Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou II
Advertisements

Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Nové státy na mapě Evropy Vznik velmocí a vznik paktů
Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Nicola Tesla století.
Napoleon Bonaparte na cestě k moci
Revoluční rok 1848 Francie, Itálie, Německo 2.stupeň ZŠ
Kolonizace v 19. a počátku 20. Století.
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou I
Sjednocení Itálie a Německa Nové státy na mapě Evropy
Evropa po 1. světové válce (Versailleská konference)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Svět ve 2. polovině 19. století kolonialismus
Vývoj politické mapy světa
1.Světová válka.
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Věra Zlevorová a Natálie Kachlíková
Válečné konflikty v Evropě
Znak Švýcarské konfederace Vlajka Švýcarské konfederace.
Věda a technika konce 19.st.
Autor: Mgr.Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
IMPERIALISMUS KOLONIALISMUS
Sjednocení Německa.
Sjednocení Itálie a Německa
Sjednocení Itálie sjednocení Německa.
POLITICKÉ A ÚZEMNÍ DŮSLEDKY
Dějiny významných států v Evropě i ve světě
Mezinárodní vztahy v předvečer 1. světové války
1. SVĚTOVÁ VÁLKA
Revoluce
I. SVĚTOVÁ VÁLKA  do počátku 20.století – nejstrašnější válečný konflikt  Předpoklady: bude krátká, rychlá (naopak)  1.sv. v. – končí NOVOVĚK,
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:První světová válka TÉMATICKÝ CELEK:Moderní.
První světová válka. Před válkou – nová spojenectví TROJDOHODA Velká Británie + Francie + Rusko TROJSPOLEK Německo + R-U = Centrální mocnosti + Itálie.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
Sjednocení Německa Výchozí situace: 18O6 zánik Svaté říše římské /po vítězství Napoleona 1805 u Slavkova/ po Vídeňském kongresu 1815 Německý spolek,
Německé státy – od roku 1815 členy Německého spolku. nejsilnější stát = Prusko. součást spolku = Habsburská monarchie.
SJEDNOCENÍ NĚMECKA. Situace po roce 1848 * Pruský král odmítl přijmout císařskou korunu z rukou frankfurtského parlamentu * Obnoven Německý spolek * Neustálé.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Miroslav Řehoř. Období industrializace Technický pokrok Základy průmyslové velkovýroby (těžba uhlí a železné rudy, hutnictví železa, strojírenství, atd…
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Evropa po 1. světové válce (Versailleská konference)
FRANCIE A RUSKO 2.POL. 19.STOLETÍ
Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou
Svět v poslední třetině 19. století
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Počátky a první porážka Mgr. I. Roubalíková
Stát Definice, funkce, typy.
Bouřlivý rok 1848.
Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou
ŠABLONA III/2 KONEC KOLONIÁLNÍCH ŘÍŠÍ Mgr. Lucie Opltová – 1
Revoluce
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
modernizace společnosti
První světová válka 8. třída.
První světová válka 8. třída.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
MEZI REVOLUCÍ A PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
Revoluce
SJEDNOCENÍ NĚMECKA.
Základní škola Čelákovice
Evropa v letech Věk revolucí.
Název a číslo materiálu:
Sjednocení Německa Veronika Peřinová 3.A
Společnost na počátku 19. století
Evropa v letech Věk revolucí.
Transkript prezentace:

Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou 8. ročník

Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou Společnost Emancipace žen ve 2. polovině 19. století sílily hlasy po emancipaci – zrovnoprávnění žen cílem těchto snah: umožnit ženám vzdělávání na stejné úrovni jako mužům, aby se mohly uplatnit na trhu práce

Nutnost emancipace v 19. stol. přibývalo rodin patřících do střední měšťanské vrstvy tyto rodiny nebyly chudé, ale byly odkázané na mužův příjem příjem stačil na pokrytí běžných potřeb a na nevelké úspory, ale často nestačil na věno dcer přibývalo neprovdaných dívek bez patřičného vzdělání

mohly se živit jako služky, posluhovačky v lepším případě jako vychovatelky a soukromé učitelky většinou byly trpěny jako přítěž v rodinách svých příbuzných muži z měšťanských vrstev se ženili ve vyšším věku, brávali si mladé dívky ženy brzy ovdověly a zůstaly s dětmi bez prostředků

proto sílily hlasy po emancipaci žen hodně tomu napomohly i války – v USA válka Severu proti Jihu (60. léta 19. stol.) a v Evropě 1. světová válka (1914 -1918) Emancipace ve světě začala v USA od počátků kolonizace měly ženy rovnoprávnější postavení než v Evropě (bylo jich zpočátku málo)

k emancipaci přispěl také boj za zrušení otroctví a zrovnoprávnění černochů dále občanská válka Severu proti Jihu – ženy musely muže zastoupit na úřadech, v obchodech, v továrnách a nemocnicích mnoho mužů se z války nevrátilo nebo byli mrzáky; ženy se musely postarat o sebe a o rodinu některé ženy pokračovaly v práci dobrovolně, chtěly být nezávislé a svobodné

válka ukázala, jak je pro ženy důležité vzdělání začaly sílit i hlasy po volebním právu pro ženy v USA ho získaly po 1. světové válce v roce 1919 ve V. Británii až v roce 1928 v USA první ženy absolvovaly univerzitu ve 40. letech 19. stol.; v Evropě o 20 let později (univerzita ve švýcarském Curychu)

Emancipace v českých zemích snahy o emancipaci měly stejný důvod jako jinde ve světě v roce 1862 byla v Praze založena Vyšší dívčí škola pro dívky z měšťanských vrstev – učily se i všeobecně vzdělávací předměty pro dívky z chudých rodin byla otevřena v roce 1865 Průmyslová škola – zde se učily i technickým předmětům

v roce 1890 bylo otevřeno první dívčí gymnázium – dívky zde mohly získat maturitu (předpoklad pro studium na vysoké škole) od roku 1900 mohly ženy studovat medicínu na pražské univerzitě; další obory o něco později ve stejné době ženy bojovaly i o volební právo v roce 1906 získali všeobecné volební právo muži; ženy mohly být pouze zvoleny

v roce 1912 byla zvolena první česká poslankyně Božena Viková-Kunětická volební právo a zrovnoprávnění s muži získaly ženy až po vyhlášení Československé republiky v roce 1918

Technický a vědecký pokrok ve 2. polovině 19. stol. vznikla celá řada převratných vynálezů, zdokonalené je používáme dodnes. Doprava v 80. letech 19. stol. byl vynalezen spalovací motor – využíval jako palivo benzín nebo naftu; umožnil vznik automobilu

v 90. letech 19. stol. vznikl spojením spalovacího motoru s bicyklem motocykl začaly se objevovat řiditelné vzducholodě a kolem roku 1900 první letadla kolem roku 1910 bylo sestrojeno letadlo poháněné vrtulí, uletělo přes 100 km letadla měla dvě i tři patra křídel (dvouplošníky, trojplošníky)

ve 2. polovině 19. stol. lidé sestrojili první ponorky Elektrická energie lidé se ji naučili vyrábět a používat ve 2. polovině 19. stol. elektřinu vyráběly parní nebo vodní turbíny v 80. letech 19. stol. vznikly elektromotory – poháněly tramvaje nebo stroje v továrnách elektřina se začala využívat k osvětlování domácností a veřejných prostranství

poháněla nové domácí spotřebiče – pračky, ždímačky, vysavače, šicí stroje, ledničky, sporáky Komunikace znalost elektrické energie a vynález mikrofonu umožnily v 70. letech 19. stol. konstrukci telefonu – volalo se přes ústřednu na poště na principu telefonu fungovaly přenosy divadelních představení nebo koncertů

Zaznamenávání obrazu a zvuku koncem 70. let 19. stol. byl vynalezen fonograf – předchůdce gramofonu; zaznamenával a přehrával zvuky fotografie byla vynalezena ve 20. letech 19. stol. vyvolávání snímků bylo drahé a zdlouhavé, proto byl v 80. letech 19. stol. vynalezen film v téže době byla vynalezena filmová kamera

první filmové promítání proběhlo roku 1895 v Paříži; filmy byly němé Další objevy a vynálezy našly uplatnění v lékařství: narkotické účinky některých plynů – umožnily operace v celkové narkóze objev rentgenových paprsků – usnadnil diagnózu nemocí a úrazů obor mikrobiologie – pomáhal odhalovat původce řady chorob, umožnil jim předcházet a snáze je léčit

kolem roku 1900 začaly vznikat první umělé hmoty

Politické směry Nacionalismus politický směr; rozvinul se v 19. století; je založen na pojmu národ; staví na vědomí příslušnosti k jednomu národu mezi nejčastější charakteristiky národa patří: společný jazyk, kultura, dějiny a území, které jeho příslušníci obývají, někdy také náboženství

nacionalisté v krajních polohách upřednostňují zájmy svého národa před celkovým rozvojem širšího společenství států nacionalismus napomáhal k soutěživosti mezi národy, vedoucí k rychlému zvýšení civilizační a kulturní úrovně nacionalismus se šířil v souvislosti s formováním národního uvědomění a snahami o národní nezávislost u nesamostatných etnik (Češi, Poláci, Italové, Němci a jiné evropské národy)

u již existujících národů, obývajících autonomní území (Francouzi, Britové, Američané) posiloval vnitřní politické a ekonomické úsilí v zájmu hospodářsky předstihnout ostatní soupeřící státy Liberalismus politický směr; vznikl v 19. století v Anglii; má kořeny v osvícenství základní hodnotou liberalismu je svoboda

usiluje o maximální svobodu osobní, ekonomickou, náboženskou a politickou také o toleranci; omezení vlivu státní moci; státních zásahů do hospodářství; posílení role jednotlivce a uznání soukromého vlastnictví stát považuje za nutný k ochraně svobody

Socialismus politický směr; klade hlavní důraz na solidaritu prosazuje, aby ekonomika a další odvětví společnosti byly do značné míry centrálně řízeny odmítá soukromé vlastnictví; výrobní prostředky patří všem obhajuje sociálně-spravedlivou rovnostářskou společnost upřednostňuje práva a zájmy kolektivu (většiny) před individuálními

Imperialismus a kolonialismus snaha politicky, hospodářsky a kulturně ovládnout cizí území nebo národ Kolonialismus systém ovládání a hospodářského využívání málo rozvinutých zemí

snaha některých mocností (V snaha některých mocností (V. Británie, Francie, Nizozemsko, Dánsko, Portugalsko) vytvářet obrovské říše (impéria) skládající se z kolonií (většinou v Africe, Asii a Oceánii) nebyly tu vyspělé státy; využívaly svou technickou a vědeckou převahu z kolonií se dovážela řada levných surovin a vyvážely se do nich průmyslové výrobky

stát vlastnící kolonie měl suroviny, odbytiště výrobků a pracovní místa pro své obyvatele problém nastal v 2. pol. 19. stol. se vznikem Německa a Itálie, se vzestupem Ruska, USA a Japonska všichni chtěli získat také kolonie jediná možnost získání byla na úkor stávajících koloniálních mocností

Sjednocení Německa po revoluci 1848 zůstal zachován Německý spolek v čele s Rakouskem to se nelíbilo Prusku – mělo silnou dobře vyzbrojenou a vycvičenou armádu na začátku 60. let stanul v čele Pruska král a pozdější císař Vilém I. a ministerský předseda a kancléř Otto von Bismarck

oba chtěli sjednotit Německo, hledali vhodnou záminku k válce v roce 1864 Rakousko a Prusko vybojovaly na Dánsku Šlesvicko a Holštýnsko (území na severu Německa); nemohly se shodnout na jejich správě Prusko sporu využilo a v roce 1866 zaútočilo na Rakousko vpádem do Čech na stranu Pruska se přidali Italové a zaútočili na Rakousko z jihu

v bitvě u Hradce Králové porazila pruská armáda rakouskou Rakousko bylo donuceno vystoupit z Německého spolku a Italům muselo postoupit svoje državy v severní Itálii místo Německého spolku vznikl Severoněmecký spolek; nebyly do něho začleněny rakouské země; v čele stálo Prusko

Německo stále ještě nebylo sjednoceno; některým německým panovníkům se nelíbil vzrůst moci Pruska kancléř Bismarck je obratnou politikou zatáhl v roce 1870 do války s Francií trvala několik týdnů, Německo v ní zvítězilo v lednu 1871 bylo ve Versailles vyhlášeno sjednocené Německé císařství v čele s pruským králem, nyní císařem Vilémem I., hlavním městem se stal Berlín

Francie musela Německu odstoupit území Alsaska a Lotrinska a zaplatit obrovské reparace; Německo je použilo na rozvoj průmyslu snažilo se rovněž získat kolonie v jižní Africe a Tichomoří; dále vliv v osmanské říši a v Číně; naráželo na zájmy V. Británie velký vliv v Německu měla armáda po sjednocení Německa sílilo napětí v Evropě