NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba výrazů s proměnnou
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Trojčlenka.
Přímá úměrnost Trojčlenka
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Téma: Trojčlenka Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_098.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – přímá úměrnost 1 VY_42_INOVACE_08 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Slovní úlohy řešené rovnicí nebo soustavou Patnáctiminutovka
Matematika Přímá a nepřímá úměrnost 7. ročník
Poměr, úměra atd.… tercie - opakování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Přímá úměrnost.
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Trojčlenka v přímé úměrnosti
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
TROJČLENKA.
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – nepřímá úměrnost 1 VY_42_INOVACE_09 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
U příkladů, kde se vyskytují procenta, rozlišujeme tři základní veličiny: - základ (100%)... z - procentovou část... č - počet procent... p První dvě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Stran č ice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Ř ehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_ Slovní úlohy s procenty TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R17_ Procento TEMA: Matematika 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 05 TÉMA: Kladka volná a kladkostroj.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R19_Základy investování TEMA: Matematika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R08_Slovní úlohy TEMA: Matematika 9.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R15_ Test-měřítko TEMA: Matematika 7.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_072.MAT.01 Hospodářské výpočty 2 – Trojčlenka.
Matematika zábavně Natálie Kozáková, 9.c.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Přímá a nepřímá úměrnost
VY_32_INOVACE_M7.10 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_043_Úměrnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
ÚMĚRA– výpočet neznámého členu úměry
VY_32_INOVACE_044_Trojčlenka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Přímá úměrnost
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
1.6 Přímá a nepřímá úměrnost
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Název školy: Základní škola T. G
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.5.2.R14_Trojčlenka TEMA: Matematika 7. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

Anotace: Prezentace navazuje na učivo o úměře, přímé a nepřímé úměrnosti. Všechny tyto pojmy jsou zde připomenuty. Jsou uvedeny příklady přímé a nepřímé úměrnosti a na jednom vybraném příkladu vysvětlen postup řešení trojčlenky. Pro zajímavost je uveden odkaz na Wikipedii. Na závěr jsou uvedeny příklady, které žáci řeší samostatně, po kliknutí se objeví výsledek. Při kliknutí na „smajlíka“ se zobrazí nápověda s řešením.

Trojčlenka.

Definice přímé úměrnosti: Přímá úměrnost je taková závislost jedné veličiny na druhé, kdy se při zvýšení hodnoty jedné veličiny zvýší i hodnota druhé veličiny. Příklady: Cena a množství zakoupeného zboží. Čas a počet vyrobených výrobků. Čas a dráha, kterou auto ujede při stálé rychlosti. Množství pšenice a množství umleté mouky. Vymýšlejte další příklady.

Definice nepřímé úměrnosti: Nepřímá úměrnost je taková závislost jedné veličiny na druhé, kdy se při zvýšení hodnoty jedné veličiny naopak sníží hodnota druhé veličiny. Příklady: Závislost času potřebného k překonání určité vzdálenosti na rychlosti. Čím vyšší rychlostí jedu, tím kratší dobu mi trvá někam dojet. Čas potřebný k provedení práce a počet pracovníků. Doba, na kterou vystačí krmivo, a počet zvířat.

Příklad. 1 kg jablek stojí 20 Kč. Sestavte tabulku závislosti množství zakoupených jablek v kg na ceně. Všímejte si poměru odpovídajících si hodnot. Množství jablek v kg 0,5 1 2 3 5 10 Cena 20 40 60 100 200

Připomeňte si definici úměry. Poměr množství zakoupených jablek se rovná poměru ceny v Kč. Rovnost poměrů se nazývá ÚMĚRA. Jestliže víme, že poměry jsou si rovny, můžeme dopočítat chybějící člen úměry.

VÝPOČET. x: 5= 2: 4 Jak vypočítáme x? x=2. 5 : 4 x= 2,5

Úměra je základem postupu při řešení příkladů. Př. Paní Výborná zaplatila za 3 kg jablek 60 Kč. Kolik zaplatila paní Šetřivá za 0,5kg jablek? Zapíšeme: 3kg ……….60 Kč 0,5 kg………x Kč Zapíšeme úměru ve směru šipek. x:60=0,5:3 Vypočteme x. x= 60.0,5:3 x= 10 Jedná se o přímou úměrnost, uděláme šipky stejným směrem. Paní Šetřivá zaplatila 10 Kč.

Trojčlenka. Tento postup se nazývá trojčlenka. Tři členy známe, třetí dopočítáme. Podobně budeme postupovat i v případě nepřímé úměrnosti.

Trojčlenka. Podívejte se , co říká Wikipedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Troj%C4%8Dlenka

Příklady. Počítejte samostatně. 1/ Ve škole koupili 35 učebnic zeměpisu a zaplatili za ně 1890 Kč. Kolik Kč by zaplatili za 72 učebnic? 2/ 75 metrů hliníkového drátu má hmotnost 6kg.Jakou hmotnost má 240 m stejného drátu? Zaplatí 3888 kč Hmotnost 240m drátu je 19,2 kg

Nápověda: 35 učebnic…….1890Kč 72 učebnic……..x x:1890=72:35 x=3888 Kč 75m …….6kg 240m……x kg x:6=240:75 x.75=6.240 x=19,2 PÚ PÚ

Příklady. Počítejte samostatně. 3/ Plně zatížené nákladní taxi uveze 160 krabic po 15 kg. Při další jízdě nakládali krabice o hmotnosti 12 kg. Kolik jich naložili, jestliže hmotnost nákladu byla při obou jízdách stejná? 4/ Plný plot je vytvořen z 1375 latěk širokých 6 cm. Kolik latěk širokých 55 mm by bylo zapotřebí k zhotovení plotu stejné délky? Naložili 200 krabic. Bude zapotřebí 1500 kusů latěk.

Nápověda: 160 krabic……..15 kg x krabic……………..12 kg x:160=15:12 1375 kusů……….6cm x kusů……………5,5cm x:1375=6:5,5 x.5,5=1375.6 x= 1500 NÚ NÚ

Citace: Přímá úměrnost. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-04-20]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3%ADm%C3 %A1_%C3%BAm%C4%9Brnost Nepřímá úměrnost. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-04-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Nep%C5%99%C3%ADm% C3%A1_%C3%BAm%C4%9Brnost www.microsoft.com Matematická cvičení s diferencovaným zadáním. Praha: SPN, 2004. ISBN 80-7235-259-8.