Témata kognitivní psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.
Advertisements

Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
Paměť a kognitiva Seminář pro V. ročník LF MU MUDr.T.Kašpárek
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.808.
PAMĚŤ.
Psychologie MK Učení a zapomínání
7. Paměť.
Kognitivní rehabilitace
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Témata kognitivní psychologie
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Sociální poznávání (Social Cognition)
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Cvičení se zaměřením na paměť
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Co je kognitivní psychologie?
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Informace jako stav lidské mysli Myšlení, paměť, vnímání.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Obecná psychologie.
Informace jako stav lidské mysli
Inteligence,tvořivost, paměť
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kognitivní rehabilitace
Pedagogická psychologie
PAMĚŤ.
Kognitivní psychologie
Pedagogická psychologie
Co je kognitivní psychologie?
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť, představivost
Témata kognitivní psychologie
Základní psychologické směry
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

Témata kognitivní psychologie základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost paměť, mentální reprezentace vnímání čití vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené)

PAMĚŤ Můžeme něco opravdu zapomenout? Sv. Augustin – Vyznání (324, 314) psychoanalýza

PAMĚŤ Základní druhy paměti Explicitní – implicitní Deklarativní - nedeklarativní Sémantická – epizodická (autobiografická, …)

PAMĚŤ Teorie sémantické paměti Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) senzorická p. (echoická, ikonická) krátkodobá p. dlouhodobá p.

PAMĚŤ Teorie pracovní paměti (Baddeley) Fonologický okruh Vizuálně-prostorový náčrtník

PAMĚŤ Zapomínání Vytěsnění (Freud) Interference (proaktivní, retroaktivní) Amnézie (retrográdní, anterográdní) Demence Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase

Co ovlivňuje zapamatování - Míra opakování

Co ovlivňuje zapamatování - Organizace materiálu, propojenost jednotlivých částí

Co ovlivňuje zapamatování - Smysluplnost materiálu; možnost shlukování štěpů do smysluplných celků

Co ovlivňuje zapamatování 7 – 3 – 2 – 1 – 6 – 0 – 6 – 1 - 0

Co ovlivňuje zapamatování 732 – 160 – 610

Co ovlivňuje zapamatování - Kontext (místo, atmosféra, …)

Co ovlivňuje zapamatování - Emoce – např. PTSD

Co ovlivňuje zapamatování - Zapojení vlastní osoby (sebereferenční efekt) – využití v pedagogice, …

Co ovlivňuje zapamatování představivost; využití v mnemotechnice Eidetická představivost

Vybavování autobiografických událostí často na základě konstruování podle dominantních událostí „flashbulb“ vzpomínky

Co ovlivňuje zapamatování - ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery)

Druhy učení senzitiace, habituace vtiskávání (imprinting), K. Lorenz

Druhy učení Podmiňování primární S R primární

S R S R S Druhy učení Podmiňování sekundární primární sekundární Podmiňování hodnoty peněz

Druhy učení Podmiňování operantní/instrumentální (B. Skinner); aktivita organizmu, učení se na základě konsekvencí chování pověrčivost, obsedantně komplulzivní porucha

Druhy učení Pojmové učení

Druhy učení - Sociální učení (A. Bandura) http://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8

ČR PLUS –Cestopis evoluce (26.7.2014 – Marek Vácha) http://hledani.rozhlas.cz/iRadio/?query=&reader=&stanice%5B%5D=%C4%8CRo+Plus&porad%5B%5D=Leonardo+Plus&offset=10 Proč je problematické měřit psychické vlastnosti jako je inteligence? (Co o tom říká Stephen J. Gould?) 2. Jaké skupiny obyvatelstva byly/mohou být inteligenčními testy diskriminovány? Vyjmenujete alespoň 3 skupiny/příklady ……………………. Nepovinně: 3. Proč se obhájci eugeniky často odkazují na teorii g-faktoru inteligence - např.: Bakalář, P. (2003). Tabu v sociálních vědách. Votobia.

4 – 9 – 2 – 3 – 5 8 – 5 – 2 – 3 – 9 – 7 2 - 7 – 3 – 1 – 8 – 6 – 9 6 -2 – 8 – 1 – 9 – 4 – 3 – 5 9 – 6 – 1 – 3 – 7 – 2 – 5 – 4 – 8 5 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 - 6 – 9 – 7 – 2 6 – 9 - 7 – 1 – 4 – 8 – 2 – 5 – 7 – 1 – 9 H – T – K – L – G G – L – F – M – K – H F – H – G – T – L – N – D G – K – D – G – F – T – H – N O – T – D – H – N – D – F – L – K G – F – T – H – K – O – D – M – U - L

Postel Odpočinek Unavený Sen Ukolébavka Polštář Budit Chrápat Pokrývka Podřimovat Šlofíček Relax Klid Zívat Ospalý Měkký Hajat USPÁVAT KOLÉBKA

Lampa Javor Průduch Zima Strop Odpad Právník Oceán Pohovka Bouře Koruna Hora Vagón Zvonek

http://www.youramazingbrain.org.uk/testyourself/eyewitness.htm