NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TEMA: Změny slovního významu
Změny slovního významu a) zužování (např. dobytek: původně vše, co člověk získal, dnes hospodářská zvířata= získaná část) b) rozšiřování (např. limonáda: původně nápoj z citronu, dnes nealko) c) přenášení pojmenování (spojitost s původním)
konkretizace abstrakt (např. cukrářství: abstraktní slovo, zaměstnání, místo) abstraktizace konkrét ( např. jádro, jádro problému) metaforické – na základě podobnosti (např. mandle v krku-tvar) metonymické- na základě věcné souvislosti (např. číst Jiráska= jeho spisy) synekdochické - na základě věcné souvislosti kvantitativní ( např. vrátit se pod rodnou střechu= dům)
d) posun významu zhoršování (např. baba: původně stará žena, dnes zbabělec) zlepšování e) oslabování, zesilování, protiklad eufemismus - zjemnění (např. zemřít = odejít, zesnout) dysfemismus - opak eufemismu (např. zemřít= chcípnout) litotes - oslabení popřením protikladu (např. to není pravda = lež) hyperbola (nadsázka) - pojmenování zveličující (např. čekat věčnost) ironie - pojmenování v opačném významu, zlehčující, posměšné (např. To je pěkný pořádek!) kakofemismus (opak ironie) - hrubé slovo použito jako mazlivé (např. Ty potvůrko.)
Pokuste se urči t jazykové prostředky užité v následujících větách 1) Stokrát jsem ti říkala….. 2) Zavřel oči navždy. 3) Necítí se zdráva. 4) Ta huba mu ale jede. 5) Potvůrko moje malá.
1) hyperbola 2) eufemismus 3) litotes – je nemocná 4) dysfemismus 5) kakofemismus
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy souvisí se změnami slovního významu. Obsahuje úlohu k procvičení a klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 25 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, úkol v materiálu je určen k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.
zdroj MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce. 1996. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 08-089-8380-7200041-1.