Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14 Název materiálu: Opereta Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: VI., VII. ročník Klíčová slova: hudba na jevišti - opereta Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojem opereta, orientuje se v základních znacích a dílech této formy, stručně hovoří o historii a postavení operety Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Opereta
Hudebně-dramatické dílo (tzn Hudebně-dramatické dílo (tzn. divadelní představení, ve kterém důležitou roli hraje hudba) V operetě se střídá mluvené slovo se zpěvem, popř. tancem Jedná se o kombinaci činohry (divadlo s pouze mluveným slovem) a opery
Předchůdce muzikálu Bývá považována za nižší umělecký žánr (oproti opeře) Operety neobsahují závažná témata – jsou komické
Oproti opeře: Obsahuje i mluvené slovo Děj je jednodušší Je téměř vždy komická Bývá kratší Melodie jsou podbízivější (lépe zapamatovatelné) Mohou ji uvádět i šikovní amatéři
Obliba operety klesá, současní skladatelé operety již neskládají Zdá se, že její vývoj skončil, neboť její funkci přebral muzikál
Nejznámější operety Johann Straus ml.: Netopýr (http://www.youtube.com/watch?v=npLZNoRoH2M&list=PL566DD2 84260C4004) Erich Kálmán: Čardášová princezna (http://www.youtube.com/watch?v=k9DC1lO_gMc) Oskar Nedbal: Polská krev (http://www.youtube.com/watch?v=AtFq73TnRgc, http://www.youtube.com/watch?v=MHp86nXB7ic)