Rozmnožování, růst a vývin rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava rostlin a živočichů na zimu
Advertisements

Rozmnožování rostlin.
VEGETATIVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Jak se rostliny přizpůsobily
OPAKOVÁNÍ 1 Prvouka 3.ročník. OPAKOVÁNÍ 1 Prvouka 3.ročník.
Rostliny na jaře.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Okrasné rostliny Kód VM:
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Byliny Jarní byliny Letní byliny Byliny a jejich život.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
vegetativní a sexuální rozmnožování, genotyp, odkopky, oddělky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kapraďorosty – Plavuně, Přesličky a Kapradiny
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_488_Př7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Rozmnožování.
63. RISK VÝTRUSNÉ ROSTLINY
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
EVVO Prvouka 3. ročník ZŠ „ŽIVÁ PŘÍRODA“
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Růst a vývin rostlin.
ROZMNOŽOVÁNÍ OBRATLOVCŮ
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Rostliny na jaře 4. ročník
Byliny.
Přírodní látky Hormony –různé chem. látky, ovlivňují živé buňky a procesy v nich – řídí a ovlivňují činnost buněk –rostlinné hormony = fytohormony – řídí.
Růst a vývin rostlin - rozmnožování pomocí semen
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Co jsme již poznali.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Rostliny.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Rozmnožování rostlin Ověřeno: 6. ročník, VI. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické VY_32_INOVACE_26_Rozmnožování.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorHana Krejčová Datum NázevVY_52_INOVACE_32_rostliny Ročník3. Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Sib_III_08 Třídění rostlin Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
05 Květiny a stromy na jaře
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Název projektu: Moderní škola
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
BOTANIKA.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Živá příroda.
Růst a vývin rostlin.
Botanika.
Rozmnožování rostlin Obr.1.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

Rozmnožování, růst a vývin rostlin

Rozmnožování rostlin vaječnou spermatické zygota pohlavní oplození = splynutí (samčí pohl. buňky) s (samičí pohl. buňkou) → zárodek v semeni kombinace vlastností a znaků rodičovských rostlin vznikne vaječnou spermatické zygota

nová rostlina vzniká z části mateřské rostl. rozmnožovací části: vegetativní nová rostlina vzniká z části mateřské rostl. rozmnožovací části: oddenek kořenové hlízy cibule šlahouny části stélek regenerační schopnost příklady rostlin

oddenek – podzemní stonek přeslička rolní kapraď samec pýr plazivý Obr. 1.: Přeslička rolní

kořenové hlízy jiřiny orsej jarní Obr. 2.: Orsej jarní

cibule sněženka bledule tulipán Obr. 3.: Bledule

šlahouny jahodník zběhovec plazivý Obr. 4.: Zběhovec plazivý

části stélek mechy játrovky Obr. 5.: Porostnice mnohotvárná

METODY VEGETATIVNÍHO ROZMNOŽOVÁNÍ řízkování kořenové, stonkové, listové řízky oddělená část rostliny (řízek) zakoření a vznikne nová rostl. očkování růže roubování ovocné stromy část jedné rostl. (očko/roub) se přenese na druhou rostl. (podnož)

Růst a vývin RŮST nevratné zvětšování objemu a hmotnosti teoreticky neukončený – ovlivněno faktory: vnější podmínky – světlo, teplo, voda, živiny hormony = fytohormony nejvhodnější podmínky = optimální

zárodek v semeni → semeno dozraje → klíčení podmínky: VÝVIN = ONTOGENEZE začátek – vznik zygoty konec – smrt klíčení zárodek v semeni → semeno dozraje → klíčení podmínky: vlhkost teplota kyslík řízeno fytohormony

4 typy rostlin jednoleté = letničky dvouleté víceleté za 1 rok: vyklíčí, vyrostou, vykvetou, vytvoří plody se semeny, uhynou dvouleté 1. rok: vyklíčí, vytvoří vegetativní orgány 2. rok: kvetou, plodí, uhynou víceleté několik let: vyklíčí a rostou poslední rok: vykvetou, vytvoří plody, uhynou vytrvalé = trvalky každý rok: rostou, kvetou, plodí příklady rostlin

jednoleté = letničky dvouleté víceleté vytrvalé = trvalky hrách setý slunečnice roční dvouleté mrkev obecná náprstník velkokvětý víceleté netřesk vytrvalé = trvalky dřeviny Obr. 6.: Slunečnice roční Obr. 7.: Náprstník velkokvětý Obr. 8.: Netřesk Obr. 9.: Švestka

Vyber správnou odpověď 1. Zygota je a) samčí pohlavní buňka b) samičí pohlavní buňka c) oplozená samčí pohlavní buňka d) oplozená samičí pohlavní buňka 2. Vegetativní rozmnožování se u rostlin děje a) v podstatě přirozeně b) jen při přírodních katastrofách c) pouze v oblastech s průměrnou roční teplotou menší než 10°C d) jen při zásahu člověka

3. Řízek je a) část rostliny, ve tvaru připomínající řízek b) část rostliny, z které může vzniknout nová rostlina c) rostlina, která se dá připravit na způsob vepřového řízku (např. patison) d) rostlina, která je naříznuta a připravena k očkování 4. Které rostliny se mohou nepohlavně rozmnožovat odlamováním stélek? ……………… ……………… ……………… řasa lišejník mech

Obnovení části nebo celého těla organismu. 5. Doplňte text. Nepohlavní rozmnožování využívají i zahrádkáři. První příklad je množení okrasných bylin - tzv. …………… . Takto se dá nepohlavně namnožit např. …………… . Druhý příklad je množení okrasných či ovocných stromů - např. …………… . Takovému způsobu se říká …………… . 6. Vysvětlete vlastními slovy pojem regenerace Obnovení části nebo celého těla organismu. očkování růže jabloň roubování

7. Pravdivou větu označte ANO, nepravdivou větu označte NE a) podnož je nástroj, který používá sadař při roubování ……… b) fytohormony jsou chemické látky v rostlinném těle ……… c) ontogenetický vývoj končí smrtí všech rostlin jednoho druhu ……… d) některé rostliny mohou být až 1500 let staré ……… 8. Vegetační klid pro většinu rostlin České republiky je a) na jaře b) v létě c) na podzim d) v zimě N A N A

9. Dospělá rostlina umí na rozdíl od mladé rostliny a) fotosyntetizovat b) ukládat si zásobní látky c) vytvářet rozmnožovací orgány d) přečkat nepříznivé podmínky prostředí 10. Ke každému typu rostlin náleží dvě charakteristiky. Přiřaďte písmenům čísla. a) letnička 1) kvetou a plodí v posledním roce svého života 2) vykvétá až v druhém roce svého života b) dvouletá 3) životní cyklus se odehraje během jednoho roku 4) vytváří květy a plody každým rokem svého života c) víceletá 5) v prvním roce vytváří vegetativní orgány 6) dožívají se nejvyššího věku d) trvalka 7) podle podmínek prostředí více než první dva roky života tvoří vegetativní orgány 8) zemřou první rok života