NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TEMA: Nauka o slovní zásobě (lexikologie)
Nauka o slovní zásobě (lexikologie) slovní zásoba = souhrn slov určitého jazyka slovo = základní jednotka slovní zásoby (čeština asi 1 milion slov) jádro slovní zásoby = nejčastěji používaná slova, neměnná slovní zásoba
slovní zásoba obsažena ve slovnících (lexikonech) Příruční slovník jazyka českého(1959) - 250 000 hesel Slovník spisovného jazyka českého (1989) -192 000 hesel Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost (1994) - 48 000 hesel
jádro slovní zásoby = nejčastěji používaná slova slovní zásoba: individuální (slovní zásoba člověka) aktivní (slova užívaná 5-10 tisíc slov) pasivní ( slova známá, ale neužívaná 40 tisíc slov)
úkol Lze přesně spočítat počet slov užívaných v češtině? Která obecně známá slova slovníky neobsahují? Uveď příklady slov tvořících jádro slovní zásoby. Dovedeš odhadnout aktivní a pasivní slovní zásobu středoškoláka? Jakým způsobem člověk může rozšířit svou individuální slovní zásobu? . Kdy čerpáme slova z pasivní slovní zásoby?
Nelze. Slovní zásoba se mění. některé vulgarismy pojmenování členů rodiny – matka, sestra aj. aktivní asi 5 tisíc slov, pasivní 50 tisíc slov četba, vzdělání, kultura, koníčky v psaném projevu (máme více času na přípravu psaného projevu)
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: slovo, slovní zásoba, lexikon. Obsahuje úkol, klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 25 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, úkol v materiálu je určen k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.
zdroje MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce. 1996. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 08-089-8380-72000 DANUŠE MAŠKOVÁ. Český jazyk přehled středoškolského učiva. 2006. vyd. Třebíč: Petra Valenová, 2006. MATURITA. ISBN 80-9025571-5-1.