Témata kognitivní psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
AnotacePracovní listy jako příprava pro práci v terénu. Seznamují žáky se základními pojmy a regionální tematikou. Vycházka do přírody, fotodokumentace,
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_16_AZ kvíz vylučovací soustava.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Výchozí stav DOZP Zašová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_01 Dělitel a násobek
Vznik pracovního poměru
Ukázky lidových pohádek, práce s texty pohádek.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Rozdíly mezi lidmi jsou přirozené
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Financování přímých NIV
Úvod do filozofie.
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Běžné reprezentace grafu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Kognitivní věda vznik 1956 na konferenci MIT o Shanonově teorii informace mysl jako systém na zpracování informací myšlení jako algoritmická manipulace.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Filozofické disciplíny
Autor: Mgr. Jana Burdzová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
První otázky Poznatek, jméno, postoj.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Má země Česká republika.
Děti jsou naše budoucnost
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Děti odsouzených rodičů
Psychodiagnostika dětí v mladším školním věku
Psychologie test.
Cyklistický trénink dětí v triatlonu Petr Polívka
Kam se točí Tobě ?.
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Témata kognitivní psychologie
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Něco, co mohou napsat jen děti
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Co je kognitivní psychologie?
Typy promluv.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Řady puntíků a čísel.
Základní psychologické směry
Věda a etika.
Témata kognitivní psychologie
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Témata kognitivní psychologie základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost paměť, mentální reprezentace vnímání čití vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené)

DEDUKCE, INDUKCE, HEURISTIKY

http://www.rozhlas.cz/minutovehry/hry/_zprava/umeni-dedukce--1445008

„Holmes vzal do ruky klobouk a zadíval se na něj zvláštním přemýšlivým pohledem, který pro něj byl tolik příznačný. „Nenapovídá možná tolik, kolik by mohl,“ poznamenal, „a přece se z něho dají některé závěry vyvodit zcela jasně a jiné alespoň se silnou dávkou pravděpodobnosti. Na první pohled je ovšem znát, že jeho majitel je vysoce inteligentní a také že se mu před třemi lety dobře dařilo, i když ho v poslední době potkaly zlé časy. Je prozíravý, třebaže již ne tolik jak kdysi, což naznačuje, že u něj došlo k určitému morálnímu úpadku, a přimyslíme-li si i sestup finanční, ukazuje to zřejmě, že podléhá jakémusi špatnému vlivu, nejspíše alkoholu. To by také vysvětlovalo zcela očividnou skutečnost, že ho manželka již nemiluje.“ ... „Vím dobře, že jsem dost omezený, ale musím se přiznat, že vám naprosto nerozumím. Jak jste přišel na to, že je ten člověk inteligentní?“ Místo odpovědi si Holmes posadil klobouk na hlavu. Zapadl mu až přes uši a usadil se na hřbetě nosu. „Je to přece otázka prostoru a jeho kapacity,“ řekl Holmes. „Člověk s tak velkým mozkem něco v hlavě mít musí.“ „A jeho finanční sestup?“ „Klobouk je tři roky starý. Tehdy přišly přece do módy takové ploché střechy s ohrnutými okraji. A přitom je vynikající kvality. Jen se podívejte na tu stuhu z hedvábného ripsu a na skvělou podšívku. Mohl-li si někdo před třemi lety koupit takový klobouk a od té doby si neopatřil nový, je vidět, že to s ním jde bezpochyby z kopce.“ (z povídky Mstitel)

velký klobouk  velká hlava velká hlava  velká inteligence velký klobouk --------------- velká inteligence0 A  B B  C A --------------- C drahé oblečení  finanční zajištění drahé oblečení ------------------- finanční zajištění A  B B ---------------

ryby mají ploutve velryba má ploutve ------------------- velryba je ryba psi koušou R  P V  P P --------- V = R

H:,,Velryba." S:,,Vždyť povídám, že savec. Co je ti na tom záhadného?" H,,Mně je na tom záhadného, jakto, že je savec, když pořád plave ve vodě. Vždyť by měla být přece jenom ryba, protože ryba plave ve vodě." S,,Ale pořád, pla-ve ve vodě, pla-ve ve vodě. To s tím nemá nic společného. Necky taky plavou ve vodě a jsou ryba?" H:,,Nejsou." S:,,No tak vidíš." H:,,Oni jsou savec." S:,,Eeeeeh…Kdo?" H:,,Necky." S:,,Necky nejsou savec, propána krále, necky jsou necky. Velryby jsou savci, protože jejich mláďata sají, co?"

Induktivní usuzování Muž středního věku typicky v kožené bundě nebo džínách, který jede MHD přes den a je bez zavazadla je revizor. studenti FF – ležérně/dekadentně oblečený student práv – upraveně/upjatě oblečený indukce ~ zobecňování; usuzování na základě typičnosti, podobnosti ... Stereotypy (?)

KOGNITIVNÍ STYLY

Kognitivní styly: „verbalizéři“/verbálně analytický styl vs. „vizualizéři“/vizuálně analogový styl

H. Witkin – závislost x nezávislost na poli

EMOCE Co je kognitivní a co je emoční? (kdyby KG psychologie vyčerpávala veškerou psychologickou skutečnost, pak by stačilo pěstovat psychologii počítačů … Marvin) Emoce: hodnocení, osobní vztah zorientování tělesné zakotvení

EMOCE Emoce – tělesné reakce Fyziologický přístup ke zkoumání emocí James-Langeova teorie

EMOCE Evolucionistický přístup ke zkoumání emocí

EMOCE Existují univerzální emoce? (Plutchik)

EMOCE Emoce jako produkt kognitivního hodnocení

EMOCE Klinické souvislosti: ruminace u deprese psychosomatická onemocnění