Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_22_ Nukleové kyseliny
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Nukleové kyseliny AZ-kvíz
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Stránky o genetice Testy z genetiky
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Genetika.
Chromozóm, gen eukaryot
Buněčné dělení.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Rozmnožování obratlovců
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetika.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
Nukleové kyseliny Přírodní látky
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Genetické poruchy - obecně
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Rozmnožování buněk
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA
JAK LZE VYSVĚTLIT ELEKTROVÁNÍ TĚLES
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_22_ Nukleové kyseliny
Genetické zákony.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Co to je DNA? Advanced Genetics, s.r.o..
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům? A jak k tomu vlastně může dojít? = ? X Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. obr. autor

Kyselina deoxyribonukleová, zkráceně DNA Kde je vlastně sídlo dědičnosti? buňka A T Stavební kameny DNA – nukleotidy, obsahující nukleové báze (adenin, tymin, cytosin, guanin a uracil) C G jádro buňky Kyselina deoxyribonukleová, zkráceně DNA chromozom Lidská buňka jich má 46 (23 párů) Tvar dvojité šroubovice obr. autor

D N A A B C DNA je složená z úseků (GENŮ), nesoucích informaci o určitém znaku (např. barva očí, tvar ušního lalůčku). Stejný gen (např. pro barvu očí) ale může mít různé varianty = ALELY (např. hnědá barva očí, modrá barva očí) Stejný GEN, určující barvu očí A a Různé ALELY stejného genu (A - hnědé oči, a - modré oči)

Naprostá většina buněk (kromě pohlavních) obsahuje ve svých jádrech páry (dvojice) chromozomů – jeden od otce, druhý od matky. Nesou stejné geny, které mohou mít různé alely těchto genů. O tom, která alela je aktivní (jakou skutečnou barvu očí má potomek), rozhoduje dominance alel. Dominantní alela (A) vždy převládne nad alelou recesivní – podřízenou (a). Kombinace alel AA a Aa znamenají hnědé oči u potomků. Chromozom od otce nese alelu pro hnědé oči. Tato alela je dominantní. A A A A a A a = Chromozom od matky nese alelu pro modré oči. Tato alela je recesivní. Modré oči mají pouze potomci s kombinací alel aa. a a a =

1) Jedinec, který má znak určený stejnými alelami (dominantními či recesivními), se nazývá HOMOZYGOT. a a A A 2) Jedinec, který má znak určený jednou dominantní a jednou recesivní alelou, se nazývá HETEROZYGOT. A a

Nepohlavní rozmnožování Jak ale ve skutečnosti dochází k přenosu genetické informace? Záleží na tom, o jaký typ rozmnožování se jedná. Nepohlavní rozmnožování Pokud se buňka množí nepohlavně (například dělením), je situace jednoduchá. Nově vzniklí jedinci jsou geneticky totožní s buňkou mateřskou, protože od ní dostali přesně ty samé dědičné informace, jaké měla ona.

Pohlavní rozmnožování Při pohlavním rozmnožování však nový jedinec nevzniká dělením buňky, ale naopak splynutím dvou pohlavních buněk (například vajíčka a spermie). Protože však musí zůstat zachován celkový počet chromozomů, obsahují pohlavní buňky jen jednu sadu chromozomů (z každého páru jen jeden). Splynutím dvou pohlavních buněk se pak obnoví původní počet chromozomů. Vznik pohlavních buněk Pohlavní buňky (v pohlavních orgánech) Tělní buňky Dělení - meióza

Schéma pohlavního rozmnožování Nový jedinec (oplozené vajíčko) meióza Tělní buňky samičí Pohlavní buňky samičí - vajíčka oplození meióza Tělní buňky samčí Pohlavní buňky samčí - spermie embry o Dospělý jedinec dítě

Závěr: Proč jsme tedy podobní rodičům? A jak k tomu může dojít? Protože celé naše tělo je vytvořeno podle stavebního plánu zakódovaného v molekule DNA, umístěné v chromozomech v jádře každé naší buňky. Chromozomů jsou v tělních buňkách dvě sady – jedna pochází od otce a druhá od matky. A jak k tomu může dojít? Pohlavní buňky našich rodičů (vajíčko a spermie) obsahují každá jednu sadu chromozomů s kompletní DNA. Při oplození vajíčka dojde ke zdvojení sad chromozómů a vzniku embrya, které se nadále vyvíjí s genetickou informací od obou rodičů.