DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
TÉMA: Románské malířství a sochařství v Čechách PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: iluminace freska dvorský styl čeští patroni JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař
Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad románského malířství a sochařství v Čechách na vyšším stupni gymnázia. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k danému tématu.
Románské umění ČASOVÉ ROZVRŽENÍ 10. a 11. století: předrománské umění; 12. stol. – polovina 13. stol.: románské umění; kolem 1250 – vznik tzv. přechodného slohu (prvky gotiky); ROZŠÍŘENÍ ROMÁNSKÉHO UMĚNÍ V ČECHÁCH velký vliv sousední Sv. říše římské; zpočátku koncentrace kolem knížecího dvora; důležitá role církevních řádů.
Románské sochařství v Čechách sochy jako doplněk architektury, výzdoba kostelů, klášterů a hradních kaplí; poměrně skromný památkový fond – kostely zdobeny spíše freskami než sochami; převažují kamenné sochy, minimum dřevěných plastik.
Sochařství – témata, charakter Obr. 11 dominantní postava Krista a madony; důležitou roli i přední čeští světci, patroni – zdůraznění státnosti; motivy oslavy panovníka – zvýšení legitimity vlády jeho a jeho rodu. PRÁCE S OBRÁZKEM Jsou sochy na obrázku živé, v pohybu? Nebo strnulé? Vyjadřují nějakou emoci, výraz?
Umístění soch PRÁCE S OBRÁZKY Za pomocí obrázků uveď nejčastější umístění sochařské výzdoby. Jak se nazývá zdobení kolem vchodu? Obr. 12
Sochařství ve 12. století velký rozvoj za krále Vladislava II.; soustředěnost na panovnický dvůr – vznik dvorského stylu; sochařství jako státotvorný prvek – motivy oslavy panovníka, zdůraznění tradice státu pomocí patronů (Václav, Vojtěch, Ludmila…). Obr. 10
Obr. 13 Sochařství ve 12. století sochařská výzdoba portálu kostela v Záboří nad Labem ------->; výzdoba oken kostela ve Zbynicích. Obr. 12
Sochařství ve 12. století Obr. 11 výzdoba kostela sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory. Obr. 10
Sochařství v 1. polovině 13. století přibývá sochařských památek; zvyšuje se jejich kvalita i umělecká náročnost; rozšíření umění i mimo centrum, románský sloh zdomácňuje; společenské rozrůznění – kromě panovnického dvora a klášterů i šlechta. Obr. 15
Sochařství v 1. polovině 13. století Obr. 14 tympanon z baziliky sv. Jiří na Pražském hradě. PRÁCE S OBRÁZKEM Urči a popiš sochařský reliéf na obrázku.
Sochařství v 1. polovině 13. století velkolepá sochařská výzdoba portálu kláštera v Tišnově; ukázka přechodného slohu – míšení románských prvků s novými, gotickými. Obr. 15 Obr. 16
Románské malířství v Čechách období 11. – poloviny 13. století; rozdělení – knižní malba (iluminace) – od 11. století; – nástěnné malířství (fresky) – od 12. stol. charakter: • témata mají ideologickou funkci – upevnění křesťanství a také vlády Přemyslovců; • důležitá kresba, dekorativnost (zejména u knižní malby); • velký vliv Bavorska (Řezno) a rakouských zemí (Salcburk).
Knižní malba 11. století Kodex vyšehradský; vydán u příležitosti korunovace Vratislava II. králem; scény ze Starého i Nového zákona. HISTORICKÁ SOUVISLOST Kdy byl Vratislav korunován králem? Kolikátým králem byl v našich dějinách? Obr. 1
Knižní malba 12. století Olomoucké horologium; autorem iluminátor Hildebert; vytvořeno ve skriptoriu u olomouckého biskupství z iniciativy biskupa Jindřicha Zdíka; Jindřich Zdík vyobrazen vpravo se zakládající listinou olomoucké kapituly. Obr. 2
Knižní malba 1. polovina 13. století Codex Gigas ( „Ďáblova bible“); Obr. 4 1. polovina 13. století Codex Gigas ( „Ďáblova bible“); výjimečný velikostí – až 70 cm; snaha shrnout veškeré vědění své doby. Obr. 3
Knižní malba Codex Gigas („Ďáblova bible“) SOUVISLOSTI Obr. 4 Codex Gigas („Ďáblova bible“) SOUVISLOSTI Dohledej na internetu, jak vnikl název tohoto opusu. Kde je nyní rukopis uložen a proč?
Knižní malba 1. polovina 13. století Antifonář sedlecký. PRÁCE S OBRÁZKEM Jaké téma je na obrazové ukázce? S pomocí obrázku urči, k čemu sloužil antifonář. Obr. 5
Nástěnné malířství 12. století malby ve znojemské rotundě (1134); výjevy ze života Krista; výjimečný cyklus s postavami Přemyslovců. PRÁCE S OBRÁZKY Dle královské koruny odvoď, kdo je na obr. 7. Postava kterého Přemyslovce je zobrazena na obrázku 6? Obr. 6 Obr. 7
Nástěnné malířství 12. století kostel sv. Klimenta ve Staré Boleslavi; v horním pásu u oken výjevy ze života sv. Klimenta; ve spodním pod nimi motivy jezdců. SOUVISLOSTI Co může způsobovat špatný stav řady fresek (viz obrázek)? Malby jsou umístěny v apsidě, vysvětli tento pojem. Obr. 8
Nástěnné malířství 1. polovina 13. století malby v bazilice sv. Jiří na Pražském hradě. SOUVISLOST Jaký význam měly fresky v kostelech pro laické věřící? Obr. 9
ZDROJE: ČERNÁ, Marie.: Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN 80-85970-26-0. KOCH, Wilfried.: Evropská architektura. 2. rozšířené vyd. Banská Bystrice: Euromedia Group, k.s.-Universum, 2008. ISBN 978-80-242-2029-1 Obr. 1: [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kodex_vy%C5%A1ehradsk%C3%BD1.jpg> Obr. 2: [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Olomouck%C3%A9_horologium.jpg> Obr. 3: Kungl. biblioteket. [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Devil_codex_Gigas.jpg> Obr. 4: [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Devil_medium.jpg> Obr. 5: [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Madona_sedlec.jpg>
Obr. 6: [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Premysl_Orac.jpg> Obr. 7: [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vratislav_II.PNG> Obr. 8: Jklamo. [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kliment_Boleslav_int.jpg> Obr. 9: Wolfgang Sauber. [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:St.Georgsbasilika_-_Fresco_Apsis.jpg> Obr. 10: Palickap. [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jakub,_kostel,_fas%C3%A1da.jpg> Obr. 11: Ben Skála. [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jakub-kostel-sv.Jakuba2009d.jpg> Obr. 12: Jiří Novák. [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zbynice_(okr._Klatovy),_kostel_Zv%C4%9Bstov%C3%A1n%C3%AD_Panny_Marie,_detail_okna_2.JPG> Obr. 13: Prazak. [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Z%C3%A1bo%C5%99%C3%AD_nad_Labem_-_rom%C3%A1nsk%C3%BD_port%C3%A1l.jpg>
Obr. 14: [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tympanon_sv.Jiri.jpg> Obr. 15: Václav Bbrodský. [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Porta_coeli_Ti%C5%A1nov_5877.JPG> Obr. 16: Václav Bbrodský. [cit. 2013-12-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Porta_coeli_Ti%C5%A1nov_5879.jpg>