AUTOR: Lenka Hrnčířová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitalizace výuky Příjemce
Advertisements

Rostlinné orgány.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0106 Mgr. Jan Marek.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – I. část – vegetativní Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/8.
Hudební písňová forma Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_04_HUDEBNÍ PÍSŇOVÁ FORMA.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_33_Přírodopis 7.ročník_Mákovité Téma: Mákovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_36_Přírodopis 7.ročník_Miříkovité Téma: Miříkovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_04_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kapradiny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jednoděložné/dvouděložné rostliny Srovnání znaků vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
AUTOR: Lenka Hrnčířová
VY_32_INOVACE_PŘBOT.18 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Stonek Biologie 1. ročník.
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
zpracovaný v rámci projektu
Krytosemenné rostliny
Krytosemenné rostliny
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Krytosemenné dvouděložné rostliny
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_PLODY
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Opylení a oplození.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Název školy: ZŠ Karla Klíče, Hostinné Autor: Mgr
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_17_Ekosystém_pole_plodiny.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Úvod Autor: Pavel Žižka
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

AUTOR: Lenka Hrnčířová ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_20_Přírodopis 7.ročník_Části těla semenných rostlin - Kořen Téma: Části těla semenných rostlin - Kořen CZ.1.07/1.4.00/21.1921 Vytvořeno: prosinec 2011

Anotace Přírodopis, 7.ročník, Části těla semenných rostlin – Kořen Prezentace k výkladu 1)Části těla semenných rostlin 2) Funkce kořene 3) Kořenové systémy 4) Stavba kořene 5) Kořenová čepička 6) Pozitivní geotropismus kořenů 7) Přeměny kořenů 8) Význam kořenů 9) Procvičení - křížovka

Kořen Co jsou pletiva? Soubory buněk, které mají stejný tvar a funkci. 1 Co jsou pletiva? Soubory buněk, které mají stejný tvar a funkci.

Co vytvářejí soubory pletiv? Vytvářejí rostlinné orgány. Které jsou rostlinné orgány? Kořen, stonek, list, květ, plod

Kořen - zpravidla podzemním rostl. orgánem funkce kořene upevňuje rostlinu v …………………….. 2) z půdy nasává vodu a …………………………….. látky, které vede do dalších částí rostlin 3) zásobní funkce – …………………………... zásobních látek zemi minerální ukládání

- po vyklíčení semena – kořínek, který se mění na hlavní kořen 2 kořenové systémy hlavní kořen a postranní kořeny - u dvouděložných rostlin - hlavní kořen je nejsilnější a nejdelší - postranní kořeny kratší, slabší 2

- u jednoděložných rostlin 2) svazčité kořeny - u jednoděložných rostlin - růst hlavního kořene potlačen, je nahrazen náhradními - kořeny – vyrůstají z dolní části stonku ve svazku - svazčité - mají téměř stejnou velikost a tvar 2 3

- na povrchu kořene je pokožka, pod kterou je prvotní kůra stavba kořene - na povrchu kořene je pokožka, pod kterou je prvotní kůra - další vrstva – střední válec, ve kterém je vodivé pletivo - střed kořene - dřeň 4

- na vrcholu kořene - dělivé pletivo, které je chráněno kořenovou čepičkou 5

pozitivní geotropismus kořenů - geotropismus - směr růstu u rostlin je ovlivněn gravitací - pozitivní – svisle dolů růst kořenů (i stonků) kontroluje hormon auxin jakmile se kořen odchýlí od správného směru, auxin zařídí návrat do správného směru

přeměny kořene 1) kořenové hlízy (jiřiny) – ukládání zásobních látek 2)asimilační kořeny přejímají funkci listů např. u některých epifytických orchidejí nebo kotvice plovoucí, kde zezelenávají kořeny vzplývající na vodě 3)vzdušné kořeny (monstera) – přijímání vzdušné vlhkosti 4) přichycovací kořeny (břečťan) – přichycení k podkladu 5) kořeny parazitických a poloparazitických rostlin (jmelí bílé) – pronikají do vodivého pletiva jiných rostlin

- u některých rostlin – léčivé látky význam kořene - kořenová zelenina - cukrová řepa - u některých rostlin – léčivé látky 6 7 8

Křížovka 1) Řepa pěstovaná pro cukr Kořeny vyrůstající z hlavního kořene Směr růstu kořene je ovlivněn zemskou přitažlivostí Zásobní funkce kořene je ………………… zásobních látek Z kořene vyrůstá ……….. Na povrch kořene je …….. Pokojová rostlina se vzdušnými kořeny Ve středu kořene je ………….. Kořen ………………. Rostlinu v zemi Kořen, který je nejdelší a nejtlustší je …..

orgán kořen Co vyšlo v tajence? Jednotlivé odpovědi: Cukrová Postranní Geotropismus Ukládání Stonek Pokožka Monstera Dřeň Upevňuje Hlavní

Použité zdroje http://leccos.com/pics/pic/korenovy_system_.jpg č. 1 http://leccos.com/pics/pic/korenovy_system_.jpg č. 1 http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/obrazky/organologie/korenova_soustava.jpg č. 2 http://www2.zf.jcu.cz/~moudry/skripta/3/obrazky/63-cibule.jpg č. 3 http://nd01.jxs.cz/949/929/250c5da4dd_20592826_o2.jpg č. 4 http://www.biologie.webz.cz/img/botanika/organologie/radix/radixpodelne.jpg č. 5 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/SugarBeet.jpg/258px-SugarBeet.jpg č. 6 http://www.nakupdomu.cz/editor/image/eshop_products/image_l_14734.jpg č. 7 http://krytosemennerostliny.xf.cz/redkvicky.jpg č. 8