kameny (monolity), z místních nebo někdy i stovky kilometrů vzdálených zdrojů meghas – řecky velký lithos – řecky kámen

menhir – protáhlý kámen vztyčený do svislé polohy, výška většinou 2 – 5 m, největší nalezený již roztříštěný – 23 m, dnes nejvyšší stojící 12 m ve francouzské Bretani. samostatně stojící, někdy v řadách, v Bretani celá pole alejí, u nás např. kounovské řady, častější výskyt západně od Prahy

dolmen – plochý kámen uložený na více kamenných podporách, nebo dva menhiry spojené překladem (trilit) semi dolmen – kámen, na jedné straně na kamenné podpoře, na druhé straně přímo na zemi

taula – jeden svislý kámen a na něm položený vodorovný (tvar písmene T (řecky tau) výskyt pouze na Baleárech kromlech – složitější kruhově uspořádaný útvar z menhirů a dolmenů, často v soustředných kruzích a pospojovaných řadách trilitů nejčastější výskyt v jižní Anglii (Salisbury, Stonehenge)

Otázky pro opakování a k zamyšlení: charakterizuj megalitické stavby datuj megalitické stavby lokalizuj megalitické stavby čemu sloužily megalitické stavby uveď pravěké megalitické stavby u nás

Použité zdroje pérové kresby: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje pérové kresby: HANUŠ, Karel a Marie BENEŠOVÁ. Vývoj architektury a umění I. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1978. ISBN 000. fotografie: Wikipedia.org [online]. [cit. 2014-01-12]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Megalitick%C3%A9_stavby