Veřejná volba a konstituce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

THEME 2 Public Choice Basic Assumptions of Public Choice Theory
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Základy ekonomie
TEORIE HER A ROZHODOVACÍ MODELY
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Politologie jako věda Politika moc
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Ekonomie veřejné volby
Systémová a strukturně-funckionální analýza (D. Easton, G. Almond)
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
3 EFEKTIVNOST TRHU.
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
1 Role občanů při zajišťování bezpečnosti: formování konceptuálního rámce PhDr. Libor Stejskal Doktorský seminář 27. ledna 2010.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
GENDEROVÉ ROZPOČTOVÁNÍ OBCÍ JAK ZAČÍT? Jana Žehrová, ČZU Praha.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Vládní selhání a veřejná volba
Hlasování kvalifikovanou většinou v Radě
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
II. Analýza poptávky Přehled témat
Veřejná volba a volební systémy
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Definice ekonomie „Ekonomie zkoumá, jak různé společnosti užívají vzácné zdroje k výrobě užitečných komodit a jak je rozdělují mezi různé skupiny.“
Nová institucionální ekonomie
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Teorie rozhodování Veřejná volba
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Příčiny existence veřejného sektoru
Vzdělání z hlediska teorie statků
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Název politologie je složen z následujících slov:
Teorie veřejné volby Alokace zdrojů v demokratickém systému.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Přejít na první stránku Copyright Aleš Olejniček Příčiny existence veřejného sektoru Má existence veřejného sektoru objektivní.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
Škola veřejné volby Public Choice Theory. Politologie a ekonomie Aristoteles (4.stol.př.Kr.) – homo politicus  Politická aktivita  Veřejný zájem Adam.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÁ VOLBA.
Státověda.
Veřejná volba Měření volební síly Logrolling
Rozhodování Ve veřejné politice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Veřejná volba v přímé demokracii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Vězňovo dilema a VS Osoba B Nepřispět Přispět 0 ; 0 2 ; ; 2
Hlasovací pravidla a alternativní mechanismy rozhodování
Normativní a pozitivní přístupy – vybrané problémy
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Transkript prezentace:

Veřejná volba a konstituce Tradiční pojetí kolektivního rozhodování. Teorie veřejné volby. Pozitivní a normativní přístupy. Arrowovy podmínky na rozhodovací pravidlo.

Veřejná volba Ekonomická studie netržních rozhodovacích procesů Aplikace ekonomie v politických vědách Zajímá se o Volební pravidla,chování voličů,chování politických stran, byrokracii

„Tradiční“ pojetí kolektivního rozhodování Tržní selhání => státní zásah Vychází z Bergson-Samuelsonovy společenské funkce blahobytu (SWF) Víme-li jaké je pravidlo agregace a jaká fce má být maximalizována, pak jako ekonomové můžeme rozhodnout

„Tradiční“ pojetí kolektivního (společenského) rozhodování Fce blahobytu předpokládá existenci „vševědoucího plánovače“ Člověk se chová jako jedinec maximalizující užitek s výjimkou některých oblastí, kde jde o veřejný zájem/blaho Tam předává práva „státu“, aby za něj rozhodl – např. dle SWF

Pojetí „klasické“ školy veřejné volby (Buchanan, Tullock) metodologický individualismus hledání veřejného zájmu je jako hledání Svatého grálu veřejný zájem nelze oddělit od individuálního ideálem (benchmarkem) „efektivnosti“ je výsledek jednomyslné volby

Škola veřejné volby Jedinec je racionální stejně jako na trhu Kolektivní rozhodování není přímou analogií trhu (liší se způsob transformace individuálních preferencí do kolektivních) Kolektivní rozhodnutí je zatíženo nejistotou Účast na kolektivním rozhodování není povinná (na rozdíl od trhu)

Normativní vs Pozitivní PC Vychází z metodol. individualismu Není podstatné ohodnocení výsledku volby Potřeba kolektivního rozhodování je „objektivní“ Normativní vychází z požadavků na SWF, efektivnost výsledku Způsob nalezení „veřejného zájmu“ Je nalezený veřejný zájem ten „správný“

Pravidlo společenské/ kolektivní volby Individuální preference týkající se alternativního sociálního stavu Společenská a kolektivní volba sociálního stavu Pravidlo společenské/ kolektivní volby 1.Jak by měly být sloučeny individuální preference? 2.Jakým kritériím by měla podléhat společenská a kolektivní volba? 3.Jak jsou v praxi slučovány individuální preference? Jaká je podstata konstituce nebo pravidel, která již existují? Je dodržování těchto pravidel nákladné? 4. Splňují pravidla bodu 3 kritéria podle bodu 2? Normativní hlediska Pozitivní nebo empirická hlediska Pramen: JACKSON, P.M. BROWN, C.V. Ekonomie veřejného sektoru. Str.116

Pozitivní Public Choice Proč voliči volí? Jak se liší výsledky u různých pravidel? Jaký je vliv chování voličů na výsledky? Logrolling Jaký je vliv zájmových skupin, byrokracie Rent-seeking

Normativní Public Choice Jak jsou základní hodnoty společnosti vyjádřeny prostřednictvím politického procesu Hledá nástroje k dosažení efektivnosti rozhodnutí Posuzuje jednotlivá pravidla z tohoto hlediska Studuje odchylky od ideálu

Normativní přístupy (Konstituční smlouva) Bergson-Samuelson: SWF Jaká má být, jaké má mít vlastnosti Jak vybrat mezi Paretovsky efektivními stavy Arrowovy axiomy Rawls - Veil of ignorance (viz text na IS) Buchanan-Tullock - Social Contract

Arrowovy axiomy Požadavky na hlasovací mechanismus Paretovská efektivnost Transitivita Neomezený dosah Nezávislost irelevantních alternativ Nediktátorství

Arrowovy axiomy 1. Paretovská efektivnost Žádná z variant není všemi hlasujícími řazena výše než ta, která je vybraná na základě mechanismu společenské volby (MSV)

Arrowovy axiomy 2. Transitivita Hlasovací mechanismus přináší konsistentní uspořádání všech možných alternativ Zachovává transitivitu preferencí (uspořádání)

Arrowovy axiomy 3. Neomezený dosah Všechna možná uspořádání individuálních preferencí jsou povolena (mohou vstoupit do pravidla) Nelze vyloučit voliče, kteří mají „divné“ preference

Arrowovy axiomy 4. Nezávislost irelevantních alternativ Relativní pořadí dvou alternativ nezávisí na pořadí těchto alternativ vzhledem k jiným (třetím) Nová alternativa nemění relativní pořadí stávajících variant Vylučuje využití „strategického hlasování“ či logrollingu

Arrowovy axiomy 5. Nediktatura MSV není diktátorský. Neexistuje volič, jehož pořadí vždy odpovídá výsledkům hlasování bez ohledu na preference ostatních členů (voličů). Hledáme demokratický volební mechanismus

Arowův teorém Neexistuje žádný MSV, který by zároveň splňoval podmínku paretovské efektivnosti, nezávislosti irelevantních alternativ a podmínku transitivity s neomezeným polem působnosti a zároveň nebyl diktátorský

Důsledky Arrowova teorému MSV splňuje podmínky pouze pro nekonečný počet voličů (tedy čím více voličů, tím „efektivnější“ rozhodnutí) Každý volební systém (MSV) je nějak „poškozen“ Uvolněním některých podmínek, lze konstruovat „vyhovující“ MSV (např. existence jednovrcholových preferencí u většinové volby)

Projevy Arrowova teorému Cyklická volba – pozitivní popis výše uvedené skutečnosti pro většinové hlasovací pravidlo Podobný „paradox“ potenciálně obsahuje jakékoliv pravidlo (s výjimkou jednomyslné shody)

Evaluační kritéria MSV Condorcetovo kritérium Konsistence Implementační kritérium (jednoduchost) Nezávislost irelevantních alternativ Monotónnost Neutralita Paretovská efektivnost Proporcionalita Tendence k podnícení manipulace

Efektivnost vybraných MSV Viz např. Vote Aggregation Methods http://lorrie.cranor.org/pubs/diss/node4.html

Pozitivní vs normativní přístupy Jakákoli analýza politiky se odehrává v institucionálním rámci Instituce jsou obvykle vnímány jako dané a tvoří omezení individuálních akcí Jaké politické instituce by měly existovat? Proč jsou instituce v zemi A jiné než v zemi B?

Konstituční veřejná volba Proč racionální jedinci vytvářejí instituce (stát)? Co způsobuje stabilitu státu? Má způsob vzniku institucí vliv na jejich podobu?

Stabilita institucí Užitek jedince B A P E B S E´ P´ Užitek jedince A

Stabilita institucí (2) A i B se dohodnou na dobrovolné dohodě E (bod na PP´ mezi A a B) Posun PP´ i S (např. vlivem technologie) mění E na E´ (i redistribuci) B je na tom hůř než v anarchii (S) Stabilita spolupráce je narušena => dochází k revolucím, bouřím=>vedou zpět k anarchii a nové smlouvě

Stabilita institucí (3) Moderní společnost nelze revolucí vrátit k anarchii (málokdo by přežil) Z perspektivy moderní společnosti je počátek a S těžko rozeznatelný => vláda/stát (vč. rozdělení vl. práv) je vnímáno jako dané Reálný vznik vlád vs. předpoklad PC (Normativita PC)

Konstituční smlouva Smlouva definuje Volební pravidlo Velikost (občanských) práv Zastupitelský systém Počet komor parlamentu Omezení státu (vlády)

B Velikost (občanských) práv Racionální jedinec vytvoří ústavu zajišťující mu maximální svobodu Některé akce mohou škodit jiným => Stát má právo omezit svobodu (vytvořit pravidla/normy chování) Práva jsou substitut pro jednomyslnou shodu s menšími náklady (svoboda vyznání, otroctví)

C Zastupitelský systém Způsob volby zastupitelů ovlivňuje složení zastupitelského orgánu Více patrné v systémech s více stranami Vliv volební formule na složení zastup. S rostoucí proporcionalitou roste počet zastupitelů z daného okrsku

D Počet komor parlamentu (Bicameralism) Vytvoření druhé komory zastupitelského orgánu vede k větší efektivní většině pro schválení návrhu Je otázkou, zda není levnější zvýšit potřebnou většinu hlasů v jednokomorovém systému

E Omezení státu (vlády) Demokracie jako principalagent problém Lidé dobrovolně vytvoří smlouvu, ale její vynucování již nechají na státu Stát = instituce (resp. lidé) s vlastními motivy Jak definovat omezení nutná k zajištění výkonu správy ve prospěch občanů?