Další G- bakterie Rod Neisseria

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gramnegativní mikroaerofilní koky
Advertisements

ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
POHLAVNÍ CHOROBY výklad a opakování Název: VY_32_INOVACE_Pohlavni_choroby Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice Autorem materiálu a všech jeho částí,
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Virové gastroenteritidy MUDr. Jana Bednářová, PhD. OKM FN Brno.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
Bc. Balonová Soňa. Proč chodíme na preventivní lékařské prohlídky? „Preventivní lékařská péče“ ? Co to znamená.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
N Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_10_9. ročník_Chřipka – léčba onemocnění a možnosti prevence Autor:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_01_pohlavní choroby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_15_Hygiena Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní mikrobiologický rozbor vody
Vedlejší jatečné produkty
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Autor: Mgr. Radana Marelová
Název projektu: Moderní škola
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Číslo v digitálním archivu školy
E B O L A.
Další gramnegativní koky a tyčinky
Rozklad světla optickým hranolem.
MUDr. Jana Bednářová, Ph.D. OKM FN Brno
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Lékařská mikrobiologie – cvičení Mikrobiologický ústav LF MU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Další G- bakterie Rod Neisseria
Základní škola, Hradec Králové
Léto v přírodě VY_32_INOVACE_18_03
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Spirochety Borelie Původci lymeské boreliózy
Další G- bakterie Rod Neisseria
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Rod Enterococcus (Enterococcus faecalis, Enterococcus faecium aj.)
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_06-04 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
Komplementfixace (KFR, téma J08)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Když vás potká vyhoření
Odběr a transport biologického materiálu do mikrobiologické laboratoře
Transkript prezentace:

Další G- bakterie Rod Neisseria Všechny tvoří oxidázu a katalázu, G- koky často ve dvojicích N. gonorrhoeae Mikroskopie: G- koky ledvinovitého tvaru ve dvojicích i v leukocytech (intracel. parazit) Kultivace: ČA/půda Thayer-Martin, doba kultivace až 48 h, vyšší tenze CO2 Biochemie: štěpí jen glukózu Patogenita: patogen vždy, původce kapavky (uretritidy, cervicitidy, v případě jiných sex. praktik faryngitidy), komplikací bývá neplodnost, peritonitida aj. Při porodu průchodem rodidly vzniká novorozenecká keratokonjunktivitida. Přenos je vždy pohlavním stykem Faktory patogenity: IgA proteáza, fimbrie aj. Průkaz: nátěr na sklo a kultivace na ČA - roste jako kapka rosy, oxidáza + Terapie: penicilin, fluorochinolony, azitromycin, u komplikací cefotaxim. U novorozenců kapeme Septonex , prevence bezpečný sex

N. meningitidis Mikroskopie: G- koky ledvinovitého tvaru ve dvojicích jako u kapavky Kultivace: ČA i běžný KA s růstovými faktory Biochemie: štěpí glukózu a maltózu Patogenita: patogen jak kdy, spektrum od bezpříznakových nosičů, faryngitid až po sepse (u mladých dospělých) začínající jako horečka s vyrážkou končící jako DIC (nejprve koagulace, následně krvácení), onemocnění je souhrou faktorů jako jsou stav imunity, kouření, námaha aj…Přenos kapénkami! Faktory virulence: IgA proteáza, systémy vážící transferin s Fe, pouzderné antigeny (podle nich neisserie dělíme do serol. skupin A, B, C, W135, Y, Z – tyto antigeny se používají k přípravě vakcín), kataláza, oxidáza aj. Diagnostika: likvor – nutná rychlá diagnostika, proto provádíme aglutinaci, nově PCR Kultivace na KA s ATB vankomycinem a colistinem, které odcloní běžnou flóru, biochemie Terapie a prevence: očkování (pouze proti A a C antigenu, chybí B antigen!), infúze, plasma, heparin, aktivátory fibrinolýzy, penicilin, ceftriaxon, chloramfenikol

Branhamella (Moraxella) catarrhalis ‼ Mikroskopie a biochemie: G-koky, mají oxidázu, katalázu, hydrolyzují indoxylacetát (INAC) Patogenita: bronchitidy, konjunktivitidy, sinusitidy Terapie: ampicilin, kotrimoxazol, makrolidy, cefalosporiny Ústní neisserie (N. subflava, N. sicca aj.) Kultivace a biochemie: méně choulostivé na růst než předchozí neisserie, štěpí různé cukry Patogenita: součástí běžné flóry, u oslabených endokarditidy Diagnostika: málokdy, Neisseria test Terapie: PNC

G- kultivačně náročné aerobní tyčinky Patogen ureáza oxidáza Patogenita KA McConkey Bordet-Gengouova půda B. pertussis - + dávivý kašel za 3-5 dní, drobné perleťové kolonie B. parapertussis Dávivý kašel - mírná forma +/- za 1-3 dny, větší kolonie, hemolýza B. bronchiseptica on. podobné dáv. kašli Bordetella pertussis, parpertussis, bronchiseptica Patogenita: dávivý kašel má 3 stádia: katarální – nachlazení s teplotou, po týdnu přechází v paroxysmální stadium, dítě je dušné až cyanotické, kokrhá. Nakonec dochází k rekonvalescenci, ale také může přetrvávat kašel Faktory patogenity: pertusový toxin, tracheální toxin aj. (viz. učebnice Votava) Diagnostika: přímá-mikroskopie málo, kultivace na B-G půdě po nasycení tampónu penicilinem k eradikaci ostatních bakterií, aglutinace spec. antisérem, PCR Nepřímá: ELISA, aglutinace Terapie: erytromycin Prevence: očkování celobuněčnou nebo acelulární vakcínou (má méně vedlejších účinků)

Intracelulární parazité Francisella tularensis Kultivace: náročná, vyžaduje cystein/ půda s vaječným žloutkem (McCoyova půda), žl. vak kuřete, v nouzi ČA Patogenita a patogeneze: dle brány vstupu rozeznáváme několik forem: Ulceroglandulární - vstup přes kůži – zduří uzliny a v místě vzniká vřídek Orofaryngeální/gastrointestinální – vzniká při požití kontaminované potravy – v GIT vznikají vředy, které krvácejí, tyfoidní – extrémní gastrointestinální forma končící sepsí Okuloglandulární – kontaminované ruce ve styku se spojivkou – konjunktivitida Plicní – inhalací prachem Epidemiologie: kontakt s infikovanými hlodavci (zajíci, klíšťaty, králíky). Pozor na podzim při stahování srnců, lišek po honech Diagnostika: přímá - barvení Giemsou/imunofluorescence, kultivace na spec. médiích s cysteinem, častější je nepřímá: ELISA, aglutinace Terapie: streptomycin, fluorochinolony

Legionella pneumophila Kultivace: náročná, používá se BCYE půda (s aktivním uhlím), kultivace 7 dní – šedé kolonie fluoreskují v UV světle Patogenita: Legionářská nemoc – horečka, kašel, bolest hlavy, bolest na prsou, těžké pneumonie Pontiacká horečka - 2-5 dní trvající lehké onemocnění s teplotou a bolestí svalů Epidemiologie: vstup inhalační cestou – aerosolem, vyskytují se ve vodě vodovodních a v klimatizačních zařízeních Průkaz: přímý - Gramem se barví špatně, spíše stříbříme, kultivace na BCYE, v moči lze prokázat antigen metodou ELISA (má hodně sérotypů) - je specifický pouze pro příslušný sérotyp Nepřímý - nepřímá imunofluorescence, ELISA Terapie: erytromycin, tetracyklin u těžší formy, pontiacká horečka odezní sama

Brucella abortus, suis, melitensis, canis Kultivace: speciální média se sérem, kuřecí embrya Patogenita: vyvolává Bangovu chorobu (tj. maltskou horečku, zmetání dobytka) nejčastější vstup je kůží, formy rozmanité hepatolienální, kardiální, orchitidy…. Epidemiologie: kontakt se zvířetem, inhalace, konzumace, prevencí je veterinární kontrola Průkaz: přímý – kultivace, nepřímý - KFR, ELISA, aglutinace k průkazu inkompletních protilátek Terapie: doxycyklin